مطالبه فعال‌سازی مرزهای خراسان جنوبی تقویت شده است


مطالبه فعال‌سازی مرزهای خراسان جنوبی تقویت شده است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: شرایط مطلوب مرز ماهیرود، این مطالبه را تقویت کرده که دیگر مرزهای استان به ویژه مرز یزدان نیز فعال شوند.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، حمید ملانوری روز شنبه در نشست شورای هماهنگی و مدیریت روابط خارجی استان افزود: این موضوع مورد درخواست تجار و بازرگانان ایرانی و افغانستانی است و حتی دولت افغانستان هم به این موضوع رغبت دارد.

وی با تاکید بر اعلام آمادگی استان برای گشایش مرز یزدان و فراهم بودن زیرساخت‌های لازم در این منطقه اظهار داشت: دولت افغانستان تمایل دارد منافعش در بحث بازگشایی مرز یزدان تامین شود.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی به مذاکراتش با والی فراه اشاره کرد و گفت: طبق گفت و گوهای صورت گرفته مقرر شد کمیسیون همکاری‌های مشترک دو منطقه در سطح استاندار دو استان و مدیران دولتی و بخش خصوصی شکل بگیرد و طی این جلسات، خواسته‌ها و مطالبات دو کشور مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

وی افزود: مقدمات کار برای تشکیل این کمیسیون در حال انجام است و هدف ما از راه‌اندازی این کمیسیون، بررسی شرایط و ارائه پیشنهاداتی به منظور ترغیب کشور افغانستان به همکاری و همراهی در گشایش مرزهای استان است.

ملانوری بیان کرد: دستگاه‌های ذیربط باید پیشنهادات خود را برای طرح و بررسی به معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری ارسال کنند تا بعد از جمع‌بندی به جهت پیگیری در اختیار مسئول نمایندگی وزارت خارجه در استان قرار گیرد.

وی ایجاد کنسولگری‌های ایران در فراه و افغانستان در خراسان جنوبی را از مطالبات استان برشمرد و گفت: نمایندگی وزارت امور خارجه در استان، این موضوع را باید به طور جدی دنبال کند.

ملانوری تصریح کرد: اگر این کنسولگری‌ها در دو استان فعال شوند، بخش عمده‌ای از مشکلات موجود، مرتفع می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت شورای هماهنگی و مدیریت روابط خارجی استان گفت: برنامه‌ریزی‌های اصولی و پیش بردن برنامه‌ها با قدرت و قوت در این مجموعه، می‌تواند به بهره‌برداری هرچه بیشتر استان از ظرفیت مرز بینجامد.

استاندار خراسان جنوبی مرز را از محورهای توسعه استان و کشور عنوان کرد و گفت: از این فرصت می‌توان در زمینه سرمایه‌گذاری، مراودات و تعاملات، صادرات و واردات کالا با کشور همسایه و دیگر کشورها استفاده کرد.

فعالیت نمایندگی وزارت خارجه در خراسان جنوبی بیشتر شود

وی تصریح کرد: تحقق این برنامه‌ها، فعالیت بیشتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان و هماهنگی این وزارتخانه با کشور افغانستان را می‌طلبد و فعالیت هرچه بیشتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان جنوبی، مطالبه اصلی استان است.

ملانوری با اشاره به ظرفیت‌های خراسان جنوبی افزود: تمایل ما برای ایجاد مراودات بین‌المللی به استان‌های فراه و هرات و نیز کشور افغانستان خلاصه نمی‌شود بلکه انتظار داریم نمایندگی وزارت خارجه، شرایط لازم برای ایجاد ارتباطات استان در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سایر زمینه‌ها را با دیگر کشورهای دنیا فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه افغانستان به جهت همجواری در اولویت ارتباطات بین‌المللی استان است گفت: طی ۱۰ ماه گذشته که به جهت شیوع کرونا، اغلب مرزها فعالیتی نداشتند، صادرات کشور از مرز ماهیرود به لحاظ وزن ۳۲ درصد و از نظر ارزش ۶۸ درصد رشد داشته است.

در این نشست بر استفاده از مرز در زمینه‌های آموزش عالی، گردشگری سلامت، کشاورزی، خدمات و سایر حوزه‌ها تاکید شد.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه کشور افغانستان دارای ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور است.

این استان مرزی دارای ۲ گمرک رسمی به نام گمرک بیرجند و گمرک ماهیرود همچنین چهار بازارچه مرزی گلورده، ماهیرود، یزدان و دوکوهانه است که سه بازارچه به دلایل مختلف از جانب کشور افغانستان بسته بوده و ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین بازارچه مرزی خراسان جنوبی است.

قرار گرفتن استان خراسان جنوبی در مرکز ثقل محور ترانزیتی شرق ایران و واقع شدن در مسیر خط راه‌آهن سراسری جنوب به شمال، استقرار در مسیر بزرگراه‌های آسیایی و همسایگی با کشور افغانستان از فرصت‌های طلایی آن محسوب می‌شود.

همچنین خراسان جنوبی خدمات دهنده بیش از یک سوم صادرات ایران به افغانستان بوده و موقعیتی مناسب برای ورود به بازار این کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...