معاون استاندار خراسان رضوی: از نظر زیرساختهای آموزشی در مضیقه هستیم


معاون استاندار خراسان رضوی: از نظر زیرساختهای آموزشی در مضیقه هستیم

مشهد-ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: از نظر زیرساختهای آموزشی در این استان بویژه مشهد و حاشیه آن در مضیقه هستیم.

سید کمال الدین میرجعفریان روز شنبه در نشست کارگروه امور زیربنایی، توسعه روستایی و عشایری، آمایش سرزمین و محیط زیست خراسان رضوی افزود: سرانه فضای آموزشی استان ۴.۲ مترمربع و در مشهد ۲.۸ مترمربع است که این امر زنگ خطری برای دستگاه‌های اجرایی در حوزه آموزشی و مسکن روستایی است که باید پاسخگوی نیاز ساکنین حاشیه شهر و علت بروز ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه باشند.

وی با ساخت مدرسه در سه قطعه زمین اهدایی خیران در منطقه سه شهرداری مشهد و زیر نظر اداره آموزش و پرورش تبادکان موافقت کرد.

رییس شورای اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شهرک مهرگان و قرقی در ناحیه آموزش و پرورش تبادکان، بیشترین تراکم جمعیت دانش آموزی در شهر مشهد را دارد به طوری که تراکم مدارس برای جمعیت دانش آموزی ۱۲۰ هزار نفری این منطقه کمتر از یک مترمربع است که با حد استاندار آن به میزان ۱۴ مترمربع فاصله دارد.

شهناز رمارم خواستار تسریع در ساخت این سه مدرسه در شهرک مهرگان مشهد شد.

معاون استاندار خراسان رضوی همچنین به بررسی جابه‌جایی زندان مرکزی مشهد پرداخت و گفت: حضور زندان در داخل شهر مخاطراتی دارد و تصمیم برای رفع این مخاطره گرفته شده است.

وی افزود: زمینی که برای استقرار زندان مرکزی مشهد در خارج از بافت شهری در نظر گرفته شده ۱۰۰ هکتار است که در داخل حریم شهر مشهد قرار گرفته و باید تکلیف این بخش متناسب با ضوابط دستگاه‌های اجرایی مرتبط شامل اداره کل راه و شهرسازی، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی تعیین شود.

میرجعفریان ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی متولی برای اراضی تحت اختیار خود باید نقشه راهی به منظور استفاده مطلوب از آنها تدوین کنند تا شاهد بروز آشفتگی‌ها در ساخت و سازها و چالشهای مرتبط در محیط روستایی یا شهری نباشیم.

وی گفت: هم اینک ۱۱۷ محله حاوی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در خراسان رضوی هدف طرح بازآفرینی شهری قرار دارند که از این تعداد ۷۸ محله مربوط به مشهد است.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: از آنجا که تامین زمین مناسب برای مسکن روستایی در روستاهای خراسان رضوی انجام نگرفته، روستاییان مجبور شده‌اند کسب و کار و زندگی خود را رها کنند و در حاشیه شهرها با پذیرش همه معضلات و مشکلات آن مستقر شوند و بستر توسعه ساخت و سازهای غیرمجاز را فراهم کنند.

وی ادامه داد: دستگاههای اجرایی باید به وظایف خود عمل کنند و فرمانداران تامین زمین برای مسکن روستایی را به نحو صحیح مدیریت نمایند.

میرجعفریان گفت: اگر روستاییان در تامین زمین برای مسکن روستایی مشکلی نداشته باشند بهانه‌ای برای ایجاد ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهر به دست نمی‌آورند.

وی همچنین در باره زمین مورد نظر برای واگذاری به نیروی انتظامی به منظور استقرار ستاد فرماندهی انتظامی شهرستان طرقبه شاندیز افزود: جانمایی مقر فرماندهی انتظامی این شهرستان در زمینی به مساحت پنج هکتار در اراضی موسوم به "خادر" در قالب کاربری اداری با حفظ و رعایت حریم و بستر رودخانه و مسیلها انجام می‌گیرد.

کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان است که وظیفه بررسی و ارائه پیشنهاد در زمینه طرح های توسعه عمران شهری، وظایف مرتبط با اجرای آیین نامه مربوط به استفاده از اراضی و احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها، طرح های هادی و جامع شهرها را بر عهده دارد. مصوبات این کارگروه برای اجرا باید به تایید نهایی شورای برنامه ریزی و توسعه استان به ریاست استاندار برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس