نوجوانان هرمزگان هم قلم خوبی دارند و هم خوب نقد می‌کنند


نوجوانان هرمزگان هم قلم خوبی دارند و هم خوب نقد می‌کنند

با حضور طاهره ایبد نویسنده و طنزپرداز کشوری، اعضای نوجوان و مربیان ادبی، جدیدترین نشست انجمن داستان کانون پرورش فکری هرمزگان، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ نشست تخصصی انجمن طنز با حضور نویسنده و طنزپرداز کشوری، طاهره ایبد به صورت مجازی برگزار شد.

به گفته خدیجه حاجی زاده مسئول انجمن طنز استان: جلسه بهمن ماه انجمن طنز باحضور ۳۴نفر از اعضای نوجوان و مربیان ادبی برگزار شد.

وی گفت: در این نشست ۴ اثر طنز از اعضا انجمن با مشارکت ۸ منتقد نوجوان و با حضور طاهره ایبد برگزار شد.

حاجی‌زاده گفت: در این نشست داستان« آخرین باری که...» اثر مهلا محمدی از مرکز گلشهر،«ساختمان وارونه..» اثر فرزانه نام آور از مرکز فراگیر بندرعباس،«داستان دندان خرگوشی..» اثر مریم صالحی از مرکز قشم و داستان«چند قدم تا رسیدن به...» اثر صفا افشاری از مرکز بستک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طاهره ایبد نویسنده و طنزپرداز کشوری درباره داستان «آخرین باری که...» اثر مهلا محمدی گفت: عنوان داستان بسیار مهم است و به نوعی ویترین داستان محسوب می شود.

وی افزود: نقطه قوت این اثر شیوه‌ی روایت این اثر، یعنی استفاده از شیوه‌ی سخنرانی است؛ چرا که سخنران شخصی متفاوت از جامعه خودش است و باید چیزی اضافه‌تر از شنوندگان داشته باشد.

ایبد گفت: نقطه قوت دوم این اثر استفاده از واژه ی دماغ است،دماغ با دماغ جناس تام دارد و ارتباط آن با سخنرانی و روشنفکر ارتباط جالبی است و در واقع جامعه‌ی روشنفکری را به نقد می‌کشد و اما ایرادی که بر کار وارد است، شخصیت‌پردازی است

این گونه داستان ها شخصیت محور هستند و در این داستان هر چه پیش می‌رویم چیز زیادی از شخصیت نمی‌دانیم.

وی گفت مهلا محمدی با مطالعه ی بیشتر داستان‌های طنز و دقت در چگونگی به‌کارگیری عناصر داستان قطعا می‌تواند داستان‌هایی بنویسد که نگاه طنز یا نگاه انتقادی همراه با لبخند و یا حتی قهقهه را در کارهایش ببینیم.

دومین اثر مورد بحث، «ساختمان وارونه..» اثر فرزانه نام آور بود.

وی در مورد این اثر گفت: ما با یک داستان فانتزی روبرو هستیم و خلاقیتی که در کار می‌بینیم خاص است. اینکه داستان با یک ماجرا شروع شده بسیار خوب است چون مخاطب را نگه‌می دارد.

همه‌ی شخصیت‌ها خوب معرفی شده‌اند اما در مورد آراد که یک پسر بچه ی ۷ساله است ما در مورد دچار مشکل می‌شویم چرا که رفتار شخصیت ها و کنش آن ها باید با سنشان هم‌خوانی داشته باشد.

ایبد در مورد سومین داستان گفت: «داستان دندان خرگوشی..» اثر مریم صالحی گفت: شروع داستان نقش مهمی در جذب خواننده دارد. اگرچه اثر با یک پاراگراف کوتاه داستان را لو می‌دهد اما ماجرا را لو نمی‌دهد.

اما جوری به خواننده می‌فهماند با چه اتفاقاتی روبرو هستیم که اصلا لزومی نداشت. و البته ما با یک سری اتفاقات غیر قابل باور روبروییم.

وی گفت: بخش اصلی داستان از جایی آغاز می شود که فیلم مستند پخش می شود و گروتسک داستان اتفاق می افتد و صحنه‌ای دردآور و خشن را به شیوه‌ای طنز روایت می‌کند و در ذهن خواننده تلنگر ایجاد می‌نماید.

این طنزپرداز همچنین گفت: ادبیات داستانی فراتر از فیلم‌هایی است که در تلویزیون می‌بینیم و یکی از وظایف طنز زیر ذره بین بردن مسائل است.

ایبد همچنین در مورد داستان«چند قدم تا رسیدن به...» اثر صفا افشاری آخرین داستان مورد نقد در انجمن گفت: این داستان نثرخوبی دارد و زبان صمیمی بود و راحت پیش می‌رفت، داستان با جمله ای آغاز می‌شود که خواننده را جذب می‌کند. اما در مقابل انتظاری در خواننده ایجاد می کند که مخاطب در ادامه جواب انتظارش را نمی‌گیرد.

ایبد افزود: کشمکش‌هایی که در این کار می‌بینیم داستانی نیست و کاراکتری که خلق شده کاراکتری است که برای رسیدن به خواسته‌اش هر کاری انجام می‌دهد و باید حواسمان باشد که ما در داستان شخصیت‌های خاکستری خلق می‌کنیم.

وی گفت: در نهایت داستان باید جوری پیش برود، که این اگر جایی داریم زیادی خطا می‌کنیم و مسیر را اشتباه می‌رویم بقیه‌ی شخصیت ها تابع ما نباشند.

ایبد از استعداد ، قلم و نگاه نوجوانان استان هرمزگان به نیکی یاد کرده آن‌ها را دارای پتانسیل‌های بالایی دانست و گفت: ظرفیت خوبی از قبل تا اکنون در بچه‌های هرمزگان دیده‌ام و دیدگاه این بچه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی برایم خیلی جالب است. نوجوانان هرمزگان هم قلم خوبی دارند و هم خوب نقد می‌کنند.


به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ نشست تخصصی انجمن طنز با حضور نویسنده و طنزپرداز کشوری، طاهره ایبد به صورت مجازی برگزار شد.

به گفته خدیجه حاجی زاده مسئول انجمن طنز استان: جلسه بهمن ماه انجمن طنز باحضور ۳۴نفر از اعضای نوجوان و مربیان ادبی برگزار شد.

وی گفت: در این نشست ۴ اثر طنز از اعضا انجمن با مشارکت ۸ منتقد نوجوان و با حضور طاهره ایبد برگزار شد.

حاجی‌زاده گفت: در این نشست داستان« آخرین باری که...» اثر مهلا محمدی از مرکز گلشهر،«ساختمان وارونه..» اثر فرزانه نام آور از مرکز فراگیر بندرعباس،«داستان دندان خرگوشی..» اثر مریم صالحی از مرکز قشم و داستان«چند قدم تا رسیدن به...» اثر صفا افشاری از مرکز بستک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طاهره ایبد نویسنده و طنزپرداز کشوری درباره داستان «آخرین باری که...» اثر مهلا محمدی گفت: عنوان داستان بسیار مهم است و به نوعی ویترین داستان محسوب می شود.

وی افزود: نقطه قوت این اثر شیوه‌ی روایت این اثر، یعنی استفاده از شیوه‌ی سخنرانی است؛ چرا که سخنران شخصی متفاوت از جامعه خودش است و باید چیزی اضافه‌تر از شنوندگان داشته باشد.

ایبد گفت: نقطه قوت دوم این اثر استفاده از واژه ی دماغ است،دماغ با دماغ جناس تام دارد و ارتباط آن با سخنرانی و روشنفکر ارتباط جالبی است و در واقع جامعه‌ی روشنفکری را به نقد می‌کشد و اما ایرادی که بر کار وارد است، شخصیت‌پردازی است

این گونه داستان ها شخصیت محور هستند و در این داستان هر چه پیش می‌رویم چیز زیادی از شخصیت نمی‌دانیم.

وی گفت مهلا محمدی با مطالعه ی بیشتر داستان‌های طنز و دقت در چگونگی به‌کارگیری عناصر داستان قطعا می‌تواند داستان‌هایی بنویسد که نگاه طنز یا نگاه انتقادی همراه با لبخند و یا حتی قهقهه را در کارهایش ببینیم.

دومین اثر مورد بحث، «ساختمان وارونه..» اثر فرزانه نام آور بود.

وی در مورد این اثر گفت: ما با یک داستان فانتزی روبرو هستیم و خلاقیتی که در کار می‌بینیم خاص است. اینکه داستان با یک ماجرا شروع شده بسیار خوب است چون مخاطب را نگه‌می دارد.

همه‌ی شخصیت‌ها خوب معرفی شده‌اند اما در مورد آراد که یک پسر بچه ی ۷ساله است ما در مورد دچار مشکل می‌شویم چرا که رفتار شخصیت ها و کنش آن ها باید با سنشان هم‌خوانی داشته باشد.

ایبد در مورد سومین داستان گفت: «داستان دندان خرگوشی..» اثر مریم صالحی گفت: شروع داستان نقش مهمی در جذب خواننده دارد. اگرچه اثر با یک پاراگراف کوتاه داستان را لو می‌دهد اما ماجرا را لو نمی‌دهد.

اما جوری به خواننده می‌فهماند با چه اتفاقاتی روبرو هستیم که اصلا لزومی نداشت. و البته ما با یک سری اتفاقات غیر قابل باور روبروییم.

وی گفت: بخش اصلی داستان از جایی آغاز می شود که فیلم مستند پخش می شود و گروتسک داستان اتفاق می افتد و صحنه‌ای دردآور و خشن را به شیوه‌ای طنز روایت می‌کند و در ذهن خواننده تلنگر ایجاد می‌نماید.

این طنزپرداز همچنین گفت: ادبیات داستانی فراتر از فیلم‌هایی است که در تلویزیون می‌بینیم و یکی از وظایف طنز زیر ذره بین بردن مسائل است.

ایبد همچنین در مورد داستان«چند قدم تا رسیدن به...» اثر صفا افشاری آخرین داستان مورد نقد در انجمن گفت: این داستان نثرخوبی دارد و زبان صمیمی بود و راحت پیش می‌رفت، داستان با جمله ای آغاز می‌شود که خواننده را جذب می‌کند. اما در مقابل انتظاری در خواننده ایجاد می کند که مخاطب در ادامه جواب انتظارش را نمی‌گیرد.

ایبد افزود: کشمکش‌هایی که در این کار می‌بینیم داستانی نیست و کاراکتری که خلق شده کاراکتری است که برای رسیدن به خواسته‌اش هر کاری انجام می‌دهد و باید حواسمان باشد که ما در داستان شخصیت‌های خاکستری خلق می‌کنیم.

وی گفت: در نهایت داستان باید جوری پیش برود، که این اگر جایی داریم زیادی خطا می‌کنیم و مسیر را اشتباه می‌رویم بقیه‌ی شخصیت ها تابع ما نباشند.

ایبد از استعداد ، قلم و نگاه نوجوانان استان هرمزگان به نیکی یاد کرده آن‌ها را دارای پتانسیل‌های بالایی دانست و گفت: ظرفیت خوبی از قبل تا اکنون در بچه‌های هرمزگان دیده‌ام و دیدگاه این بچه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی برایم خیلی جالب است. نوجوانان هرمزگان هم قلم خوبی دارند و هم خوب نقد می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر