دادگستری خراسان‌رضوی دستور ساماندهی منطقه‌مرزی حادثه‌دیده را صادر کرد


دادگستری خراسان‌رضوی دستور ساماندهی منطقه‌مرزی حادثه‌دیده را صادر کرد

مشهد- ایرنا- رییس‌کل دادگستری خراسان ‌رضوی همگام با دیگر مسوولان این استان دستور اقدامات لازم قضایی را برای ساماندهی امور در منطقه مرزی حادثه‌دیده از آتش‌سوزی تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان، در شرق خراسان رضوی صادر کرد.

دادگستری خراسان رضوی روز دوشنبه به نقل از غلامعلی صادقی گزارش داد: مسوولان قضایی محلی در منطقه مرزی شرق خراسان رضوی مکلف شدند با هدف پیشگیری از وقوع و ارتکاب هرگونه جرم، نظارت لازم قضایی را بطور مستمر و موثر بر حُسن اجرای امور تا عادی شدن وضعیت در منطقه اعمال کنند.
بر اساس این گزارش رییس دادگستری تایباد نیز گفت: در پی وقوع انفجار و آتش‌سوزی در منطقه مرزی نشست ستاد استانی بحران با حضور مسوولان خراسان رضوی و والی هرات افغانستان در محل برگزار و ابعاد و چگونگی حادثه مورد بررسی قرار گرفت.
حسن رضایی افزود: تدابیر، اتخاذ تصمیمات و هماهنگی لازم نیز تاکنون در هر دو کشور برای کنترل و نظارت بر اوضاع در منطقه مرزی در نظر گرفته شده است.

وی "خروج، تخلیه و ساماندهی کامیونهای مستقر در محل حادثه، انتقال آنها به پارکینگها در محل امن، درخواست کمک هوایی و زمینی از شهرستانهای اطراف با قید فوریت برای مشارکت در اطفای حریق، برپایی پستهای ایست و بازرسی پلیس در مسیرهای جاده‌ای منتهی به مرز، آماده‌سازی بیمارستانها منطقه برای پذیرش مصدومان احتمالی، اعلام هشدار و آماده‌باش به نهادهای امنیتی و انتظامی برای رصد اوضاع و جلوگیری از هرگونه اقدام احتمالی تروریستی" را از جمله این اقدامات برشمرد.

در همین راستا ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز امروز اعلام کرد: بخاطر فراهم نبودن شرایط پذیرش کامیونهای حامل بار از سوی گمرک کشور همسایه، حمل و نقل کالاهای صادراتی و ترانزیتی به سمت گمرک مرزی دوغارون تا اطلاع ثانوی صدور ممنوع خواهد بود.

امید جهانخواه همچنین به فراهم نبودن زیرساختهای لازم برای مواقع بحران در گمرک مرزی دوغارون اشاره و بیان کرد: ضرورت دارد با توجه به حجم بالای رفت و آمد کامیونهای حامل بار صادراتی، ترانزیتی و همچنین انواع مشتقات نفتی از طریق این گذرگاه مرزی زمینی، اقدامی ویژه و فوری از سوی مراجع ذیربط کشوری برای ارتقاء سطح و تجهیز امکانات ایمنی در مرز دوغارون صورت گیرد. حادثه ناگهانی آتش‌سوزی بزرگ اخیر در تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان باید تلنگری برای بررسی و ساماندهی بهنگام مرز دوغارون باشد.

گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون که در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و رفت و آمد مسافر بین دو کشور ایران و افغانستان فعالیت دارد در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد واقع است. تایباد نیز در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. این شهرستان از سمت شرق و جنوب شرق با کشور افغانستان هم‌مرز است.

ساعت ۱۳ روز ۲۵ بهمن ماه انفجار بزرگی در تاسیسات گمرکی اسلام ‌قلعه افغانستان واقع در مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی رخ داد. انفجار اولیه بخاطر حضور تانکرهای حامل سوخت و گاز در منطقه به دهها انفجار پی در پی و آتش سوزی بسیار گسترده انجامید لذا والی هرات از استاندار خراسان رضوی درخواست کمک کرد.

گمرک اسلام‌قلعه در خاک افغانستان و فاصله ۲۵ کیلومتری از شرق شهر تایباد قرار دارد.
استاندار خراسان رضوی علاوه بر دستور سریع به نهادهای امدادی برای گسیل به منطقه آسیب‌ دیده، عصر همان روز به بازدید مرز دوغارون رفت.

۱۰۰ آتش‌نشان زبده اعزامی از شهرهای مشهد، تایباد، تربت‌جام، باخرز، فریمان و خواف با بکارگیری ۴۰ دستگاه خودروهای سنگین آتش‌نشانی عملیات مهار آتش‌سوزی گسترده را در اسلام‌قلعه افغانستان به دست گرفته و آن را ظرف کمتر از ۲۰ ساعت با موفقیت به پایان رساندند. همچنین ۱۰ نیروی آتش‌نشان افغانستان با دو خودروی آتش‌نشانی در جریان مهار حریق گسترده اسلام‌قلعه حضور و مشارکت فعال داشتند.

رییس اداره ترانزیت اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز امروز به خبرنگار گفت: روال رفت و آمد مسافران پیاده از گذرگاه مرزی دوغارون پس از مهار آتش‌سوزی گسترده تاسیسات گمرکی اسلام قلعه افغانستان هم‌اینک عادی شده و از دیروز ۲۶ بهمن ماه بدون وقفه در حال انجام است.

حمید محمدی‌فاز بیشترین موارد کنونی تردد مرزی مسافران پیاده را از طریق گذرگاه دوغارون مربوط به خروج از ایران ذکر و بیان کرد: رفت و آمد ورودی و خروجی مسافران از طریق این گذرگاه مرزی فعلا بدون استفاده از خودرو انجام می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتایج آزمون استخدامی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟