شهرستان های هرمزگان با ادوات مقابله با ملخ های صحرایی مجهز شدند


شهرستان های هرمزگان با ادوات مقابله با ملخ های صحرایی مجهز شدند

بندرعباس- ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به پیش بینی حمله ملخ های صحرایی در هفته جاری به مزرعه ها و باغ های استان، گفت: برای مقابله با این آفت همه لوازم و تجهیزات به شهرستان های استان ارسال شده است.

سید عبدالرضا اشرف منصوری روز شنبه در جریان بازدید از مزارع کشاورزی شهرستان بندرعباس افزود: انواع سموم مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور، ادوات و دستگاه‌های سمپاش و تجهیزات عملیات مبارزه شامل ماسک، لباس ضد شیمیایی، کلاه و دستکش برای مبارزه با این آفت تهیه شده و به سراسر هرمزگان ارسال شده است.
وی با بیان اینکه بهره‌گیری از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی آماده مقابله با هجوم احتمالی این ملخ ها هستیم، اظهارداشت:در این راستا اکیپ‌های ردیابی و مبارزه با ملخ‌های صحرایی نیز سازماندهی شده‌اند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان کرد: تیم‌های ردیاب در همه نقاط استان در حال بررسی هستند و از اواخر آبانماه تاکنون موردی از حمله ملخ‌های صحرایی در این منطقه مشاهده نشده است.
اشرف منصوری ادامه داد: پیش بینی شده است هفته آخر بهمن ماه ملخ‌ها به استان هرمزگان حمله کنند که البته قطعیت این امر بستگی به جهت وزش باد، رطوبت و بارندگی دارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا اجازه ندهیم که ملخ‌های صحرایی امنیت غذایی مردم را به خطر بیاندازند و دسترنج کشاورزان را نابود کنند.

ملخ صحرایی آفت خطرناکی است که از شمال شرق آفریقا و از کشور پاکستان به سمت کشور هجوم می‌آورند.

استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان درگیر آفت ملخ صحرایی هستند که بیشترین سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان است.

ملخ‌های صحرایی گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند و با قدرت پرواز بسیار زیادی که دارد می‌تواند در یک شبانه روز تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.

این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف، جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

نخستین دسته ملخ‌های صحرایی در هرمزگان چهارم بهمن ماه ۹۷ در بندرنخیلو از توابع بندرلنگه گزارش و علت مهاجرت آنها نیز نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان اعلام شد که از طریق خلیج‌فارس و دریای‌عمان وارد خاک ایران شده بودند.

در اطلاعات منتشره سازمان حفظ نباتات ایران با اشاره به حمله ملخ‌ها به ۱۰ استان کشور در سال کشاورزی گذشته(مهر۹۷تا شهریور۹۸) از هرمزگان به عنوان موفق‌ترین استان در زمینه مبارزه با این آفت خطرناک نام برده شده است.

وسعت زمین‌های کشاورزی هرمزگان۱۵۶هزارهکتار با تولید سالانه ۲میلیون و ۹۰۰هزارتن محصول باغی و زراعی (با محوریت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل) است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیشگیری از دیابت با این میوه