آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌‌یک‌‌‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۳۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۶۸ نفر از آنها بستری شدند.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۹۴۵ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

واکسیناسیون ۷۰درصد ایرانی‌ها تا پاییز سال آینده

***

تناقض اصلاح طلبان درباره اختیارات رئیس جمهور

عبدالله گنجی مدیرمسئول جوان در این روزنامه نوشت: «طیف اصلاح طلبانِ رادیکال سال‌هاست بر این طبل می‌کوبند که رئیس جمهور در ایران فاقد اختیار است... وقتی طیف فوق‌الذکر می‌گویند رئیس‌جمهور فاقد اختیار است، یعنی سه کار را نمی‌تواند انجام دهد: ۱- اختیار تغییر نوع نظام سیاسی را ندارد. ۲- یکطرفه نمی‌تواند مقابل غرب زانو بزند. ۳- اختیار وارد کردن اپوزیسیون (توسعه سیاسی) را به قدرت و حکومت ندارد...

بنابراین وقتی از رئیس‌جمهور شجاع حرف می‌زنند یا اکثر کاندیدا‌ها به دل‌شان نمی‌نشیند، منظور اقدام در آن سه مقوله است و عبور از خاتمی هم به خاطر همین سه اصل کلید خورد. اما کاش یکپارچه می‌گفتند رئیس جمهور فاقد اختیار است...

باید عقلای جریان اصلاحات که خود را جریان سیاسی می‌دانند (و نه یک جنبش اجتماعی) در اتاق‌های فکر خود فکری به حال تناقضات و تعارضات بکنند. در عین حال توضیح دهند که چرا حدود ۲۰ نفر را برای یک کرسی بدون اختیار در صف بررسی قرار داده‌اند؟ چرا برای مسیری که شما را به هدف نمی‌رساند، اینقدر دست و پا می‌شکنید؟ رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی موجود (هر که باشد) وظایف و شعارهایش باید در چارچوب سیاست‌های کلی نظام باشد. اگر این اصل را مبنای سازماندهی ذهنی خود قرار دهید، مقوله اختیارات نیز تنظیم خواهد شد. در غیر این صورت باید با نظام رقابت کنید که ریسک بزرگی است و انتخابات نه به مثابه چرخش نخبگان، بلکه بستری برای مبارزه با نظام به پای شما نوشته خواهد شد.»

رجانیوز در این زمینه نوشت: «از نظر اصلاح‌طلبان رئیس‌جمهور در کشور هیچ‌کاره است و اختیاری ندارد. این سخن البته بیشتر معطوف به زمانی است که آن‌ها در موضع پاسخگویی هستند و قرار است بابت اقدامات کرده و ناکرده خود در سال‌هایی که قدرت را در اختیار داشته‌اند توضیح دهند. در غیر از آن ایام، با تمام توان وارد رقابت‌ها می‌شوند و وعده‌های آن‌چنانی صد روزه و یک ساله و چهارساله می‌دهند. دست آخر اگر پیروز انتخابات باشند با «نگذاشتند کار کنیم» و «اختیارات‌مان کم است» از پاسخگویی فرار می‌کنند و اگر پیروز نشدند هم یا «تقلب شده» و یا «رد صلاحیت گسترده» باعث شده کاندیداهای اصلی اصلاح‌طلبان در صحنه نباشند!...

خطوط اصلی تفکر بهزاد نبوی و هم‌قطاران سیاسی او در رفتار و گفتارشان کاملا عیان است. آن‌ها برای پیروزی در انتخاباتی که ۱۰-۱۵٪ قدرت را به دست می‌آورند، کل توان جبهه اصلاحات را متمرکز می‌کنند و در این راه امثال عارف را هم از سر راه برمی‌دارند و با کارگزاران سازش می‌کنند، اما در وقت پاسخگویی از کمبود اختیارات می‌نالند و ریشه مشکلات را به خارج از کشور حواله می‌دهند. این روند البته یک معنا بیشتر ندارد و آن این است که هر آن چه طی این هشت سال در سرپوش‌گذاری بر ناکارآمدی حسن روحانی و دولت او شنیده شده، قرار است در صورت پیروزی اصلاح‌طلبان به مدت چهار یا هشت سال دیگر مجددا تمدید شود.»

***

تبلیغات سردار دهقان تجاری است

آفتاب یزد نوشت: «کاندیداتوری حسین دهقان وزیر دفاع دولت اول روحانی برای 1400 قطعی است. او خبر داده و تایید کرده که وارد میدان می‌شود.تبلیغات وی نیز شروع شده است.البت سبک تبلیغات او همانند دهه 60 و در بهترین حالت دهه 70 است! بهرحال از همین جا مشخص و محرز است حسین دهقان اصلا و ابدا شناختی از رسانه و پروپاگاندا ندارد. او در حقیقت نمی‌داند چگونه باید روی ذهن مخاطبان خود تاثیر بگذارد و توجهات را به خود جلب کند.

تبلیغات او بیشتر تجاری است تا سیاسی.اینکه وی هر از گاهی با برخی صنوف و طیف‌های مختلف جلسه می‌گذارد و نطقی ارائه می‌دهد فقط باعث می‌شود انرژی‌اش تحلیل رود؛همین!این نوع تبلیغات سیاسی همانطور که عرض شد برای دهه‌های قبل است.برای زمانی که مخاطب تبلیغات، بی‌دفاع،حرف گوش کن و بی‌ابزار بود.»

***

سناریوی انتخاباتی محسن هاشمی

محسن هاشمی چند ماه پیش درباره احتمال امزدی در انتخابات ریاست جمهوری گفته بود :«امیدوارم که بنده گول نخورم و نیایم.» اما روز گذشته در گفتگو با ایلنا در توضیح این موضوع گفت: «منظور از گول همین مباحثی است که وجود دارد و باعث می‌شود که فردی تصمیم به حضور در انتخابات بگیرد و آن اینکه افرای به سراغ او بیایند و او را مجاب کنند... من اینگونه می‌گویم اگر خدای نکرده یک همچین فضایی برای من ایجاد شد که یک عده‌ای از احزاب یا گروه‌ها چه اصلاح‌طلب، چه میانه‌رو و یا اصولگرایان آمدند و بعد در صحبت‌ها چنین گفتند و دعوت به حضور کردند، چنین فضایی فراهم می‌شود.»

اعتماد درباره سخنان محسن هاشمی نوشت: «البته می‌توان گفت که این جمله سربسته‌تر از آن است که بتوان از آن، خبری مبنی بر اعلام کاندیداتوری برداشت کرد. به‌خصوص آنکه گوینده این جمله سربسته، چندماه پیش از این، با صراحتی کم‌نظیر، کاندیداتوری خود را رد کرده و به‌نحوی گفته بود که عاقل‌تر از آن است که در این شرایط خطیر وارد گود رقابت شده و نام خود را به عنوان نامزد تصدی مسوولیت ریاست‌جمهوری مملکت اعلام کند.

با این همه اما اگر فرض را بر این بگذاریم که محسن هاشمی در موعد مقرر، برخلاف آن‌چه نیمه آبان‌ماه گفت و مطابق آن‌چه امروز تلویحا می‌گوید، اعلام کاندیداتوری کرد، باید اعتراف کنیم که او سیاستمداری هوشمند است و خوب می‌داند که چگونه باید خود را مطرح کند.

البته نکته محل‌تامل دیگر در اظهارات اخیر محسن هاشمی رفسنجانی، آن‌جاست که او مجددا تاکید کرده که کاندیدای ریاست‌جمهوری، باید علاوه بر «برنامه مناسب برای اداره امور»، «یک تیم مناسب و توانمند کنار خود داشته باشد» و به‌اصطلاح «نباید «من، من» کند.»

اشاره‌ای که می‌تواند به این معنا باشد که سناریوی دقیقی که محسن هاشمی را به‌این شکل به‌سوی انتخابات و اعلام کاندیداتوری رسانده- آن‌هم با حداقل تخریب‌ها و آسیب‌های احتمالی- نه لزوما توسط شخص او، بلکه احتمالا به یاری تیمی کارکشته و کاربلد طراحی شده است. سناریویی تحسین‌برانگیز که برپایه آن، محسن هاشمی ابتدا کاندیداتوری خود را تلویحا مصداق دیوانگی توصیف می‌کند تا با خلع‌سلاح ناظران و تحلیلگران از هرگونه گمانه‌زنی درباره او، بتواند در آرامش و به‌دور از جار و جنجال انتخابات، کار خود را انجام دهد و همزمان، در شرایط خاص انتخابات پیش‌رو که بنابه شواهد و قرائن، شور و شوق انتخاباتی چندانی میان شهروندان دیده نمی‌شود و حتی به‌ باور برخی ناظران، صحبت صریح درباره انتخابات- آن‌هم از ماه‌ها پیش از روز سرنوشت- بار منفی در فکر و ذهن شهروندان ایجاد می‌کند، از هرگونه گزند و آسیب مصون بماند.»

***

خطر مشارکت پایین در انتخابات

فرهیختگان نوشت: «بررسی آمار مربوط به ادوار گذشته نشان می‌دهد که اعداد به‌دست آمده در نظرسنجی‌های پاییز و زمستان پس از گذشت ماه‌های منتهی به انتخابات و فرارسیدن ایام تبلیغات متحول‌شده و تا ۲۰‌درصد هم رشد خواهند کرد، اتفاقی که در ادوار گذشته با یک شیب نسبتا محسوس قابل مشاهده بوده ولی در ایام کنونی اینچنین نیست.

نظرسنجی‌هایی که اکنون نتایج آنها در دسترس است در بهترین حالت رشد ماهیانه 2 درصدی مشارکت عمومی را نشان می‌دهند که اگر با همین شیب ادامه داشته باشند در خردادماه میزان مشارکت عمومی به حدود ۵۰ درصد خواهد رسید و قاعدتا اگر جهشی مثبت مشاهده نشود (یا خدای نکرده برعکس بر میزان ناامیدی مردم افزوده نگردد) به احتمال فراوان یکی از پایین‌ترین نرخ‌های مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ادوار ما ثبت خواهد شد.»

***

انتقاد از قالیباف به تریبون مجلس رسید

به گزارش خانه ملت، محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند در نطق میان دستور خود درباره حاشیه های سفر قالیباف به روسیه گفت: اول اینکه جای تعجب دارد با وجود این همه مشاوران و دستیاران مدعی و تیم عریض و طویل تشریفاتی رییس مجلس، چرا یک سفر رسمی و معمولی نباید به درستی راهبری و مدیریت شود که اینهمه جنجال به پا کند. دوم ساده‌انگاری نسبت به کشور روسیه و آداب بسیار سخت و پیچیده رسمی در ساختار حاکمیت این کشور است که در قصور مسئولان سفارت ایران در روسیه و متاسفانه تیم غیرحرفه‌ای برنامه‌ریز مجلس مورد توجه قرار نگرفته و منجر به این حد از حرف و حدیث برای مجلس شده است.

وی بیان کرد: سوم اینکه آقای قالیباف محترم در کشور خودمان به دلیل مبتلا شدن به کرونا، رییس جمهور روحانی به جنابعالی برای تشکیل جلسه وقت نداد و نشست سران قوا را کنسل نمود، حال شما انتظار دارید پوتین که از حرفه ‌ترین و مرموزترین سیاستمداران دنیا است، بدون اطمینان از سلامت کرونایی شما و هیات همراه، با جنابعالی ملاقات کند. آیا بهتر نیست در حجم، کمیت و کیفیت مشاوران، دستیاران و برنامه‌ریزان دفتر خودتان تجدید نظر اساسی نموده و اندکی هم برای انتخاب، نمایندگان مجلس را به حساب بیاورید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: اما موضوع چهارم که به نظرم خسارت بزرگی برای حیثیت و اعتبار جمهوری اسلامی ایران آورد، هزینه شدن بی‌مورد مقام معظم رهبری و دست خط مبارک ایشان توسط جنابعالی و هیات همراه بود. اگر یک اتفاق مهم و رخداد تلخ را مقایسه کنیم با نامه حضرت امام(ره) به میخاییل گورباچف و عظمت، ابهت و اقتدار نمایندگان حضرت امام(ره) برای انتقال نامه به رهبر اتحاد جماهیر شوروی.

***

فعالیت پزشکیان برای انتخابات 1400

مجید محتشمی عضو جبهه اصلاح‌طلبان ایران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هدف جبهه اصلاح‌طلبان قطعاً این است که یک کاندیدای خاص از طریق این جبهه به مردم معرفی شود. اکثریت اعضا معتقدند که هیچ دلیلی برای حمایت اصلاحات از فردی خارج از مجموعه و بدنه اصلاح‌طلبان وجود ندارد.

محتشمی همکاری اعتدال‌گرایان با اصلاح‌طلبان را صرفاً محدود به حمایت اعتدالیون از افراد اصلاحات دانست و اظهار داشت: اصلاحات به اعتدال‌گرایان «نه» نگفته است. اعتدال می‌تواند از کاندیدای جبهه اصلاح‌طلبان ایران حمایت کند اما اصلاحات قطعاً از هیچ کاندیدای غیر اصلاح‌طلبی حمایت نخواهد کرد.

عضو جبهه اصلاح‌طلبان ایران از چند کاندیدای احتمالی اصلاحات برای ریاست‌جمهوری نام برد و خاطرنشان کرد: هنوز قطعیتی وجود ندارد، اما افرادی مطرح شده‌اند که دوست دارند به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان معرفی شوند. مسعود پزشکیان و محمدرضا عارف از جمله کسانی هستند که فعالیت‌های حاشیه‌ای را شروع کرده‌اند. مذاکرات و حواشی صحبت‌هایی که این افراد داشته‌اند حاکی از علاقه‌شان به جذب حمایت چهره‌های اصلاح طلب است.

***

تاکید جامعه روحانیت بر حمایت از رئیسی

به گزارش تسنیم غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در نشست اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: جامعه روحانیت مبارز نمی‌خواهد خود کاندیدا داشته باشد؛ بلکه می‌خواهد میزبانی کند. برای همین هم جامعه روحانیت شورای عالی وحدت را شکل داد تا وحدت بر مجموعه حاکم شود.طبق بحث های اخیر ممکن است در صورت اجماع، یک مجموعه واحدی شکل بگیرد که تحت عنوانی مثل شورای وحدت و ائتلاف باشد. احتمالا هیئت‌های اجرایی دو شورا در هم ادغام شود.

مصباحی مقدم ادامه داد: به طور کلی شورای عالی وحدتی شکل گرفته و به دنبال آن هستیم که از ائتلاف هم به این شورا بپیوندند. این ممکن است به نتیجه برسد یا نرسد اما اگر هم به وحدت نرسیدیم همدیگر را تخریب نخواهیم کرد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره مصادیق و کاندیداها برای انتخابات 1400 نیز گفت: هیچ‌گونه بحثی در مورد آقای لاریجانی در جامعه روحانیت مبارز صورت نگرفته است. اینکه جامعه روحانیت در پی روی کار آمدن آقای لاریجانی است و دیگران به دنبال اقای رئیسی هستند، یک القاء از سوی دیگران است. آقای رئیسی خود عضو جامعه روحانیت مبارز است و هیچ‌گاه از عضویت جامعه کنار نرفته است. در انتخابات گذشته نیز به ایشان رای دادیم و هیچ گونه تردیدی در حمایت از اقای رئیسی نداریم.

***

اصلاح‌طلبان کاندیدای زن معرفی نمی‌کنند

اشرف بروجردی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه بعید است که کاندیدای خانم از جانب اصلاح طلبان معرفی شود، گفت: با بحث‌های صورت گرفته تاکنون هیچ گزینه خانمی مطرح نشده است. حضور و فعالیت خانم‌ها مطرح شده اما گزینه‌ای انتخاب نشده است. از لحاظ اولویت‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که نمی‌توانیم معرفی‌کننده یک خانم باشیم.

***

کاندیداهای احتمالی حزب کارگزاران

علی محمد نمازی شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت و گو با ایسنا، درباره ی گزینه های انتخاباتی حزب کارگزاران اظهار کرد: گزینه اول حزب کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری محسن هاشمی است و حزب پایبند به خروجی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان بوده و از ائتلاف تبعیت می کند. البته محمد جواد ظریف هم از کاندیداهای احتمالی حزب می باشد.

نمازی درباره حمایت از اسحاق جهانگیری نیز گفت: جهانگیری تا کنون بطور جدی از ورود به عرصه انتخابات بعنوان کاندیدا صحبت نکرده است. اما اگر تصمیم به حضور در انتخابات گرفت،موضوع در حزب کارگزاران مورد بررسی قرار می گیرد چون جهانگیری عضو حزب کارگزاران است . البته این مطالبی که بیان کردم نظر شخصی من است و مواضع رسمی حزب توسط سخنگو اعلام شده و می شود.

***

مجلس انقلابی با عنابستانی چه برخوردی می‌کند؟

عصر ایران نوشت: «ماجرای عنابستانی، سیلی و سرباز به کجا رسید؟ این سوال مهمی است که این روزها بخشی از مردم از خود می‌پرسند...

چرا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نظر خود را در مورد ماجرای نماینده سبزوار اعلام نمی‌کند؟ واقعا بررسی این داستان، احتیاج به این همه زمان دارد؟ نکند خدای ناکرده به عمر مجلس یازدهم قد ندهد؟...

اعتماد سازی مثل باران نیست که از آسمان ببارد و مردم متوجه آن شوند. اعتماد سازی با همین تصمیم‌ها ساخته می‌شود. وقتی مردم ببیند تخلفی انجام شده و به سرعت به آن رسیدگی می‌شود، خود به خود اعتماد می‌کنند.

اما وقتی داستان کش‌دار می‌شود و هیچ کس در مورد ماجرایی که همه مردم در جریان آن هستند، پاسخگو نیست، اعتماد از پشت بام مانند یک کبوتر پر می‌زند و به همین راحتی‌ها بر نمی‌گردد.

متاسفانه برخی فکر می‌کنند که اگر بگویند نماینده مجلس در این ماجرا مقصر بوده به اعتبار قوه مقننه و نظام ضربه می‌خورد. نه عزیزان، به مجلس، دولت و نظام وقتی ضربه می‌خورد که شما چشمان خود را بر روی اشتباهات دوستان خود می‌بندید و در برابر دیگران صدایی بلند دارید.

مطلوب این بود که بعد از مشخص شدن زوایای مختلف، مجلس کمتر از یک هفته، نظر صریح خود را درباره رفتار عنابستانی نماینده سبزوار اعلام می‌کردند. نظر صریح و قاطع. شاید این نظر به نفع نماینده سیلی زننده بود اما بالاخره مجلس موضع خود را در مورد این ماجرا اعلام کرده بود...

واقعا امیدوارم مجلسی که لقب انقلابی را یدک می‌کشد، حداقل جرات اعلام موضع در مورد رفتار یکی از اعضای خود داشته باشد. بالاخره انقلابی بودن، به حرف نیست و نمی‌شود گفت ما انقلابی هستیم اما در عمل خبری نباشد و فقط حرف باشد و حرف باشد و حرف!»