تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق است


تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق است

شفقنا-شهید حضرت آیت الله سید محمدباقر حکیم، یکی از علمای مؤثر و انقلابی عراق در سده اخیر بود که فعالیت‌های بسیاری در حمایت از انقلاب اسلامی، مبارزه با رژیم بعث و همچنین مقابله با توطئه‌های استکبار جهانی داشت. او که حدود دو ماه و نیم قبل از آغاز تجاوز نظامی صدام علیه جمهوری اسلامی ایران به طور محرمانه از عراق […]

تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق استتاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق است

شفقنا-شهید حضرت آیت الله سید محمدباقر حکیم، یکی از علمای مؤثر و انقلابی عراق در سده اخیر بود که فعالیت‌های بسیاری در حمایت از انقلاب اسلامی، مبارزه با رژیم بعث و همچنین مقابله با توطئه‌های استکبار جهانی داشت. او که حدود دو ماه و نیم قبل از آغاز تجاوز نظامی صدام علیه جمهوری اسلامی ایران به طور محرمانه از عراق خارج و خود را به سوریه رساند و مدت کوتاهی پس از شروع جنگ تحمیلی به عنوان میهمان امام خمینی به تهران آمد، پس از حضور در ایران، به تأسیس «مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق» همت گماشت.

رییس شهید مجلس اعلای شیعیان عراق، عالمی مردمی و تاثیرگذار در جریانات سیاسی عراق بود. او نزد آیات عظام سید یوسف حکیم، سیدابوالقاسم خویی و سیدمحمدباقر صدر تلمذ کرد و در سن بیست و پنج سالگی از سوی آیت الله یاسین به درجه اجتهاد نائل آمد.

در بنیانگذاری «حزب الدعوه الاسلامیه»، مشارکت و همواره در کنار اشتغالات علمی و دینی به سیاست نیز توجهی خاص داشت؛ همین امر سبب شد در مدت اقامت در عراق سه مرتبه از سوی ماموران حزب بعث دستگیر و در آخرین مرتبه محکوم به اعدام شود که پس از گذراندن ۱۸ ماه زندان در پی صدور عفو عمومی رهایی یافت و چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ناگزیر رهسپار ایران شد.

در سال ۱۳۸۲ از طریق مرز میان ایران و عراق وارد شهر بصره شده و مورد استقبال مردم عراق قرار گرفت و چند روز بعد در یک استقبال بی نظیر وارد شهر نجف اشرف شد و در کمتر از ۳ ماه، در تاریخ ۷ شهریور سال ۸۲ پس از اقامه نماز جمعه در حین خروج از مرقد مطهر حضرت امام علی (ع) در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید.

عصر امروز شخصیت های سیاسی عالیرتبه عراق با حضور در مراسم سالگرد شهادت حضرت آیت الله «سید محمد باقر حکیم» در میدان «الخلانی» در مرکز شهر بغداد برخی از ویژگی ها و آرمان ها شهید عراق را بازگو کردند.

برهم صالح: مسئولیت امروز ما عملی کردن آرمان‌‌هایی است که شهید حکیم نماینده آن بود

تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق استتاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق است

رئیس جمهور عراق گفت که کشور امروز نیازمند تجدید نظر در روند سیاسی و قرارداد سیاسی جدیدی است که مسیرها را تصحیح و تحولات کنونی را در نظر بگیرد.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق، در مراسمی که به مناسبت روز شهید عراق و سالروز شهادت آیت الله شهید سیدمحمدباقر حکیم در دفتر جریان حکمت ملی برگزار شد، آن شهید را ستونی بلند و رهبر ملی ویژه و انسانی شرافتمند که نقش بزرگی در رها کردن ملت عراق از استبداد و سرکوب و کشتار داشت، خواند.

او گفت که شهید حکیم از مهم ترین کسانی بود که با استبداد جنگید و از مهم ترین کسانی بود که برای تثبیت شراکت ملی تلاش کرد و فقیهی بزرگ در میدان سیاست و علم بود.

رئیس جمهور عراق همچنین یاد شهیدان صدر و همه شهدای قربانی استبداد و تروریسم و همچنین نقش سرنوشت ساز مرحوم سیدعبدالعزیز حکیم را در مبارزه با تروریسم و ساخت نهاد سیاسی کشور گرامی داشت.

او گفت که آن روزهای سخت را به یاد می آورد که مردم عراق در برابر استبدادی سراپا مسلح و برخوردار از حمایت شرق و غرب بود و افزود که شهید حکیم در کنار جلال طالبانی و دیگر بزرگان برای مبارزه با نظام دکتاتوری و تنور افکار عمومی درباره جنایات رژیم بعث تلاش کردند و تا تحقق هدف سرنگونی این رژیم از پای ننشستند.

برهم صالح گفت که شهید حکیم را مجاهدی بود که به تحقق وحدت ملی و رعایت تنوع و توجه به دیگران و مواجهه با تروریسم و ساخت نهاد حکومت اهتمام داشت و الگوی مبارزه و جهاد و فداکاری بود.

وی افزود که نیروهای سیاسی امروز باید باید مسیر و آموزه های او را در سیاست و اجتماع و فرهنگ تثبیت کنند و مفاهیم و ارزش های بزرگی را که وی نمایندگی می کرد عملی کنند.

صالح افزود که شهید حکیم برآمده از خانواده ای از علمای بزرگ که بسیاری از ایشان در راه ملت به شهادت رسیدند و این فرصتی برای یادآوری لحظه ای است که این بزرگان برای بزرگی ملتشان کوشیدند.

رئیس جمهور عراق افزود که کشور امروز نیازمند تجدید نظر در روند سیاسی و قرارداد سیاسی جدیدی است که مسیرها را تصحیح و تحولات کنونی را در نظر بگیرد و به خواست ملت عراق توجه کند.

او گفت که باید دست به دست هم دهیم تا میهن را به ساحل امن برسانیم و افزود که عراق دربرابر چالش های بزرگی و از همه مهم تر تأمین شرایط مناسب برای انتخاباتی است که مسیر قانونی اصلاح را تأمین و کشور را از چرخه بحران خارج کند و حکومتی مقتدر و ملی و دارای حاکمیت کامل بسازد.

او انتخابات آینده را برآمده از تحرکات مردمی خواند و تأکید کرد که نهادهای حکومت و نیروهای سیاسی نباید در این باره هیچ کوتاهی کنند و افزود که مسئولیت ما تحقق این اقدامات اصلاحی و اجرای انتخابات در شرایط مناسب به دور از هرگونه تهدید و تقلب است.

برهم صالح گفت که عراق دربرابر دو راهی بازگشت به نزاع و درگیری داخلی و صف بندی مذهبی و قومیتی است که عناصر ملت را از هم دور کند و کشور را طعمه ای آسان برای دیگران سازد یا ساخت حکومتی ملی که در آن قانون بر همه به یک اندازه اجرا شود و همگان از نعمت حکومتی مقتدر و شایسته برخوردار شوند.

او از نیروهای سیاسی و نخبگان اجتماعی و عشایری و جوانان خواست که روند اجای اصلاحات را پیگیری کنند و گفت وگو و منافع را بر هر چیز دیگری اولویت دهند و افزود که اصلاح بدون اراده جدی و بدون فداکاری به دست نمی آید.

رئیس جمهور عراق تأکید کرد که اصلاح شعار نیست بلکه یک احساس است که باید با اقدام و جدیت همراه باشد و افزود که مردم عراق شایسته شرایطی بهتر از آن هستند که امروز در آن اند و این شرایط بهتر در فضای مواجهه و درگیری و تنش به دست نمی آید.

او لازمه اصلاح را ذهنیتی مسئولیت پذیر و بستن راه دیگران برای تصفیه حساب با یکدیگر از حساب جان و مال ملت عراق دانست و گفت که عراق امن و باثبات عنصر ثبات در منطقه خواهد بود.

الکاظمی: مسئولیت امروز ما تبدیل ارزش های شهادت به کنش و عمل می باشد

تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق استتاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق است

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، در سخنرانی خود در روز شهید عراق و سالروز شهادت ایت الله سیدمحمدباقر حکیم (ره) تأکید کرد که روز شهید روزی مهم در تاریخ ملت هاست و در عراق که پیکر مطهر سالار شهیدان را در خود دارد که اهمیت آن بیشتر است.

او در این سخنرانی که امروز در دفتر جریان حکمت ملی عراق در بغداد برگزار شد گفت که خون شهید تاریخ سیدمحمدباقر حکیم و سیدمحمدباقر صدر و سیدمحمد صدر و دیگر مجاهدانی که با دیکتاتوری و داعش و تروریسم جنگیدند برگ های مهمی از تاریخ عراق است.

او گفت که دردناک است که تاریخ ما بیشتر با شهادت همراه است، اما این شهادت و این درد مایه افتخار ماست و خون شهید در ساخت نظام اجتماعی در گذر نسل ها سهیم بوده است.

الکاظمی افزود که این خون پاک است که آینده را می سازد و گفت که مسئولیت امروز ما تبدیل ارزش های شهادت به کنش و عمل و دستاوردهای عملی برای ساخت میهن و دور شدن از سوداگری با خون شهداست.

وی تأکید کرد که باید با شجاعت دربرابر سستی و فروپاشی و از دست رفتن زمام امور بایستیم.

الکاظمی گفت که در چنین روزی در سال گذشته مردم عراق دربرابر چالش بقا و نبود اعتماد به حکومت و ناامیدی و سرخوردگی بودند و افزود که دولتش امروز با همه توان برای بازیابی اعتماد شهروندان به حکومت و ساخت نهاد حکومت تلاش می کند.

او با اشاره به تحلیل های گوناگون از حوادث سال گذشته عراق و اینکه کسانی آن را توطئه خواندند، گفت که از نظر وی واقعیت آن است که مردم عراق به ناامیدی از امکان پایبندی حکومت به تعهداتش رسیدند و افزود که از روز اول رسیدن به قدرت برای بازیابی اعتماد مردم به ساختار و نهادهای حکومت تلاش کردم و گرفتن فرصت از تنش آفرینان را بخش مهمی از مأموریت خود دانستم.

او گفت که حکومت باید حامی همه باشد و در قبال نیروهای سیاسی و فعالیت های مردمی برای ساخت مرحله تازه نقش پدرانه داشته باشد.

الکاظمی افزود که نزاع های سیاسی در ۷ ماه گذشته را هم نتیجه طبیعی آن بحران اعتماد است و تأکید کرد که امروز برخی دربرابر دولت نوپا برای تحقق وعده ها می ایستند تا به ناامیدی و سرخوردگی دامن بزنند.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که به سوداگری های انتخاباتی بی اعتنا است و دربرابر بسیاری دروغ پردازی ها علیه دولت سکوت اختیار کرده تا آرامش در کشور حفظ شود و کشور به ساحل امن برسد.

وی ادامه داد که دولتش علیرغم همه کارشکنی ها دستاوردهای مهمی در مسیر کاهش بحران اقتصادی که بحرانی جهانی است و اجرای اصلاحات اقتصادی و برخورد با تروریسم و تقویت دستگاه های امنیتی و مبارزه با فساد علیرغم اتهامات باطل و نیز در عرصه روابط خارجی و جلوگیری از تبدیل عراق به حیاط خلوت نزاع های منطقه ای و بین المللی و جلوگیری از شدت گرفتن تنش در منطقه داشته است.

او گفت که عراق تلاش های بسیاری برای کاهش تنش در منطقه داشته و میزبان نشست های بسیاری به این منظور بوده است و افزود که عراق جایگاه خود را در نقش سازنده صلح بازیافته است.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که دولتش از روز اول فعالیت همه حمایت های لازم را از کمیساریای انتخابات را انجام داده و به این حمایت ادامه می دهد و افزود که امروز دربرابر فرصتی تاریخی برای بازیابی اعتماد ملت به نظام دموکراتیک و انتخابات همچون ابزاری برای تغییر هستیم.

او همچنین در سخنرانی خود یاد شهدای عراق در مراحل گوناگون تاریخ این کشور را گرامی داشت.

سید عمار الحکیم: ترور آیت الله حکیم دارای پیامی آشکار از جانب نیروهای شر در اعلام دشمنی بود

تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق استتاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق است

«سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق، ترور آیت الله شهید سیدمحمدباقر حکیم را دارای پیامی آشکار از جانب نیروهای شر در اعلام دشمنی با اهداف آن شهید و برنامه وی برای ساخت دولت آزاد، دارای کرامت، مستقل، شکوفا، باثبات، قدرتمند و متحد و دولتی برآمده از معادله سیاسی جدید که در آن همه طیف‌های مردم عراق همچون ملتی واحد تصمیم‌گیرنده باشند و آزادانه تصمیم بگیرند دانست.

الحکیم در مراسم رسمی روز شهید عراقی که با حضور مسئولان بلندپایه عراق صبح شنبه در دفتر جریان حکمت ملی در بغداد برگزار شد، گفت که صحنه سیاسی عراق پس از ۲۰۰۳ شاهد چالش‌ها و خطرات و حوادث داخلی و خارجی بزرگی بوده که از امکانات و توانایی‌های یک یا حتی چند کشور هم فراتر بود اما ملت عراق توانستند آنها را پشت سر گذارند.

او گفت که عراق امروز در برابر دوراهی به پختگی رساندن تجربه دموکراتیک نوپای خود و رفتن به سوی ساخت حکومتی واقعی یا درگیر شدن به زخم‌ها و بحران‌ها و از دست دادن فرصت‌های عظیم است.

وی بار دیگر بر ضرورت رسیدن به قرارداد اجتماعی و سیاسی تازه‌ای که به تغییر چارچوب‌های کنونی سیاسی و نوسازی آنها بینجامد و تکلیف موضوعاتی راهبردی را تعیین کند، تاکید کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق موضوعاتی همچون هویت جامع ملی و از میان بردن مسائل متراکم‌شده و نگرانی‌های اجتماعی، و انحصار سلاح به دست نهاد حکومت و حفظ حاکمیت ارضی و دفاع از منافع ملی و وسعت بخشیدن به دایره مشارکت سیاسی و بازیابی اعتماد شهروندان به حکومت و استحکام بخشیدن به روابط خارجی کشور را لازمه این امر دانست.

الحکیم تاکید کرد که وقت آن رسیده که بر ساخت حکومتی یکپارچه و ملتی یکپارچه و منافع عالی یکپارچه و هویت ملی جامع که موجب تقویت همه ما شود به توافق برسیم تا به ثبات و شکوفایی و احترام دست یابیم و از همه نیروهای اعتدال درخواست کرد که دست در دست هم نهند و برای تحقق این پروژه بزرگ ملی متحد شوند و راه تحقق آن را تشکیل ائتلاف‌های فرافرقه‌ای و فراقومیتی دانست.

وی جنبش سال گذشته عراق را تلاشی ملی و صادقانه ازجانب جوانان برای تغییر نظام سیاسی کشور از درون و با ابزارهای مسالمت‌آمیز دانست و گفت که از هر که در پی مبارزه با فساد و ایجاد تغییر در وضعیت عراق باشد حمایت می‌کنیم و خاطرنشان کرد که دسیسه‌های سیاسی که می‌خواستند سوار بر موج تظاهرات شوند و از هیجان جوانان برای منحرف کردن مسیر اعتراضات استفاده کنند قابل قبول نیست.

الحکیم در اشاره به انتخابات پیش رو ضمن تأکید بر حمایت کامل از کمیساریای انتخابات گفت: لازم است که نگرانی خود از برخی اقدامات و تصمیمات و سازوکارها و ابزارهای فنی را اعلام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات پیش رو باید با شفافیت و پاکدستی بالا برگزار شود، افزود: برای همین خواستار نظارت بین‌المللی بر آن هستیم بی آنکه این نظارت به تعرض به حاکمیت ملی بینجامد.

او همچنین بر ضرورت دور ساختن عراق و منطقه از نزاع‌های جاری و توقف جنگ‌ها و درگیری‌ها از طریق گفت‌وگوهای جدی و واقعی که به ثبات در منطقه و احیای روابط دیپلماتیک در آن بینجامد تأکید کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق ایران و عربستان را به پای میز مذاکره فراخواند و گفت: به آغاز گفت‌وگوی برادرانه، اسلامی، جدی و صریح میان جمهوری اسلامی ایران و همه کشورهای عربی و در رأس آنها عربستان سعودی دعوت می‌کنیم تا به تأمین امنیت و منافع منطقه کمک کند. یادآور می‌شویم که روابط تاریخی برآمده از همجواری و عقلانیت و خردمندی رهبران این کشورها بنیانی مناسب برای حل بحران‌ها و گشودن صفحه تازه‌ای در روابط خواهد بود.

وی بار دیگر بر ضرورت تسریع در بازگشت همه کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای به میز مذاکره و پایبندی آنها به توافقات پیشین تأکید و تصریح کرد که این امر به صلح و امنیت بین‌المللی و بازیابی حقوق ملت مظلوم ایران و کاهش تحریم و محرومیت و رنج اقتصادی آنان می‌انجامد.

محمد الحلبوسی: شهید حکیم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق است

تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق استتاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق است

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق در مراسم روز شهید عراقی که همزمان با سالروز شهادت «سید محمد باقر الحکیم» است، این شهید را نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق دانست.

وی اشاره کرد که نمی توان دستاوردهای شهید محراب را دست کم گرفت و این امر موجب می شود تا با نظارت بیشتر، از مسیر دستاوردهای این شهید فاصله گرفته نشود.

رئیس پارلمان عراق گفت: ما خواستار حفظ این اصول هستیم که عدالت و حکومت را تحقق می بخشد چرا که هنوز مسیری طولانی به دلیل تروریسم و فساد پیش رو داریم و وقت آن رسیده که از عراق حمایت و ملت از سختی ها رهانده شود.

الحلبوسی در این مراسم اشاره کرد که پارلمان عراق با مساله کسر از حقوق ها مخالفت کرده است تا باری بر دوش شهروندان عراق اضافه نشود.

وی به انحصار سلاح در دست دولت و تضمین امنیت شهروندان و تضمین موفقیت آمیز بودن فرآیند انتخابات عراق نیز اشاره کرد.

الحلبوسی تصریح کرد: ما آماده برگزاری انتخابات زودهنگام هستیم و این روزها در تاریخ سیاسی عراق بسیار مهم است و باید در برابر شرایط سخت اقتصادی کشور قبول مسئولیت کنیم چرا که روزی شهروندان عراق و توسعه کشور را تهدید می کند.

وی همچنین بر لزوم توقف تعرض به شهروندان از طریق سلاح بی ضابطه که تهدیدی برای مردم و حکومت است تاکید و بیان کرد که تداوم این وضعیت سخت اقتصادی موجب از بین رفتن تمام تلاش های انجام شده در کشور می شود.

الحلبوسی اظهار داشت: ما به موعدی که پارلمان برای تصویب بودجه ۲۰۲۱ عراق و قانون دادگاه فدرال مشخص کرده نزدیک می شویم و پارلمان از ابتدای کار خود برای تحقق مطالبات ملت تلاش کرده است.

تصاویری از آیت الله شهید حکیم

تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق استتاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق استآیت الله حکیم در ایران
تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق استتاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق استآیت‌الله حکیم در ایران
تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق استتاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق استآیت الله حکیم در جبهه های جنگ
تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق استتاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق استسید محمدباقر حکیم در خیابان های تهران در زمان جنگ تحمیلی
تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق استتاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق استاقامه نماز در اردوگاه اسرای عراق توسط سیدمحمدباقر حکیم

تصاویری از مرقد آیت الله شهید حکیم

تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق است

تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق است

تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق است

تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق است

تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق است

تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق است

تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق است

تاکید شخصیت های سیاسی در روز «شهید عراق»؛ از مسیر دستاوردهای آیت الله حکیم فاصله نگیریم/ این عالم نمادی دینی و ملی در تاریخ عراق است

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک