نماز صحیح با رعایت شرایط آن انسان را به بی‌نهایت می‌رساند


 نماز صحیح با رعایت شرایط آن انسان را به بی‌نهایت می‌رساند

آیت‌الله جاودان گفت: انسان مومن برای درست کردن نماز خود افکار، اعمال و رفتاری صالح در پیش می‌گیرد، به هر میزان نماز انسان درست باشد اراده او برای حرکت به سوی بی‌نهایت بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدعلی جاودان» شامگاه چهارشنبه ۲۲ بهمن در جلسه درس اخلاق حسینیه مرحوم شیخ زاهد(ره) به سخنرانی پرداخته و گفت: هر موجودی یک تعریف خاص دارد اما انسان تعریف خاصی ندارد.

وی افزود: انسان به واسطه اعمال و رفتاری که انجام می‌دهد گاهی از او تعریف به گرگ، گاهی تعریف به خوک و گاهی تعریف به انسان و گاهی تعریف به فرشته می‌شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که یک جوان دچار شهوت می‌شود اما به علت ترس از خدا به مبارزه با هوای نفس خود برمی‌خیزد او تعریفی بالاتر از فرشته دارد.

آیت الله جاودان با بیان اینکه انسان برای بی‌نهایت خلق شده است، عنوان کرد: انسان این توان را دارد که خود را به جایگاهی برساند که فرشتگان درباره مقام او دچار حیرت شوند.

وی بیان کرد: به عنوان مثال تعریف از هر حیوانی با پاسخ دادن به این سوالات که توانایی او چقدر است، خواسته‌هایش چیست و جسمش چگونه است تمام می‌شود اما انسان چون بی‌نهایت خوبی و بی‌نهایت بدی دارد تعریف خاصی هم ندارد.

استاد حوزه علمیه افزود: زمانی که انسان خود را غرق گناه کند او دیگر توان بی‌نهایت شدن در خوبی، داشته‌ها و فرصت‌های خود را از دست می‌دهد.

آیت‌الله جاودان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار کرد: در قرآن کریم بارها درباره خسارت انسان صحبت شده است، انسان با گناه سرمایه‌های درونی خود را از دست می‌دهد به همین دلیل دچار خسارت می‌شود.

وی ادامه داد: انسان چنان توانایی دارد که می‌تواند با عمل به دستورات الهی همه عالم را در مشت خود داشته باشد اما وقتی گناه کرده و طبق هوای نفس عمل‌ می‌کند فرصت‌ها را از دست می‌دهد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر انسان اراده کند و مقابل هوای نفس ایستادگی کند و دچار گناه نشود به بی‌نهایت دست می‌یابد، گفت: چنین انسانی سایه خداوند می‌شود، خداوند متعال بالاتر از بی‌نهایت است وقتی انسان به بی‌نهایت دست یابد سایه بی‌نهایت می‌شود. آنان که این بی‌نهایت شدن را به هوای نفس و گناه می‌فروشند دچار خسارت بزرگ می‌شوند.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه اعمال نیک و بد انسان باطن حقیقی او را خلق می‌کند، گفت: در خوب بودن یا بد بودن هیچ موجودی همچون انسان نیست، قرآن مجید در زمینه بد بودن اعمال و رفتار برخی انسان‌ها، آنها را همچون حیوان و حتی گاهی پست‌تر از حیوان معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: روز قیامت انسان‌ها به واسطه اعمالی که دارند چهره آنها زشت یا زیبا می‌شود، برخی زشت‌ترین و برخی زیباترین چهره‌ها را دارند که نشان‌دهنده باطن و اعمال آنها است.

استاد حوزه علمیه درباره اهمیت نماز برای درست شدن سایر اعمال، گفت: انسان مومن برای درست کردن نماز خود افکار، اعمال و رفتاری صالح در پیش می‌گیرد، به هر میزان نماز انسان درست باشد اراده او برای حرکت به سوی بی‌نهایت بیشتر می‌شود.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرمربی تراکتور مشخص شد