مشکل آب شهرک صنعتی آونگان قروه برطرف می‌شود


مشکل آب شهرک صنعتی آونگان قروه برطرف می‌شود

سنندج- ایرنا- مشکل آب شهرک صنعتی آونگان شهرستان قروه یکی از مباحث مطرح شده در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کردستان بود که مسوولان ذیربط اعلام کردند این مسئله تا اردیبهشت سال آینده برطرف می‌شود.

به گزارش ایرنا، یکی از واحدهای شهرک صنعتی آونگان شهرستان قروه شرکت "سپهر صنعت آرتا" که در زمینه تولید کنسانتره سنگ آهن فعالیت دارد و ظرفیت سالانه تولید آن هم ۲۰۰ هزار تن است با مشکل تامین آب مواجه شده است و حل این مسئله یکی از دستورکارهای جلسه روز دوشنبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کردستان بود.

این واحد تولید کنسانتره در شهرک صنعتی آونگان شهرستان قروه مستقر و برای ۹۰ نفر هم به طور مستقیم شغل ایجاد کرده است و حال به دنبال ایجاد خط توسعه و افزایش ظرفیت تولید خود به ۳۰۰ هزارتُن است و لذا به میزان آب بیشتری هم نیاز دارد.

مشکل آب این شهرک صنعتی که یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های صنعتی کردستان است و بیش از ۲۰ سال از احداث آن می‌گذرد به اوایل ساخت آن مربوط می‌شود که چاه اصلی تامین کننده آب آن در خارج از محدوده و در زمین کشاورزی مجاور شهرک حفر شده است.

بعد از گذشت سال‌ها بین کشاورز و شرکت شهرک‌های صنعتی اختلافاتی بوجود آمد و همین امر کار را به مراجع قضایی کشاند و بعد از کش و قوس‌های فراوان هم حکم مسدود کردن این چاه صادر شد.

کشاورزی که چاه در زمین او حفر شده بود نسبت به وجود چاه‌های نیمه عمیق دیگر که توسط واحدهای مستقر در شهرک آونگان احداث شده بودند اعتراض کرده و همین هم باعث شده دادگاه حکم انسداد چند حلقه چاه حفر شده در این شهرک را صادر کند.

شهرک آونگان ۱۱۷ هکتار وسعت دارد و برای تامین آب واحدهای مستقر در آن یک حلقه چاه در محوطه شهرک حفر شده که سالانه امکان برداشت ۳۷ هزار مترمکعب از آن وجود دارد که جوابگوی نیاز واحدها نیست.

هیچ واحد تولیدی در کردستان نباید به دلیل انسداد چاه آب تعطیل شوند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در رابطه با این مسئله با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه‌ای استان و دادستانی متولی مباحث مربوط به چاه هستند، اظهار داشت: هیچ واحد تولیدی در استان نباید به دلیل کمبود آب و انسداد چاه تعطیل شود.

خالد جعفری اضافه کرد: برای انتقال آب به چاه موجود در شهرک صنعتی آونگان اگر معارض اراضی موجود در این مسیر وجود دارد با هماهنگی و همکاری دادستانی قابل برطرف شدن است.

وی تاکید کرد: وضعیت آب شهرک صنعتی آونگان قروه توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان تا اردیبهشت سال آینده باید تعیین تکلیف شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در ارتباط با مشکلات بانکی چند واحد تولیدی استان که در این جلسه به آنها پرداخته شد، گفت: علاوه بر حمایت‌هایی که وظیفه داریم از تولید و واحدهای تولیدی کنیم باید نسبت به حفظ منابع مالی هم اهتمام ورزیم.

جعفری یادآور شد: در افق بلند مدت با توجه به افزیش تولید محصولات کشاورزی به پنج میلیون تن نیاز استان استان به سردخانه به ۵۰۰ هزار تن خواهد رسید.

مهمترین مزیتی که سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی جذب می‌کند فراهم بودن زیرساخت‌هایی هم چون آب، برق و گاز است و بی‌شک شهرک صنعتی بدون این خدمات مکانی برای استقرار واحد تولیدی نیست.

برخی از شهرک‌های صنعتی که در دو دهه گذشته ایجاد شدند و حال تعدادی از واحدهای مستقر در آنها تصمیم به توسعه فعالیت خود دادند با کمبود آب و گاهی دیگر حامل‌های انرژی مواجه می‌شوند چراکه آینده‌نگری در خصوص نیاز این واحدها در بلندمدت انجام نشده و همه تخصیص‌ها براساس نیاز زمان اجرای طرح داده شده است.

کمبود و پایین بودن فشارآب مشکل واحدهای تولیدی است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه مشکل تامین آب شهرک‌های صنعتی عمده است، گفت: تخصیص آب برای شهرک‌های صنعتی از موارد ضروری است که باید در اسرع وقت طرح‌های مربوط به آن اجرایی شود.

محمد دره‌وزمی با اشاره به اینکه ایجاد واحدهای صنعتی و صنایع معدنی در شهرک آونگلان آغاز شده است، اضافه کرد: علاوه بر تامین آب پایین بودن فشار آب هم به مشکلی برای واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک صنعتی تبدیل شده است.

وی یادآور شد: متوسط مصرف آب صنعتی ۵۶ لیتر بر ثانیه و حدود ۲ میلیون مترمکعب آب در سال است و میزان تخصیص آب شهرک صنعتی آونگلان ۳۷ هزار مترمکعب است که جوابگوی نیاز واحدهای مستقر در آن نیست.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه شهرک آوانگان قروه ۱۱۷ هکتار وسعت دارد، گفت: میزان برداشت چاه اصلی موجود در این شهرک ۳۷۰ هزار مترمکعب در سال است.

احمد خسروی با اشاره به اینکه اجرای خط انتقال آب به چاه دوم در این شهرک آغاز شده است، افزود: این شهرک دارای چاه و آب مورد نیاز بود ولی توسط کشاورزهای موجود در این محدوده مصرف می‌شد.

وی اضافه کرد: با تکمیل پروژه انتقال آب که تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد مشکل بسیاری از واحدها به ویژه واحد تولید کنسانتره در این شهرک برطرف خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه چاه آب این شهرک صنعتی در زمین کشاورزی حفر شده و در محدوده طرح قرار نگرفته است،اظهار داشت:توافق اشتباه شرکت شهرک‌های صنعتی استان در ۲۰ سال پیش با این کشاورز امروز موجب اختلاف بین آنها شده است.

عرفان مومن‌پور با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی استان درخواست حفر چاه مجزا کرده است، گفت: اقدامات لازم انجام شده و شروع بکار چاه جایگزین با انسداد چاه اولیه امکان‌پذیر است و لذا با حکم مراجع قضایی چاه اولیه مسدود شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آّب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: قاضی این پرونده حکم شناسایی همه چاه‌های حفر شده داخل شهرک صنعتی آونگان را صادر کرده و این چاه‌ها طبق این حکم باید مسدود شوند.

مومن‌پور اعلام کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان به هر میزان که اعلام کند آب برای شهرک‌های صنعتی موجود در استان نیاز دارند بعد از کار کارشناسی و اقدامات لازم تخصیص مورد نیاز داده می‌شود.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: بانک‌های استان هم در رونق تولید و هم کمک به معیشت مردم همواره پای کار بوده و هستند به گونه‌ای که در ایام شیوع کرونا کارکنان آن یک روز هم دست از کار نکشیدند و با جان و دل به ارائه خدمت پرداختند.

علی اشرف یوسفی قیاسی با اشاره به اینکه بانک‌های کردستان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۶ نفر شهید داده است، افزود:بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری را در بین همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در استان داشته است.

وی یادآور شد: از ابتدای امسال تا اوایل بهمن ماه به ۲۳۷ هزار پرونده تشکیل شده تسهیلات پرداخت شده که این تعداد به غیر از پرونده‌های آنلاین در این بخش بوده است و این بیانگر عملکرد مطلوب سیستم بانکی در استان است.

مسائل شرکت لوله گستر سنندج، سردخانه علی محمدی، شرکت صنایع تولید و بسته بندی مواد لبنی و همچنین بررسی و تصویب طرح و واحدهای مصوب کمیته کارشناسی طرح رونق تولید و تبصره ۱۸ هم در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

یکصدوپنجاهمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کردستان با چهار دستور کار به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در سالن پیامبر اعظم استانداری تشکیل شد.

از تعداد کل جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان ۳۹ جلسه آن از ابتدای سال جاری تاکنون تشکیل شده و در آن به بررسی مشکلات پیشروی واحدهای تولیدی اعم از صنعتی و کشاورزی و خدماتی پرداخته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ بفرمایید شام