پیشنهاد مجلس، کشف قیمت خودرو در بورس کالا است


پیشنهاد مجلس، کشف قیمت خودرو در بورس کالا است

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس گفت: تا کنون دو جلسه برای تعیین قیمت‌گذار در کمیسیون صنایع برگزار شده است.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز؛ فروش خودرو در بورس کالا به معنای فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری دستوری است و خودرو با قیمت‌های منطقی‌تر به دست عموم می‌رسد. از سوی دیگر، التهابات بازار خودرو نیز کاسته می‌شود.

می‌توان گفت عرضه خودرو در بورس کالا، نتایج مثبتی مانند از میان رفتن رانت ایجادشده، تک نرخی شدن محصول، شفافیت، کوتاه شدن دست دلالان، نظارت دقیق نهادهای مرتبط و... را به دنبال دارد. اما باید توجه داشت که وظیفه بورس کالا، کشف قیمت محصول است و عرضه خودرو در این بورس، قیمت خودرو را کاهش یا افزایش نمی‌دهد، بلکه قیمت این محصول را واقعی کرده و به تعادل می‌رساند و در صورت اجرای برخی از الزامات برای این طرح، ثبات در بازار خودرو ایجاد خواهد شد و سرمایه‌گذاری را برای مردم آسان‌تر خواهد کرد. در رابطه با این موضوع اقتصاد آنلاین با علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به گفت‌وگو پرداخته که بخشی از آن را منتشر می کنیم.

جدی اظهار داشت: قرار بر نهایی شدن طرح ساماندهی خودرو در کمیسیون تا سه‌شنبه است. بند اول طرح ساماندهی بازار خودرو که به عرضه خودرو در بورس کالا می‌پردازد، در جلسه کمیسیون تصویب شد.

جدی درخصوص کشف قیمت خودرو در بورس کالا گفت: پیشنهاد کمیسیون و مدنظر ما این است که قیمت پایه یا سقفی درنظر نگیریم و کشف قیمت در بورس کالا انجام شود.

وی تصریح کرد: مطابق با پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن مجلس، دو بحث برای قیمت‌گذاری خودرو داخلی، درصورت تصویب مطرح شده است. بحث اول درخصوص ورود شورای رقابت به این موضوع بوده و بحث دوم این است که سازمان حمایت در وزارت صمت، قیمت را تعریف کند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: برای استفاده از اختلاف قیمتی که به دنبال میزان فروش در بورس کالا به دست می‌آید، روشی تعریف شده است. بنابراین، اگر خودرو تولید داخل توسط شرکت خودروسازی به فروش رسد، سود آن به خودروساز خواهد رسید. اما سود اختلاف قیمتی که به وسیله فروش در بورس ایجاد می‌شود، به خودروساز تعلق نگرفته و در موارد دیگری مانند خزانه، نوسازی حمل و نقل عمومی، ارائه تسهیلات به خودروسازان و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جدی در رابطه با ورود شورای رقابت در موضوع قیمت‌گذاری گفت: نظر برخی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن بر این است که قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت صورت گیرد و نظر عده دیگری نیز، قیمت‌گذاری در وزارت صمت و سازمان حمایت است که باید دید کدام یک تصویب خواهد شد و جلسه فردا و سه‌شنبه درخصوص این موضوع خواهد بود.

وی بیان کرد: اجرای مصوبه مقداری چالش برانگیز است. زیرا باید برخی از موضوعات با وزارت صمت مطرح شود و نمیتوان پیش‌بینی دقیقی درمورد اجرای مصوبه داشت. از سوی دیگر، طرح باید در صحن علنی مجلس مطرح شود. همچنین بحث لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز مطرح بوده و به نظر می‌رسد، مصوبه پیش از آغاز سال جدید اجرایی نخواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها