پرونده ترور شهید سلیمانی یکی از مهمترین پرونده‌های قضایی_سیاسی تاریخ است


پرونده ترور شهید سلیمانی یکی از مهمترین پرونده‌های قضایی_سیاسی تاریخ است

کارشناس مسائل سیاست خارجی معتقد است که پرونده ترور شهید سلیمانی یکی از مهمترین و سیاسی‌ترین پرونده‌های قضایی تاریخ جهان تلقی می‌شود.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به سفر حجت الاسلام رئیسی ، رئیس قوه قضاییه به عراق گفت: این سفر توجه رسانه‌های بین الملل را به دلیل استقبال باشکوه مردم و دولت عراق به خود جلب کرد واین حرکت نشان دهنده نفوذ ایران در میان لایحه‌های مختلف جامعه عراقی است.

وی افزود: علی رغم تلاش آمریکا برای فاصله گذاری بین دو جامعه ایران و عراق، سفر رئیس دستگاه قضا به بغداد، نشان داد که رابطه دوکشور خیلی مستحکم‌تر از توان فیزیکی آمریکایی‌ها در عراق است؛ قصد آمریکا این است که این روابط را تحت تاثیر قرار دهد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره پیگیری حقوقی پرونده ترور سردار سلیمانی تصریح کرد: آقای رئیسی این پرونده را با رئیس شورای عالی قضایی عراق مطرح کرده است؛ در این پرونده علاوه بر دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا که متهم ردیف اول است، ۴۸ تن از مقامات امنیتی، سیاسی آمریکا هم مورد پیگرد قانونی قرار گرفته اند.

هانی زاده ادامه داد: ترور سردار سلیمانی نقض حاکمیت عراق است، براساس قوانین بین المللی این کشور می‌تواند به دادگاه بین المللی لاهه و دادگاه رسیدگی به جنایت جنگی علیه شخص دونالدترامپ شکایت کند؛ به ویژه اینکه الان ترامپ در حال محاکمه است و ممکن است از او سلب مصونیت سیاسی شود.

وی ادامه داد: همچنین عراق می‌تواند از پلیس بین الملل جهت دستگیری قاتلان سردار سلیمانی و شهید ابوالمهدی المهندس در خواست همکاری کند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به ابعاد مختلف پرونده ترور سردار سلیمانی تاکید کرد: این پرونده یکی از مهمترین و سیاسی‌ترین پرونده‌های قضایی تاریخ جهان تلقی می‌شود؛ به همین دلیل آقای رئیسی در جریان ملاقات با رئیس شورای عالی قضایی عراق جزئیات و مستندات مربوط به ترور سردارسلیمانی را تسلیم طرف عراقی کرد و این پرونده از سوی شورای قضایی عراق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت