گفتگو با مجتبی قیطاقی، کارشناس، درباره حال و روز انجمن موسیقی استان


گفتگو با مجتبی قیطاقی، کارشناس، درباره حال و روز انجمن موسیقی استان

انجمن موسیقی استان روز‌های خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. هیئت مدیره پیشین انجمن در مرداد امسال به کار خود پایان داد و تا چند هفته پیش عملا انجمن قانونی موسیقی در استان وجود نداشت تا هیئت مدیره جدید روی کار آمد. این هیئت مدیره قرار است شرایط ایجاد یک انجمن در قالب مؤسسه فرهنگی را فراهم کند. تصمیمی که به گفته مجتبی قیطاقی یکی از اعضای هیئت مدیره جدید...

شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - انجمن موسیقی استان روز‌های خوبی را پشت سر نمی‌گذارد، تعطیل شدن کلاس‌هایش به دلیل شیوع کرونا از یک طرف و از سوی دیگر بسته شدن دفترش در مجتمع امام رضا (ع) به دلیل پرداخت نشدن اجاره بها چالش‌های زیادی را برای این انجمن ایجاد کرده‌است. علاوه بر این موارد تغییر در شیوه تشکیل انجمن و معرفی هیئت مؤسسی برای ثبت یک مؤسسه چند منظوره فرهنگی به جای انجمن موسیقی نیز مشکلات اهالی موسیقی را دو چندان کرده‌است آن هم در روز‌هایی که شاید وجود یک انجمن می‌توانست در پیگیری مطالبات هنرمندان مؤثر باشد.

هیئت مدیره پیشین انجمن در مرداد امسال به کار خود پایان داد و تا چند هفته پیش عملا انجمن قانونی موسیقی در استان وجود نداشت تا اینکه از تهران ابلاغ چهار هنرمند جدید به عنوان اعضای هیئت مدیره صادر شد.

این هیئت مدیره قرار است شرایط ایجاد یک انجمن در قالب مؤسسه فرهنگی را فراهم کند. تصمیمی که به گفته مجتبی قیطاقی یکی از اعضای هیئت مدیره جدید به نفع هنرمندان نیست. او در گفتگو با ما درباره این تغییرات توضیحات بیشتری ارائه می‌کند.


تغییرات انجمن

مجتبی قیطاقی درباره نحوه انتخاب اعضای این دوره انجمن توضیح می‌دهد: پروسه انتخاب اعضای این دوره همانند سال‌های قبل بود. یعنی از هنرمندان نظر خواستند و ۱۰ نفر را به تهران معرفی کردند که تهران درنهایت از میان این ۱۰ نفر من و آقایان حامد طاهری، هادی رضایی و مهدی ترکمن را به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره انجمن موسیقی استان انتخاب کرد. البته آقای مهدی ترکمن استعفا داد و آقای سلمان هاشمی جایگزین او شد.

این هنرمند موسیقی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در روند کاری انجمن خاطرنشان می‌کند: به ما گفته‌اند از این به بعد به عنوان هیئت مؤسس عمل کنیم تا انجمن موسیقی خراسان به عنوان یک مؤسسه چند منظوره فرهنگی در وزارت ارشاد و در ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد.

او یادآور می‌شود: ما باید شرایط برگزاری مجمع عمومی را فراهم کنیم و مراحل ثبت انجمن هم انجام دهیم تا در نهایت با برگزاری انتخابات هیئت مدیره اصلی مطابق اساسنامه جدید مشخص شوند.
به گفته این هنرمند اساسنامه پیشنهادی تهران نیز باید در مجمع عمومی به رأی گذاشته شود منتهی اول انجمن باید ثبت شرکت‌ها شود.

قیطاقی در بخش دیگر از صحبت‌هایش از بلاتکلیفی انجمن‌های موسیقی شهرستان‌ها در اساسنامه جدید می‌گوید: اگر انجمن موسیقی خراسان‌رضوی را ثبت شرکت‌ها کنیم بازهم وضعیت شهرستان‌ها نامشخص است. معلوم نیست شهرستان‌ها زیرمجموعه انجمن استان هستند یا نه.

به گفته او پیش‌تر از هر شهرستان یک هنرمند در تعامل با ادارات ارشاد به عنوان نماینده انتخاب می‌شد و انجمن استان ابلاغش را می‌زد.

این استاد موسیقی تأکید می‌کند: قبلا که انجمن به عنوان شعبه‌ای از تهران فعالیت می‌کرد وضعیت شهرستان‌ها بلاتکلیف بودند الان هم که می‌خواهد به عنوان شرکت ثبت شود بازهم شهرستان‌ها بلاتکلیف هستند.

به گفته قیطاقی در جلسه اخیر انجمن با نظر اعضا او به عنوان رئیس انجمن انتخاب شده‌است. براین‌اساس با صدور ابلاغش باید به عنوان رئیس انجمن کار‌های اداری را انجام دهد. این هنرمند یادآور می‌شود: عمر هر انجمن دو سال است و در این دوره وقت هیئت مدیره صرف ثبت و ضبط کار‌های اداری می‌شود. از این‌رو برای فعالیت‌های مرتبط با موسیقی احتمالا نه زمینه‌ای فراهم می‌شود نه وقتی می‌ماند. اتفاقی که برای وزارت ارشاد ممکن است خوب باشد، اما برای هنرمندان اصلا خوب نیست.


انجمن دفتر ندارد

اما نکته تأمل‌برانگیز در صحبت‌های قیطاقی تعطیلی انجمن موسیقی در مجتمع امام رضا (ع) به دلیل پرداخت نشدن اجاره بهاست. او دراین‌باره توضیح می‌دهد: ما نامه‌ای از معاونت هنری دریافت کردیم که انجمن‌های هنری و موسیقی حق هیچ‌گونه فعالیتی در مجتمع امام رضا (ع) ندارند، چون هیچ اجاره بهایی نمی‌دهند و شرط فعالیت انجمن این است که اجاره محل را بدهد.

به گفته او از اسفند سال گذشته تا به امروز در انجمن موسیقی بسته است. از این‌رو جلسات هیئت مدیره قبلی در آموزشگاه‌ها برگزار می‌شده و جلسات هئیت مدیره جدید نیز در دفتر معاونت فرهنگی ارشاد برگزار می‌شود.
قیطاقی همچنین درباره کار‌های اداری که بدون گرفتن مبلغی باید انجام دهند می‌گوید: بنده نوعی اگر بخواهم مؤسسه‌ای را به ثبت برسانم و دوندگی‌هایش را انجام دهم چرا برای خودم این کار را نکنم، چرا به صورت عام‌المنفعه و بی‌جیره و مواجب انجمن را به ثبت برسانم؟

او یادآور می‌شود: فرم قبلی انجمن خوب بود شما می‌توانستید عام‌المنفعه کار کنید و درگیر قصه‌های اداری هم نشوید. اما الان چرا باید برای کاری که به نفع عموم مردم و ارتقای شاخص‌های فرهنگی استان انجام می‌شود، از جیب خودمان هزینه کنیم. اداره‌کل ارشاد چرا درکاری که عام‌المنفعه است از ما حمایت نمی‌کند؟ چرا پا روی گلوی ما گذاشته و در انجمن را به دلیل اجاره بها بسته‌است.

او با اشاره به تعهدی که به سازمان بازرسی داده خاطرنشان می‌کند: پای من در طول سی سال خدمتم در دولت به سازمان بازرسی باز نشده بود، ولی برای انجمن رفتم تعهد دادم تا بدهی به خزانه را جبران کنم.
به گفته قیطاقی در انجمن تعداد محدودی کلاس برگزار می‌شده تا امورات روزمره این نهاد بگذرد که این کلاس‌ها نیز از بهمن سال گذشته با شیوع کرونا تعطیل شده‌است.

این هنرمند می‌گوید: این روز‌ها تنها دفتری در اختیار هیئت مدیره انجمن قرار داده‌اند تا جلساتشان را برگزار کنند، اما برای برگزاری نشست، کارگاه و سخنرانی محلی ندارند.

او همچنین یادآوری می‌کند: مجتمع امام رضا (ع) برای هنرمندان ساخته شده و زمینش هم مال شهرداری است، اما ارشاد از ما اجاره می‌خواهد. این کار آن هم درسالی که هنرمندان بسیار آسیب دیده‌اند و نیاز به حمایت دارند بسیار خجالت‌آور است. ما در این شرایط چگونه فرصت پیدا می‌کنیم تولید فرهنگی داشته باشیم ما حتی نمی‌توانیم زنده بمانیم.


اساسنامه‌ای برای دغدغه‌های ارشاد

قیطاقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اساسنامه جدید توضیح می‌دهد: اساسنامه تدوین شده و از تهران برای ما ارسال شده است. تمام ادارات کل هم مکلف هستند که آن را اجرا کنند. این اساسنامه بنا به قانون مجامع عمومی انتخابات باید به رأی گذاشته و تصویب شود. برخی می‌گویند با همین اساسنامه ارسالی، انجمن به ثبت برسد و مجمع عمومی فقط برای انتخابات باشد. اما این اساسنامه به صورتی تنظیم شده که دغدغه‌های وزارت ارشاد را به لحاظ اداری حل می‌کند و کاری به دغدغه هنرمندان ندارد.

او خاطرنشان می‌کند: به ما گفتند تا اخر سال بهتر است انجمن را ثبت کنیم، اما من بعید می‌دانم این اتفاق رخ دهد. چون پروسه آن زمان‌بر است.

به نظر قیطاقی این تغییرات در انجمن هیچ خیری برای هنرمندان ندارد و تنها بخشی از مشکلات ارشاد با سازمان بازرسی را حل می‌کند.

این هنرمند همچنین یادآور می‌شود با تشکیل انجمن جدید بازهم استان‌ها از انجمن تهران مستقل نخواهند بود: ما ثبت شرکت‌ها می‌شویم تا مستقل باشیم، اما عملا این اتفاق نمی‌افتد و همچنان زیرنظر انجمن تهران خواهیم بود و ابلاغ ما را باید آن‌ها بنویسند. قیطاقی تأکید می‌کند: هنرمندان و آموزشگاه در یک سال اخیر روز‌های سختی را گذرانده و همگی آسیب دیده‌اند و نیاز به توجه دارند.

قیطاقی سخنانش را اینگونه به پایان می‌رساند: «در این روز‌ها برای هنرمندان موسیقی تنها یک راه باقی مانده، آن هم توکل به خداست.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید