کنترل اماکن اقامتی مشهد در نوروز/رتبه چهارم خراسان رضوی در فوتی‌های کرونا


کنترل اماکن اقامتی مشهد در نوروز/رتبه چهارم خراسان رضوی در فوتی‌های کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از کنترل اماکن اقامتی مشهد در نوروز از طریق نرم‌افزار ماسک خبر داد و گفت: رتبه خراسان رضوی در تعداد فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا جایگاه چهارم است.

مهدی قلیان امروز در جلسه ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، در مورد وضعیت کرونایی استان اظهار کرد: اگر در مجموع بخواهیم میانگین وضعیت کل استان را در نظر بگیریم، وضعیت زرد است. تعدادی از شهرهای کوچک خراسان رضوی نیز وضعیت آبی را دارد.

وی ادامه داد: روز گذشته ۱۰۶ نفر در استان خراسان رضوی مشکوک به کرونا بوده و بستری شده‌اند. تعداد بستری‌ها به طور کلی در بخش های بیمارستانی که مشکوک به کرونا هستند، ۴۷۰ نفر است. تعداد فوتی‌ها خوشبختانه مانند هفته‌های گذشته کماکان تک رقمی است. البته در پیک سوم تعداد فوتی‌ها دو رقمی بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: میانگین هفتگی روند بستری در استان در هفته سوم دی ماه ۱۰۷ نفر بوده و این مورد حداقل آمار بستری است که تاکنون داشته‌ایم. میانگین بستری هفتگی در هفته چهارم دی‌ ماه ۱۱۱ نفر بود که در حال حاضر به ۱۳۲ مورد رسیده است.

قلیان با اشاره به اینکه شیب بسیار ملایمی از ابتدای بهمن ماه تا کنون در روند بستری‌های مشکوک به کرونا در سطح استان شکل گرفته، بیان کرد: خوشبختانه درصد مواردی که بر اثر کرونا بستری می‌شدند، پایین آمده و این تعداد تنها حدود ۲۰ درصد است.

وی افزود: میانگین بخش مراقبت‌های ویژه استان در هفته گذشته به ۱۵۵ مورد رسیده بود و اکنون ۱۵۸ مورد است که افزایش محسوسی در این زمینه وجود ندارد. میزان فوتی‌ها نیز کماکان تک رقمی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وقتی می‌گوییم میانگین بستری‌ها روند نزولی پیدا کرده یعنی افراد با حال عمومی خوب و درمان شده از بیمارستان ترخیص شده‌اند که خوشبختانه این آمار افزایش پیدا کرده است. نگرانی ما این است که شاید در هفته‌های بعد شرایط بستری شدگان و یا فوتی‌ها در خراسان رضوی وخیم‌تر شود اما تلاش می‌کنیم که در هفته‌های آینده وضعیت رو به بهبودی داشته باشیم.

قلیان با بیان اینکه روز گذشته در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۷۹ مورد بستری داشته‌ایم، تصریح کرد: هنگامی که ما میانگین جدید روند بستری بیماران کرونایی در مشهد را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که آمار حداقل بستری‌های ما در هفته‌های گذشته ۷۸ مورد بوده اما اکنون به ۹۹ مورد رسیده است. متاسفانه در هفته سوم بهمن ماه یک روند افزایشی را ملاحظه می‌کنیم. علی‌رغم افزایش روند بستری‌ها، خوشبختانه آمار فوتی‌های ما کاهش یافته است. این نشان می‌دهد که روند بهبود حال عمومی افراد در بیمارستان‌ها خوشبختانه یک روند افزایشی است.

وی ادامه داد: در طول هفته گذشته میزان آمار بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۱۰۸ مورد به ۱۱۳ مورد رسیده است.همچنین روند میانگین هفتگی تست‌ها نیز افزایش پیدا کرده و در هفته دوم بهمن‌ماه به ۲۰۱۵۰ تست سرپایی رسیده‌ایم که شامل تست سلولی‌مولکولی PCR است. درصد نتیجه مثبت ما در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در زمینه تست PCR به ۹ درصد رسیده است.

قلیان تصریح کرد: از آمار بستری شدگانی که هفته قبل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۷۹ نفر بوده، ۵۸ نفرشان مربوط به خود شهر مشهد بوده‌اند و مابقی دیگر مربوط به سایر شهرستان‌ها می‌شوند.

وی افزود: خوشبختانه درصد نتایج مثبت تست‌هایی که انجام میدهیم کاهش پیدا کرده و این بخاطر این است که مردم زود و به موقع برای آزمایش و یا درمان مراجعه می‌کنند. دلیل افزایش کرونا بین مردم قبلا ترس آنها از بستری و بیمارستان بود که خوشبختانه اکنون دیگر اینگونه نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: آماری که در مورد بازدیدهای مشترک در طرح سردار شهید سلیمانی وجود دارد، حدود ۱۴ هزار و ۴۹۰ مورد بوده است. اکثر این بازدیدها ارشادی بوده تا برخوردی. تعداد بازرسی بخش سلامت که در کنار آن نیروهای بهداشت ما هم حضور داشته‌اند، حدود ۱۰۴ هزار مورد بوده است.

قلیان ادامه داد: در طرح شهید سلیمانی تعداد بازدیدهای بسیج ۳۰۹۵ بود و تعداد بازدیدهای هلال احمر به تنهایی ۲۳ هزار و ۵۹۱ مورد و تعداد بازدیدهای دفاتر سلامت نیز ۷۰۶۳ مورد ‌بوده است. پس به طور کلی بازدیدهای مشترکی که ما انجام داده‌ایم، حدود ۱۴ هزار و ۴۹۰ مورد بوده است.

وی افزود: همچنین در این مواردی که بازدید صورت می‌گرفته، چه از اعضای خود سازمان بهداشت و چه اعضای هلال احمر یا بسیج، ۶۳۱۹ مورد اخطار رسمی داده شده است. در این مدت ۱۳۸۲ مورد پلمب انجام شده که البته دائمی نبوده است. این پلمب ها به مدت یک یا دو هفته صورت گرفته و با اخذ تعهد پس از مدتی این مکان‌ها فک پلمب شده است. در این مدت تعداد منازلی که افراد مبتلا به کرونا داشته و درخواست داشتند که با همکاران بسیج بازدیدی صورت بگیرد و ضدعفونی شود نیز ۱۶۷۳ مورد بوده است.

قلیان بیان کرد: برای محدودیت‌های دوران عید در شهر مشهد، ما در نظر داریم که بتوانیم خیلی از اماکن اقامتی‌مان را از طریق ثبت نام در اپلیکشن ماسک کنترل کرده و اطلاعات از افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت است، به دست آوریم؛ یعنی از طریق کد ملی آن‌ها پی می‌بریم که تست PCR این افراد مثبت است یا خیر. همچنین این اقدام برای پذیرش مسافر در هتل‌ها، میهمان‌خانه‌ها و دیگر اماکن عمومی نیز در نظر شده است.

وی افزود: ۴۷۰ مورد توزیع واکسن در فاز اول صورت گرفته که این تقریبا حتی به اندازه یک‌بیستم کادر درمان هم نیست اما با توجه به مقداری که وارد کشور شده بود، سهمیه لازم را به مشهد و خراسان رضوی اختصاص داده‌اند. از این ۴۷۰ واکسنِ توزیع شده، تقریبا ۴۱۰ مورد به کارکنان ICUها و بخش مراقبت‌های ویژه‌ای که به کرونا مبتلا نشده‌اند، تزریق می‌شود. امروز نیز ۶۰ دوز واکسن به شهرستان کاشمر و ۶۰ دوز به شهرستان قوچان منتقل شد. معمولا پنج تا هفت درصد از واکسن وارد شده به کشور را به دانشگاه علوم پزشکی مشهد اختصاص می‌دهند و این اختصاص بجا و درست است و با این درصد از سهمیه مشکلی نداریم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: اگر تا پایان سال قریب به ۱.۵ میلیون واکسن در کشور وارد شود، میتوان تمام افراد در معرض خطر را واکسیناسیون کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان