خانه های هلال به ارتقای تاب آوری جامعه در برابر حوادث کمک می کند


خانه های هلال به ارتقای تاب آوری جامعه در برابر حوادث کمک می کند

یزد - ایرنا- مسوول هماهنگی خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر گفت: راه اندازی « خانه هلال» در شهرها و روستاهای کشور زمینه استفاده بیشتر از ظرفیت های مردمی را برای ارتقای تاب‌آوری جامعه در برابر حوادث فراهم می کند.

به گزارش ایرنا حسن فراهانی شنبه شب در آیین افتتاح خانه هلال در روستاهای مجومرد و شمسی شهرستان اشکذر افزود: خانه هلال، خانه امید مردم است.

وی اظهارداشت: صرف نظر از اهدافی که برای جمعیت هلال احمر در اساسنامه و اسناد بالادستی آن تعریف و وجود دارد، مردم یک منطقه در مرکزی دور هم جمع می شوند و با مشارکت هم مشکلات را پیگیری و بهترین تصمیم را برای منطقه خود اتخاذ می کنند که این مشارکت اجتماعی در نوع خود یک نقطه امید است.

فراهانی تصریح کرد: مهمترین وظیفه مسولان این است امید به عنوان سرمایه اجتماعی را در میان افراد جامعه افزایش دهند و آن را تقویت کنند.

وی خاطرنشان کرد:خانه هلال یک شعبه کوچک جمعیت هلال احمر است و رویکرد جدید این هست خدمات جمعیت به همه مناطق منتقل شود و مردم از همه خدمات این نهاد مردمی بهره مند شوند بدین ترتیب راه اندازی خانه هلال احمر در دستور کار قرار دارد.

فراهانی با بیان اینکه خانه‌های هلال از جمله ظرفیت‌هایی است که باید برای استفاده بهینه از این ظرفیت بسترسازی شود ، عنوان کرد: در خانه‌های هلال می‌توان با آموزش، مردم مناطق مختلف شهری و روستایی را برای خود امدادی و ارایه خدمات بشردوستانه در زمان حوادث آماده کرده و از آنها کمک گرفت.

همچنین با حضور فراهانی دیروز( شنبه) پروژه‌های بانک امانات، خانه هلال امامزاده عبدالله (ع) و زمین چمن مصنوعی با ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری در شهر بافق و خانه هلال رسانه در خانه مطبوعات استان یزد افتتاح شد.

فراهانی دیروز از شکل گیری خانه‌های هلال در کشور به عنوان یکی از مولفه های تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی یاد کرد و افزود: نقش جمعیت هلال احمر در رابطه با شکل گیری این خانه ها تسهیل‌گری است و خدمات آن از سوی افراد بومی و ساکن هر منطقه به صورت داوطلبانه ارایه می شود.

همچنین مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر کشور گفته بود که خانه های هلال تشکیلاتی داوطلب محور است و تمامی خدمات جمعیت از قبیل آموزش، امداد و نجات در سوانح و بحران ها و کمک های معیشتی از طریق این خانه ها به شهروندان نیازمند خدمات ارایه می شود.

« روح الله استاک» افزود: با توجه به توسعه دامنه و فراگیری رسانه ها در عصر حاضر این حوزه می تواند در زمینه آموزش های قبل از بحران و آگاه سازی مسوولان و تصمیم سازان از شکل گیری بحران های مختلف در جامعه نقش آفرینی کند و مشارکت رسانه‌ها در ماموریت های جمعیت هلال احمر به تقویت تاب آور اجتماعی کمک می کند.

همچنین هادی هادی نسب فرماندار اشکذر در آیین راه اندازی ۲ خانه هلال یادشده با بیان اینکه مردمان این شهرستان پرتلاش و پویا هستند، اظهار امیدواری کرد که خانه های هلال مجومرد و شمسی به مرکز نمونه تبدیل شود.

وی آموزش جوامع محلی را یک ضرورت و نیاز دانست و اظهارداشت: آموزش شهروندان نیاز به حمایت دارد.

هادی نسب با اشاره به وجود هزار و ۱۱۵ واحد صنعتی فعال در این شهرستان و به عنوان سومین منطقه صنعتی استان در میان ۱۰ شهرستان یادکرد و افزود : امید می رود اشکذر در راه اندازی خانه هلال احمر در استان پیشگام باشد.

وی خاطرنشان کرد: این شهرستان با مشکلات جاده ای متعددی مواجه است، ایجاد پایگاه امدادی جاده ای به عنوان یک نیاز اساسی خواسته مردم این شهرستان است.

هادی نسب افزود: اشکذر با توجه به ظرفیت هایی که دارد ، می تواند در بحث آموزشی به عنوان نمونه ( پایلوت) برای استان باشد.

همچنین مدیرکل جمعیت هلال احمر یزد با قدردانی از مسوولان اشکذر در راه اندازی خانه هلال در ۲ روستای یادشدهگفت: امید می رود این مشارکت تدوام داشته باشد و هر یک از ما در ارایه خدمت به جامعه شهروندی سهیم باشیم.

محسن حراری زاده یزدی افزود:حضور امدادگران و تلاشگران مایه دلگرمی جمعیت است امید می رود با تعامل هم اقدام خوبی در سطح شهروندی رقم بخورد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی توان جمعیت هلال اعضای جوان و داوطلبان آن است که همیشه یاریگر این جمعیت در ارایه خدمات به شهروندان هستند.

تا کنون ۳۰ خانه هلال در استان یزد راه اندازی شده است.

مرکز شهرستان ۳۰ هزار نفری اشکذر در ۲۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس