دماسنج رصد زمین دوم بورس


دماسنج رصد زمین دوم بورس

روز گذشته فرابورس ایران میزبان آیین رونمایی از بازار تامین مالی جمعی و شاخص صکوک بود که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس سازمان بورس و مدیرعامل فرابورس برگزار شد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، در این جلسه امیر هامونی از اعطای مجوز فعالیت تامین مالی جمعی به چهار شرکت و موافقت با درخواست‌های هفت متقاضی خبر داد. اوراق موجود در بازار بدهی از مزایای ویژه‌ای همچون ریسک نقدشوندگی پایین‌تر، ریسک نکول صفر، نرخ سود موثر بیشتر، ایجاد اثر تورمی به مراتب پایین‌تر نسبت به دیگر بازارها و همچنین مصون بودن از ریسک‌هایی که نظام بانکی را تهدید می‌کند، برخوردار است و حال به گفته مدیرعامل فرابورس ایران شاخص صکوک فرابورس ایران (Sindex) معیاری مناسب برای نمایش بازدهی و ریسک بازار اوراق بدهی در فرابورس ایران است.

بیشتر بخوانید:

آمادگی بورس برای تامین مالی فعالیت نوآورانه

اعطای ۴ مجوز برای تامین مالی جمعی

مدیرعامل فرابورس ایران در این برنامه با اشاره به تاریخچه راه‌اندازی تامین مالی جمعی گفت: از سال ۹۴ بیش از ۳۰ جلسه کارگروه تدوین پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی تامین مالی جمعی در دفتر مدیرکل کارآفرینی وزارت کار برگزار شد تا در سال ۹۷ از سوی سازمان بورس دستورالعمل آن به تصویب رسید. امیر هامونی ادامه داد: برای اولین‌بار موافقت اصولی به یک شرکت با مسولیت محدود داده شده تا از بستر تامین مالی جمعی اقدام به تامین مالی کند. همچنین به یک پلت‌فرم که در بستر بلاک‌چین است مجوز فعالیت داده شده تا بتواند در این حوزه نقش‌آفرینی کند. درخواست‌های بررسی‌شده برای موافقت اصولی به سکوهای عامل تامین مالی جمعی در سامانه www.cf.ifb.ir تاکنون ۷۲ مورد و تعداد درخواست‌های بررسی‌شده ۲۸ مورد بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین به هفت متقاضی تامین مالی جمعی موافقت اصولی داده شده و چهار مجوز فعالیت به شرکت‌های آتنا، کارن، پارس فاندینگ و فاینتک اعطا شده است.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه به معرفی شاخص صکوک فرابورس ایران (Sindex) پرداخت و با بیان اینکه این شاخص، معیاری برای نمایش بازدهی و ریسک بازار اوراق بدهی در فرابورس ایران است، گفت: شاخص صکوک فرابورس ایران علاوه بر اینکه امکان مقایسه بازارهای مالی مختلف را فراهم می‌کند، با ارائه‌ داده از روند کلی بازار بدهی به تحلیل‌های سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران کمک می‌کند.

همچنین ایجاد زیرساخت برای تولید ابزارهای پوشش ریسک در بازار بدهی مانند آتی شاخص و اختیار خرید و فروش شاخص از دیگر مزیت‌های این شاخص است. هامونی یکی از اهداف شاخص صکوک فرابورس ایران را فراهم‌کردن امکان ایجاد صندوق‌های مبتنی بر شاخص، انجام تحقیقات علمی و دانشگاهی، ساده‌کردن تحلیل برای سرمایه‌گذاران خرد جهت تصمیم در مورد سرمایه‌گذاری در بازار بدهی و دقیق‌تر کردن ارزش‌گذاری‌ها به کمک تعیین معیاری برای نرخ بازده بدون ریسک عنوان کرد.

مردمی‌سازی اقتصاد با تامین مالی جمعی

در ادامه این برنامه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه دانش و نوآوری در بازار سرمایه بسیار مورد توجه بوده و در واقع پیش‌برنده آن است، گفت: برای پیشبرد فعالیت‌هایی که در حوزه علم و فناوری انجام می‌شود که به توسعه اقتصادی نیز منجر می‌شود، نیاز به تامین مالی این فعالیت‌ها داریم. علی دهقان‌دهنوی تصریح کرد: بازار سرمایه آمادگی دارد در کنار معاونت علمی و فناوری به تامین مالی فعالیت‌های نوآورانه و دانش‌بنیان کمک کند و در این مسیر از ابزارهای نوآورانه مختلف همچون تامین مالی جمعی استفاده می‌کنیم.

به گفته وی تامین مالی جمعی به مردمی‌سازی اقتصاد نیز کمک می‌کند چراکه افراد مختلف با منابع اندک می‌توانند در کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری کنند. این بازار همچنین با توجه به تجمیع سرمایه‌های عمومی به بحث تعاون نیز مرتبط است. رئیس ‌سازمان بورس همچنین تاکید کرد باید از ابزارهای مختلف برای تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار سرمایه بهره ببریم، چرا که بسیاری از شرکت‌ها امکان عرضه اولیه سهام را ندارند اما می‌توانند از ابزارهایی همچون تامین مالی جمعی کمک بگیرند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه بازارها و ابزارهای نوآورانه را ضروری دانست و گفت: با توجه به ماهیت شفاف بازار سرمایه باید تمامی شرایط و قوانین سرمایه‌گذاری از طریق این بازارها به‌صورت شفاف به عموم مردم اطلاع‌رسانی شود. وی در ادامه درخصوص شاخص صکوک فرابورس ایران به‌عنوان شاخصی برای سنجش اوراق با درآمد ثابت گفت: امروزه تامین مالی از طریق صکوک در بازار سرمایه به حجم و عمق بالایی رسیده و از این رو طراحی شاخص برای دسته‌های مختلف صکوک برای سرمایه‌گذاران، تحلیلگران و محققان بازار سرمایه بسیار کاربردی خواهد بود و از طرفی به شفافیت اطلاعات در بازار بدهی می‌انجامد.

حوزه جسورانه بکر و دست نخورده است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز که در آیین رونمایی از بازار تامین مالی جمعی و شاخص صکوک فرابورس ایران حضور داشت، عنوان کرد: ما اکوسیستم بزرگ شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ در کشور داریم که مجموعه‌ای از جوانان نخبه و تحصیل‌کرده آنان را هدایت می‌کنند. سورنا ستاری اضافه کرد: این شرکت‌ها به شیوه سنتی و قدیمی و بر پایه دریافت وام از سیستم بانکی امکان تامین مالی ندارند و برای بزرگ‌تر شدن نقش این شرکت‌ها در اقتصاد باید از ظرفیت‌های بازار سرمایه بهره برد. وی ادامه داد: از زمان شاپور محمدی در کسوت ریاست سازمان بورس و با حضور مدیرعامل فرابورس همواره جلسات متنوع و زیادی برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم مکانیزم‌های متعدد تامین مالی از طریق بورس را بررسی و راه‌اندازی کنیم. این روزها با سرعت بسیار زیادی این نوآوری‌ها در بستر بازار سرمایه در حال رقم خوردن است.

ستاری در ادامه به ورود صندوق‌های جسورانه در فرابورس اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۳ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه وارد فرابورس شده‌اند که از میان آنها بزرگ‌ترین صندوق جسورانه به ارزش ۲۴۰ میلیارد تومان آگهی می‌شود. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه حوزه جسورانه بسیار بکر و دست‌نخورده است و آینده درخشانی پیش روی آن وجود دارد، گفت: سازمان بورس خود پیش‌قدم در زمینه راه‌اندازی ابزارهای نوین تامین مالی برای حوزه نوآوری و دانش‌بنیان است و این مسوولیت ما را در معاونت علمی بیش از پیش افزایش می‌دهد. هم اکنون استارت‌آپ‌هایی در حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه فعالند که گاه رشدی حدودا ۱۰ درصدی را به‌طور هفتگی تجربه می‌کنند؛ این رشد در حوزه‌ آی‌تی محسوس‌تر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج