پلازای معبد آناهیتا کلید خورد


پلازای  معبد آناهیتا  کلید خورد

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا کرمانشاه از شروع عملیات اجرایی پروژه پلازا(مسیر پیاده راه) در این بنای تاریخی پس از چند سال پیگیری خبرداد.

مرتضی گراوند در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه پلازا در محوطه دومین بنای بزرگ سنگی تاریخی ایران، اظهار کرد: از حدود چند سال پیش پیگیری هایی را برای اجرای این پروژه در معبد آناهیتا آغاز کردیم و در نهایت سال گذشته توانستیم مصوبه آن را از فرمانداری کنگاور بگیریم.

وی تصریح کرد: شیوع بیماری کرونا از اواخر سال گذشته باعث شد تا اجرای این پروژه به تاخیر بیفتد، اما در نهایت اخیرا با همکاری شهرداری عملیات اجرایی این پروژه را آغاز کردیم.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا افزود: در ضلع جنوبی معبد تاریخی آناهیتا، مسیر کندرویی به طول 170 متر و عرض 16 متر وجود دارد که آن را برای اجرای پلازا در نظر گرفته‌ایم.

وی تاکید کرد: باتوجه به شرایط مناسبی که این مسیر دارد و اینکه یکی از شلوغ ترین مسیرها در معبد آناهیتا محسوب می شود، آن را برای اجرای پروژه پلازا در نظر گرفتیم تا اتراق گاهی باشد برای مردمی که از این بنای تاریخی بازدید می کنند و بتوانند در آنجا باهم بحث و گفت و گو داشته باشند.

مدیرپایگاه ملی معبد آناهیتا افزود: با اجرای این پروژه ورودی معبد آناهیتا از ضلع جنوبی به ضلع غربی معبد منتقل می شود و خروج گردشگران پس از ورود به معبد و گردش در این مسیر پیاده راه از ضلع جنوبی خواهد بود.

به گفته این مسئول، دفتر امورپایگاه های کشور هم موافقت اولیه خود را برای اجرای این طرح اعلام کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه ایجاد پلازاها در دنیا رونق گرفته، اظهارکرد: تاکنون در چند نقطه از ایران پلازاهایی در مکان های تاریخی ایجاد شده، اما در کرمانشاه این برای اولین بار است که چنین پروژه ای اجرا می شود.

گراوند در ادامه درخصوص اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه هم گفت: امسال از محل اعتبارات ملی 600 میلیون تومان و از محل اعتبارات استانی هم 140 میلیون تومان یعنی جمعا حدود 750 میلیون تومان اعتبار به این پایگاه اختصاص داده شده است.

وی افزود: اعتبارات اولیه برای شروع پروژه پلازا معبد آناهیتا از محل بخشی از این اعتبارات بوده است.

مدیرپایگاه ملی معبد آناهیتا گفت: با مابقی اعتباراتی که امسال گرفته ایم، تکمیل فاز دوم دوربین مداربسته و فاز دوم روشنایی معبد را آغاز کرده ایم.

معبد آناهیتا از جمله آثار تاریخی مربوط به دوره اشکانیان و ساسانیان در دل شهر کنگاور است که دارای ۴.۶ هکتار وسعت و در ارتفاع ۳۲ متری زمین مشرف به دشت کنگاور بنا شده است.

تقدس و احترامی که آناهیتا - فرشته نگهبان آب - در نزد ایرانیان باستان داشته باعث شده تا پرستشگاه‌هایی را برای این الهه در مناطق پرآب احداث کنند که یکی از مهمترین آنها معبد آناهیتا کنگاور است.

این بنا، دومین بنای بزرگ سنگی تاریخی ایران پس از تخت جمشید است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !