شبکه مراکز نوآوری تولید محتوای دیجیتال، شروع یک راه است


شبکه مراکز نوآوری تولید محتوای دیجیتال، شروع یک راه است

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبکه مراکز نوآوری تولید محتوای دیجیتال، شروع یک راه است و باید در این مسیر گام‌های درستی برداشته شود.

محمدجعفر صدیق دامغانی زاده امروز ۲۶ بهمن ماه در نشست خبری نخستین شبکه مراکز نوآوری تولید محتوای دیجیتال کشور که در ساختمان اداره کل پست استان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به نگاه وزیر اطلاعات و ارتباطات مبنی بر اینکه از فضاهای مغفول مانده دولتی برای قرارگیری بخش خصوصی و توسعه کسب و کار این فضا استفاده شود.

وی افزود: در سه سال گذشته برای ساخت و تکمیل این مکان زحمات زیادی کشیده شد اما این مجموعه شروع یک راه است. اگر قدم‌های بعدی این مسیر را به درستی انجام ندهیم یک فضای خالی خواهیم داشت. اهمیت حضور بخش خصوصی در اینجا مشخص می‌شود و پارک نیز حمایت از بخش خصوصی را وظیفه خود می‌داند. پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات چهار پروژه پیشران دارد.

وی اضافه کرد: پارک را نباید با این عنوان که یک سازمان برای ایجاد فضا و در اختیار بخش خصوصی قرار دادن دانست. وظیفه اصلی ما تامین و توسعه تکنولوژی و رقابتی کردن شرکت‌ها است. با این زحمات اگر ما نتوانیم بازار منطقه را بگیریم هیچ ارزشی ندارد بلکه باید در تولید محصولات نیازهای جامعه را در نظر گرفت و آن‌ها را تبدیل به یک کسب و کار کنیم.

رئیس پارک فاوای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه وظیفه ما کمک برای توسعه است، اضافه کرد: پروژه‌های پیشران پارک اهمیت، ظرفیت اقتصادی و جایگاه بالایی دارند. یکی از این پروژه‌ها تولید خدمات دیجیتال پیشران و پروژه دیگر نیز توسعه خدمات ابری است. پارک فاوا یک خانواده قوی است که قدرت خود را مدیون شرکت‌ها است.

صدیق دامغانی زاده خاطرنشان کرد: ما ایرانی‌ها باید تلاش کنیم در جایی ورود پیدا کنیم که صادرات محتوای فرهنگی برای ما داشته باشد. صادرات محتوای فرهنگی جدای از بازار داخلی در دو جایگاه دیگر که تولید داده‌ فرهنگی و ترافیک دیتا است به تولید ثروت تبدیل خواهد شد. درحال حاضر ترافیک دیتای صادرات نسبت به واردات حدود ۱۰ درصد است. این ترافیک باید به صددرصد برسد. به این معنا که هر میزان اطلاعات از منابع خارجی می‌گیریم به همان میزان هم منبع صادرات می‌کنیم. در گذشته مبادلات بین‌المللی معمولا پایاپای بود. اما در دیتا این توازن به شدت بهم خورده است. اگر قرار باشد این مشکل رفع شود یکی از مهمترین زمینه‌ها حوزه فرهنگ است.

رئیس پارک فاوای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: پارک فاوا اولین پارک ملی و بین‌المللی ایران است. طبق اساس‌نامه پارک اجازه ایجاد شعبه در خارج از ایران را داریم. بر این اساس امیدواریم یکی از شعب خود را در منطقه هرات ایجاد کنیم. کشش اقتصادی تنها عاملی است که شاید بتواند جلو ما را بگیرد.

خراسان رضوی تنها صادر کننده فناوری اطلاعات به اروپا است

سید حسن هاشمی مدیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در ادامه این نشست اظهار کرد: بزرگترین سرمایه منابع اطلاعات سرمایه انسانی است. خراسان رضوی از این نظر بسیار غنی است و در شهر مشهد حدود ۲۵ هزار فارغ التحصیل IT بیکار داریم که تا به امروز ۱۰ درصد آن توسط شرکت‌های IT جذب شدند. این اقدام توسط پارک علم و فناوری اطلاعات بستری برای توسعه آینده کشور است. تنها جایگزین نفت کشور ما در آینده فناوری اطلاعات خواهد بود.

هاشمی افزود: صنایع مختلف دنیا درحال تلفیق شدن با یکدیگر هستند و نوآوری و خلاقیت‌های جدید را شکل می‌دهند. توانی که در خراسان رضوی با توجه به داشتن بیشترین نوار مرز زمینی، ارتباط با کشورهای فارسی زبان و زیرساخت‌های فناوری اطلاعاتی که در استان وجود دارد امکانات خوبی را در اختیارمان قرار داده است. ارتباط با کشور افغانستان و افرادی که در دانشگاه‌های ایران درس خواندند، مهم است و این افراد می‌توانند سفیران ما در کشور خود باشند. خراسان رضوی تنها استانی است که دارای صادرات فناوری اطلاعات در اروپا است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا