چرا گوشم وز وز می zwnj;کند؟


چرا گوشم وز وز می zwnj;کند؟

سلامت نیوز: یک متخصص شنوایی شناسی، مواردی را که ممکن است باعث شنیده شدن صدای زنگ در گوشتان شود را با شما در میان می گذارد. با ما همراه باشید... به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، گوش هایتان هنگام زنگ زدن چیزی به شما می گویند، این روشی است که آن ها به ما اجازه می دهند تا بدانیم چیزی آن طور که باید، عمل نمی کند. طبق گفته مرکز صوت درمانی،...

سلامت نیوز: یک متخصص شنوایی شناسی، مواردی را که ممکن است باعث شنیده شدن صدای زنگ در گوشتان شود را با شما در میان می‌گذارد. با ما همراه باشید...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، گوش‌هایتان هنگام زنگ زدن چیزی به شما می‌گویند، این روشی است که آن‌ها به ما اجازه می‌دهند تا بدانیم چیزی آن طور که باید، عمل نمی‌کند. طبق گفته مرکز صوت درمانی، بیش از 360،000 کانادایی دچار زنگ زدن گوش، بیماری معروف به وزوز گوش هستند. این وضعیت می‌تواند بزرگسالان جوان یا پیر را تحت تأثیر قرار دهد، می‌تواند دائمی یا متناوب بوده و بسیار آزاردهنده باشد یا یک صدای پس‌زمینه‌ای پایین داشته باشد. لکن وزوز گوش می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1. صدای بلند
کسانی که با ابزارهای پر سر و صدا کار می‌کنند و یا به طور معمول موسیقی با صدای بسیار بلند پخش می‌کنند، خود را در معرض خطر ابتلا به وزوز گوش قرار می‌دهند. اما می‌توانید برای محافظت از خود در برابر صدمات، گام‌هایی بردارید. اگر بیرون از منزل می‌دوید، میزان صدای موسیقی خود را به نصف برسانید و حتی هنگام استفاده از دستگاه چمن‌زن، از محافظ شنوایی استفاده کنید.

2. افزایش بیش از حد موم گوش
غالباً، تجمع موم طبیعی گوش به نام "سرومن" می‌تواند گوش‌های شما را مسدود کرده و باعث شود صداهایی که وجود ندارند، را بشنوید. موم باید فقط توسط پزشک برداشته شود. پس از بیرون آمدن، وزوز گوش از بین می‌رود.

3. اختلال مفصل گیجگاهی فکی و عضلانی
یک اختلال مفصل گیجگاهی فکی و عضلانی (TMJ) در جایی که استخوان فک به جمجمه متصل می‌شود، نه داخل گوش، رخ می‌دهد؛ اما هنوز هم می‌تواند سبب شود تا صداهای غیرطبیعی را بشنوید. متخصص شنوایی شناسی می‌گوید: من در مصاحبه مرسوم خود با بیماران، می‌پرسم آیا شما هیچ کار دندانپزشکی انجام داده‌اید؟ آیا شما با فک خود مشکلی دارید؟ در واقع دندان‌پزشک می‌تواند به فهمیدن علت این مشکل به آن‌ها کمک کند.

4. ضربه مغزی
صدای زنگ در گوش یکی از علائم ضربه مغزی است، به خصوص اگر در یک گوش باشد. نشانه‌های دیگر ضربه مغزی شامل سرگیجه، حالت تهوع و سردرد است.

5. برخی داروها
انواع مختلفی از داروها، مخصوصاً در دوزهای بالاتر، باعث وزوز گوش می‌شوند. این موارد شامل آنتی‌بیوتیک‌های خاص، داروهای ضدافسردگی و حتی میزان اضافی آسپرین است. خوشبختانه، در بسیاری از موارد، زمانی که مصرف دارو قطع می‌شود، زنگ زدن گوش متوقف می‌گردد.

6. اتوسکلروز
یک اختلال ارثی به نام اتوسکلروز باعث رشد غیرطبیعی استخوان گوش میانی می‌شود. این مسئله می‌تواند منجر به کاهش شنوایی و وزوز گوش شده و از اواسط 30 سالگی شروع می‌شود؛ اما خوشبختانه، با کمک جراحی قابل درمان است و اگر می‌دانید که سابقه خانوادگی اتوسکلروز را دارید، غالباً می‌توانید آن را به زودی رفع کنید.

7. برخی بیماری‌ها و شرایط پزشکی
صدای زنگ و خروش در گوش می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد، مثل فشار غیرطبیعی مایع در گوش داخلی (بیماری مِنیِر)، تومور غیر سرطانی (نوروم آکوستیک)، فشار خون بالا، دیابت یا حتی آلرژی. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی سبب ایجاد صداهای عجیب در گوش شما می‌شود، زمان آن است که برای شناسایی علت اصلی، با پزشک خود صحبت کنید. این احتمال وجود دارد که این مسئله قابل درمان باشد.

8. استرس
از نظر فنی، استرس عاطفی یک دلیل نیست؛ اما مانند تقویت کننده صدا در گوش شما عمل می‌کند. اگر چیزی درست پیش نرود، در پایان روز متوجه خواهید شد که وزوز گوشتان بلندتر است. کافئین نیز تأثیر مشابهی دارد. خوشبختانه متخصص شنوایی شما می‌تواند با استراتژی‌هایی به شما کمک کند تا علائم کاهش یابند. سهم بخش مشاوره، در مسئله زنگ زدن گوش، بسیار زیاد است.

اگر وزوز گوشتان برطرف نشد چه؟
وقتی آسیب به گوش دائمی باشد، ممکن است وزوز گوش شما برای مدت طولانی وجود داشته باشد، اما روش‌هایی برای کنترل آن وجود دارد. دستگاه کوچکی که مانند سمعک در گوش قرار می‌گیرد، می‌تواند صدای سفید پخش کند تا صدای زنگ را بپوشاند. روش دیگر، به نام درمان بازآموزی وزوز گوش، به شما یاد می‌دهد که به جای تلاش برای پوشاندن صدا، آن را نادیده بگیرید. دستگاه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که صدایی را که از آن لذت می‌برید، مانند امواج اقیانوس یا موسیقی ساز، دقیقاً با همان فرکانس زنگ گوش پخش می‌کند. سرانجام، شما می‌آموزید که نسبت به صداهای وزوز گوش حساسیت‌زدایی کنید. این کار به ساعت‌ها و ساعت‌ها آموزش در یک کلینیک نیاز دارد، اما جواب می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیشگیری از دیابت با این میوه