کیفیت منابع آب جنوب خراسان رضوی افزایش یافت


کیفیت منابع آب جنوب خراسان رضوی افزایش یافت

گناباد- ایرنا- رییس اداره امور منابع آب گناباد و بجستان گفت: شوری منابع آب در دشتهای این شهرستانهای جنوبی استان خراسان رضوی از 22 هزار ای.سی (واحد اندازه گیری شوری آب) به 16 هزار تا 17 هزار ای.سی کاهش و به تعبیری کیفیت آب این منطقه حدود پنج هزار ای.سی افزایش یافته است.

احمد تمامگر روز یکشنبه طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خشکسالی و کمبود شدید منابع آب طی ۱۸ سال گذشته موجب افزایش شوری آب دشت گناباد و بجستان از حدود هفت هزار به ۲۲ هزار ای.سی شد که این امر موجب شوری سطح خاک و غیراقتصادی شدن کشت برخی محصولات کشاورزی شده بود.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های آب با اهداف بهره برداری مناسب و جلوگیری از برداشت اضافی این منابع در دستور کار قرار گرفت که در افزایش کیفیت آب تاثیر بسیار داشت.

رییس اداره امور منابع آب گناباد و بجستان گفت: ۴۶۴ کنتور حجمی هوشمند و الکترومغناطیس در بخشهای کشاورزی، خدماتی، دام و طیور، شرب اشخاص و صنعتی در این شهرستانها فعال است.

وی افزود: عمق سفره آب زیرزمینی در این شهرستانها طی سالجاری در مقایسه با سالهای گذشته از ۴۰ یه ۲۰ سانتیمتر رسیده است.

تمامگر ادامه داد: ۴۲ رودخانه با طول ۴۴ کیلومتر از ابتدای امسال تاکنون در شهرستانهای گناباد و بجستان لایروبی شدند که این امر در کاهش خطرات سیلاب و خسارت ناشی از آن در زمان وقوع بارشهای شدید نقش بسیار دارد.

حوزه آبریز دشتهای شهرستانهای گناباد و بجستان شامل دشتهای بیمرغ، بجستان، یونسی، گیسور و گناباد دارای ۲۱۰۶ چاه آب کشاورزی، قنات و چشمه است.

شهرستانهای گناباد و بجستان با ۱۳۰ هزار نفر جمعیت به ترتیب در ۲۸۷ و ۲۷۸ کیلومتری جنوب و جنوب غربی مشهد قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی