افزایش 35 درصدی کرایه تاکسی‌های مشهد در سال آینده


افزایش 35 درصدی کرایه تاکسی‌های مشهد در سال آینده

لایحه نرخ کرایه تاکسی‌های شهر مشهد در سال 1400 به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد رسید که براساس آن کرایه تاکسی‌های شهری 35 درصد نسبت به سال 99 افزایش پیدا کرد.

لایحه نرخ کرایه تاکسی‌های شهر مشهد در سال آینده، صبح امروز ۲۷ بهمن در صدوبیست‌ویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، به تصویب رسید.

سید مسعود ریاضی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص این لایحه اظهار کرد: همه ساله نرخ کرایه تاکسی‌های شهر کارشناسی می‌شود و در شورا متوسط نرخ در نظر گرفته شده و کرایه افزایش پیدا می‌کند. براساس نرخ کارشناسی شده کرایه تاکسی‌ها در سال آینده ۳۵.۲ درصد افزایش پیدا خواهد کرد که پایه آن ۳۵ درصد و دو دهم درصد محاسبه شده براساس تعداد خودروهای سواری است.

براساس این مصوبه، به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود تا مستند به بند ۲۷ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با آخرین اصلاحات، نسبت به افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی‌های درون شهری در سال ۱۴۰۰، به میزان ۳۵.۲ درصد به مأخذ کرایه مصوب سال ۱۳۹۹، براساس جدول زیر اقدام کند.

افزایش 35 درصدی کرایه تاکسی‌های مشهد در سال آینده

براساس این لایحه، از ساعت ۲۲ الی ۶ صبح به عنوان ضریب شب‌کاری، ۲۰ درصد به نرخ کرایه روز تاکسی در کاربری‌های مختلف اضافه می‌شود. همچنین به منظور تامین هزینه‌های پارکینگ فرودگاه، نسبت به افزایش مبلغ ورودی در خطوط فرودگاه تا سقف ۵.۰۰۰ ریال مازاد بر نرخ مصوب، شهرداری می‌تواند اقدام کند.

به منظور حمایت از حمل‌ونقل معلولان جسمی حرکتی شدید، به سفرهای ارائه شده توسط تاکسی‌های مناسب سازی شده، ۳۰ درصد مازاد بر کرایه مصوب به عنوان یارانه شهرداری در چارچوب‌ سازوکار مصوب پرداخت یارانه حمل‌ونقل معلولان، به تاکسیران پرداخت می‌شود.

همچنین در صورت راه‌اندازی سامانه الکترونیکی مدیریت اعزام در تاکسیرانی، در شرایط جوی خاص مانند شرایط برفی و یخ‌بندان و به منظور ترغیب تاکسیرانان به ارائه خدمات، ۲۰ درصد به کرایه مصوب اضافه شود.

به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اجازه داده می‌شود تا با توجه به الگوی سفر در منطقه ثامن یعنی خطوط اطراف حرم مطهر رضوی برای سفرهای کمتر از سه کیلومتر، معادل سه کیلومتر مسافت آزاد در تاکسیمتر منظور و کرایه مربوطه در ورودی لحاظ شود.

گفتنی است این لایحه با ۱۴ رای موافق به تصویب رسید.

امکان‌سنجی سیستم انبوه‌بر عمومی برای سرویس‌دهی به محدوده بلوار توس

لایحه امکان سنجی سیستم انبوه‌بر عمومی برای سرویس‌دهی به محدوده بلوار توس امروز به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد رسید که براساس آن شهرداری مشهد مکلف است، در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به بافت‌های کم‌برخوردار شهری، ایجاد سلسله مراتب مناسب راه‌های ارتباطی و ساماندهی جریان ترافیک در این بافت‌ها، نسبت به انجام مطالعات امکان‌سنجی سیستم انبوه بر عمومی از قبیل قطارشهری، تراموا، اتوبوسرانی برای سرویس‌دهی به محدوده بلوار توس براساس نتایج مطالعه تفصیلی حمل‌ونقل همگانی یکپارچه شهر مشهد و حومه را ظرف مدت سه ماه ارائه کند.

مشوق‌های پیشنهادی برای اجرای طرح شمال میدان شهدا

لایحه مشوق‌های پیشنهادی برای اجرای طرح شمال میدان شهدا دیگر دستور کار امروز شورای اسلامی شهر مشهد بود. محمدحسین ودیعی رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص این لایحه، بیان کرد: با یک نگاه به ضلع شمالی میدان شهدا ضرورت بهسازی و نوسازی این ضلع کاملا محسوس و همگان متوجه آن می‌شوند. از طرف دیگر همسایگان شورا و شهرداری، مراجعاتی داشته و از ما درخواست داشتند. به همین دلیل طرح مشوقی برای پلاک‌های این ضلع از میدان شهدا در نظر گرفته شد تا به وضعیت مطلوبی برسد. با این طرح تشویقی، فضای اقامتی و فضای سبز ایجاد می‌شود.

براساس این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه داده شد تا به منظور افزایش تحقق‌پذیری و سرعت‌بخشی به پیشبرد اهداف بهسازی و نوسازی مشارکتی در محدوده شمال طرح میدان شهدا و رونق‌بخشی به ساخت و ساز و توانمندسازی ساکنان محدوده مذکور، نسبت به اجرای برنامه‌های تسهیل‌گری مطابق با شرایط و ضوابطی اقدام کند. با توجه به ضرورت بازگشایی معبر مدنظر در طرح، در صورت موافقت مالکین املاکی که امکان در جاسازی دارند؛ یعنی املاکی که بخشی از آن در معبر و یا قطعات مسکونی طبق طرح مصوب قرار گرفته، نسبت به واگذاری قسمتی از ملک متعلق به شهرداری در ازای میزان آزاد سازی شده در طرح بدون انجام ارزیابی توسط کارشناسان رسمی دادگستری اقدام شود.

همچنین، املاکی که امکان درجاسازی ندارند مانند املاک واقع در فضای سبز و ساختمان ضلع شمال، نسبت به ارزیابی کل ملک توسط هیات کارشناسان رسمی دادگستری به نرخ روز به علاوه ۲۰ درصد اقدام و مابه‌ازای آن نسبت به واگذاری اراضی یا املاک شهرداری با اولویت املاک مسکونی در محدوده طرح یا خارج از آن پس از ارزیابی توسط هیات کارشناسان رسمی دادگستری به نرخ روز اقدام می‌شود.

براساس این لایحه، مالکان املاک حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ کمیسیون ماده پنج نسبت به توافق با شهرداری اقدام کرده و پس از انجام تشریفات قانونی و اصلاح سند، نسبت به دریافت پروانه و شروع عملیات ساختمانی حداکثر ظرف مدت یک‌سال، نسبت به شروع عملیات ساختمانی اقدام کنند. همچنین ۵۰ درصد تخفیف به پرداخت‌های نقدی مالکین پلاک‌های وضع موجود بابت عوارض صدور پروانه ساختمانی در پلاک‌های منطبق بر طرح مصوب اعطا می‌شود. علاوه بر آن به شهرداری مشهد اجازه داده شد تا نسبت به معرفی مالکان موضوع این مصوبه به بانک عامل به منظور اخذ تسهیلات کمک ودیعه مسکن معادل ۶۰ درصد ودیعه مسکن مصوب دولت با کارمزد ۴ درصد سالیانه و بازپرداخت حداکثر ۲۴ ماهه اقدام کند.

ساماندهی و مناسب‌سازی فضای آرامگاه فردوسی و احیای برج و باروی دروازه رودبار توس

بررسی لایحه ساماندهی و مناسب‌سازی فضای آرامگاه فردوسی و احیای برج و باروی دروازه رودبار توس دستور کار بعدی شورای اسلامی شهر مشهد بود که به با ۱۲ رای موافق و دو رای ممتنع به تصویب رسید.

براساس این مصوبه، به شهرداری مشهد اجازه داده شد تا نسبت به احیا و مرمت کهن‌دژ، احیای برج و باروی دروازه رودبار توس، تا سقف مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ پنجاه میلیارد ریال اقدام کند.

تصلایحه اعمال ماده ۹ قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک در اراضی باقی مانده پلاک ۱۷۶ اصلی و فرعی

لایحه اعمال ماده ۹ قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک در اراضی باقی مانده پلاک ۱۷۶ اصلی و فرعی نیز امروز به تصویب رسید. براساس آن به شهردار مشهد اجازه داده شد تا با توجه به ضرورت و تسریع در اجرای طرح مصوب کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی و معماری مورخ ۴/۱۱/۹۶ و طرح ملی آزاد راه مشهد- چناران و همچنین تکمیل تقاطع غیر همسطح آزادگان در باقی‌مانده پلاک ۱۷۶ اصلی و فرعی‌های آن، نسبت به تملک و تحصیل حریم املاک و اراضی واقع در محدوده طرح، از طریق اعمال ماده ۹ لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت اقدام کند.

تصویب لایحه اعمال ماده ۹ قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک در اراضی چاهش

لایحه اعمال ماده ۹ قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک در اراضی چاهش دستور کار بعدی شورای اسلامی شهر مشهد بود. براساس این لایحه، به شهردار مشهد اجازه داده شد تا با توجه به ضرورت و تسریع در اجرای طرح مصوب کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی و معماری مورخ ۲۸/۰۲/۱۳۸۲ و مطابق مصوبه شماره ۱۶۱۹۰/۹۹/۵/ش مورخ ۰۴/۱۰/۹۹ به منظور تعیین تکلیف مالکین اراضی پلاک‌های ۷۲ و ۷۳ موسوم به چاهش، نسبت به تملک باقی‌مانده املاک و اراضی مشاعی واقع در محدوده، از طریق اعمال ماده ۹ لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت اقدام کند

گفتنی است؛ قرار است در این اراضی بوستانی به نام بهار برای مردم این منطقه ایجاد شود. این لایحه با ۱۲ رای موافق به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد رسید.

اصلاح محاسبات عوارض برخی کاربری‌ها در مناطق درآمدی

همچنین لایحه اصلاح محاسبات عوارض برخی کاربری‌ها در مناطق درآمدی نیز امروز به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد رسید. براساس این لایحه، تبصره ۶ الحاقی مصوبه شماره ۷۰۰۳/۹۹/۵/ش مورخ ۱۴/۰۵/۹۹ به شرح زیر اصلاح شد: درصورت درخواست پروانه احداث، تجدید و توسعه بنا منطبق بر کاربری‌های بهداشتی، درمانی یا ورزشی برای املاک واقع در حوزه‌های سه، چهار و پنج درآمدی و منطبق بر کاربری‌های فرهنگی یا آموزشی در حوزه‌های چهار و پنج درآمدی‌، حداکثر تا سه سال پس از لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، عوارض پذیره تراکمی هر مترمربع بصورت p۰ محاسبه خواهد شد و برای درخواست پروانه‌های منطبق بر کاربری آموزشی در حوزه‌های یک تا سه درآمدی حداکثر تا دو سال پس از لازم‌الاجراشدن این مصوبه، به صورت p/۵ محاسبه خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید