7 فرد مبتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا در آبیک شناسایی شدند


7 فرد مبتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا در آبیک شناسایی شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: 7 مورد جدید مبتلا به ویروس کووید 19 جهش‌یافته در شهرستان آبیک شناسایی شدند، این افراد جزو نزدیکان فردی هستند که چندی پیش به علت ابتلا به کرونای جهش‌یافته جان خود را از دست داد.

پیمان نامدار در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۲۷ بهمن‌ماه با حضور وزیر بهداشت در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: چرخه پدافند زیستی استان از بهمن سال ۹۸ با پایه‌ریزی بر اساس مدیریت پدافند غیرعامل شکل گرفت و کمیته‌های مرتبط با آن نیز شروع به فعالیت کردند.

وی افزود: ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون ۶۳ جلسه برگزار و ۹۰۴ مصوبه تصویب کرده که بیش از ۹۵ درصد آن اجرایی شده است، موج سهمگین شهریور ماه نیز باعث شد که قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا از آبان ماه شکل بگیرد در حال حاضر این قرارگاه ضمانت اجرایی مصوبات ستاد کرونا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: همدلی خوبی بین دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان در سطح استان وجود دارد، طی یک سال گذشته همه در کنار هم به‌صورت شبانه‌روزی در جهت مقابله با کرونا تلاش کردیم.

وی بیان کرد: استان قزوین نسبت به استان‌های هم‌جوار در شرایط پایداری قرار دارد، هفته گذشته شیب ملایمی در افزایش ابتلا به کرونا داشتیم اما در هفته اخیر تعداد بستری به کمتر از ۲ مورد در صد هزار نفر رسیده است و هم‌اکنون ۲۲۴ فرد مبتلابه کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

نامدار خاطرنشان کرد: به‌طور میانگین روزانه ۳۲ بیمار در استان بستری می‌شوند و مجموع بستری‌ها از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۱۷ هزار و ۵۳۶ نفر رسیده است که ۱۴ هزار و ۶۷۱ نفر آن بهبود یافتند و از بیمارستان مرخص شدند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۶۸ بیمار کرونایی در آی سی یو استان قزوین بستری هستند، طی یک سال گذشته میزان تخت‌های آی سی یو ۵۰ درصد افزایش پیداکرده درواقع هم‌اکنون ۱۴۳ تخت آی سی یو در استان داریم که ۵۰ تخت آن طی سال جاری اضافه‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین تأکید کرد: ۶۱ درصد تخت‌های بیمارستانی استان مربوط به تخت‌های دانشگاهی، ۱۹ درصد مربوط به تأمین اجتماعی و ۲۰ درصد مربوط به بخش خصوصی است، در ایام کرونا بیمارستان تأمین اجتماعی همکاری خوبی داشتند و ۲۳ درصد بیماران کرونایی در این بیمارستان پذیرش شدند، همچنین ۷۳ درصد بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دانشگاهی و ۴ درصد در بخش خصوصی خدمات گرفتند.

وی اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۳ فوتی قطعی داشتیم و مجموع کل فوتی‌های استان به ۱۲۹۴ نفر رسیده است، در حال حاضر وضعیت شهرستان آوج آبی و ۵ شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، شهرستان‌های قزوین، البرز، تاکستان و بویین‌زهرا نیز به ترتیب بیشترین میزان بستری را دارند.

نامدار عنوان کرد: تاکنون ۱۰۶ هزار و ۸۰۰ تست کووید انجام‌شده است و روند رهگیری به ازای هر نفر به ۹ تست رسیده است امیدواریم این میزان را افزایش دهیم، درصد تست‌های مثبت رپید با افزایش نمونه‌گیری به ۵ درصد رسیده است، درصد تست‌های مثبت در هفته‌های اخیر pcr به ۱۷ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: از ۲۳ فروردین تاکنون ۲۰۰ هزار بازدید از اصناف و واحدهای صنعتی و تولیدی انجام‌شده که طی آن ۲ هزار و ۲۳۳ مورد تعطیلی و پلمب واحدهای حوزه بهداشت محیط و ۳۱۷ مورد تعطیلی در بخش واحد تولیدی در حوزه شرکت‌ها و کارخانه‌ها کوچک و بزرگ داشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: رشد روزانه بیماری از ۲۴ دی‌ماه با کاهش منطقی روبه‌رو شد و ۱۶۰ مریض بستری در سطح استان داشتیم اما از ۱۰ بهمن تاکنون خیز نسبی در تعداد پذیرش روزانه ایجادشده است، تعداد بیماران بدحال متصل به دستگاه ونتیلاتور در حال افزایش است و ترخیص از بیمارستان کاهش پیداکرده است.

وی خاطرنشان کرد: میزان فوتی تست کیت مثبت نیز با کاهش روبه‌رو است، هرچند که در روزهای گذشته میزان فوت صفر نبوده است اما هفته گذشته ۵ تا ۶ روز بدون فوتی قطعی مثبت داشتیم، بروز موارد مثبت قزوین در صد هزار نفر کاهش نسبی دارد و هفته اخیر ۵۰ درصد کاهش پیداکرده است.

نامدار تصریح کرد: بیشترین میانگین سنی بستری در استان قزوین و بیشترین میزان ابتلا در رده سنی ۳۰ تا ۵۰ سال است، همچنین ۸۰ درصد فوتی‌ها بالای ۶۰ سال اتفاق افتاده است که این میزان در بالای ۷۰ سال بیش از ۵۰ درصد است ۵۱ درصد مبتلایان استان قزوین آقایان بودند.

وی اظهار کرد: موارد سرپایی و بستری در روزهای گذشته در حال افزایش نسبی است، در شهرستان البرز موارد مثبت و فوتی افزایش داشته و در شهرستان‌های قزوین، تاکستان و بویین‌زهرا نیز شاهد افزایش بستری هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: عدم استفاده از ماسک طی این مدت افزایش‌یافته است و از ۱۲ درصد به ۴۹ درصد رسیده است که نشان می‌دهد پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود و زنگ خطر است، میزان استفاده از تاکسی و اتوبوس در بین مبتلایان افزایش پیداکرده و به ۱۲ درصد رسیده است، همچنین حضور در عروسی با افزایش زیادی روبه‌رو بوده است به‌طوری‌که این میزان از ۰.۳ به ۶.۶ رسیده است درواقع ۲۰ برابر افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: حضور در مراکز خرید و بازار از ۱۱.۸ به ۱۶.۹ درصد رسیده است، تماس با موارد مثبت نیز از ۵۶ درصد به ۷۹ درصد رسیده است، همچنان زنان خانه‌دار، کارگران، بازنشستگان و کارمندان بیشترین میزان ابتلا در سطح استان رادارند.

نامدار یادآور شد: در تاریخ ۱۵ بهمن تست کرونا مثبت فردی ۴۸ ساله در شهر آبیک با شغل کشاورزی و دارای بیماری ریه در بیمارستان هشتگرد بستری و درنهایت فوت می‌کند، ۱۹ بهمن فوت وی به مرکز بهداشت آبیک اطلاع داده می‌شود و از روز ۲۰ بهمن رهیگیری صورت می‌گیرد و در تاریخ ۲۱ بهمن کرونای جهش‌یافته وی اعلام رسمی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در روز ۲۲ بهمن رهگیری را شروع و قرنطینه روستای حسین‌آباد را شروع کردیم و محل زندگی فرد را نیز قرنطینه کردیم، با قرنطینه مناسب در حسین‌آباد و شهرک بعثت تمام افرادی که در این بلوک‌ها زندگی می‌کنند قرنطینه و رهیگیری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: ۷ مورد جدید ویروس کووید ۱۹ در بین افراد نزدیک به این متوفی دیده‌شده است و ۱۷ تست مثبت در روستای حسین‌آباد شناسایی‌شده است، امیدواریم با درمان بیماران از انتشار آن به‌کل استان جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی