دخالت دومینوار سیاست‌گذار در بازار بورس/دامنه نوسان صندوق‌ها تغییر کرد


دخالت دومینوار سیاست‌گذار در بازار بورس/دامنه نوسان صندوق‌ها تغییر کرد

پس از اعمال تغییرات جدید در دامنه نوسان قیمت سهام، حالا ناظر بازار از تغییر دامنه نوسان روزانه قیمت در صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله نیز خبر داد.

دخالت دومینوار سیاست‌گذار در بازار بورس/دامنه نوسان صندوق‌ها تغییر کرد

به گزارش راهبرد معاصر ناظر بازار فرابورس اعلام کرد: دامنه نوسان روزانه قیمت در کلیه صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) بازار فرابورس ایران از روز شنبه 2 اسفند امسال به میزان مثبت 10 درصد تا منفی 4 درصد تغییر می‌یابد.

پیش‌تر هم تازه‌ترین تغییرات در دامنه نوسان نمادهای بازار پایه در فرابورس مشخص شده بود. به گفته مدیران فرابورس، بازار قرمز و نارنجی شامل تغییرات و دستورالعمل نیستند اما، در بازار زرد سه روش دامنه نوسان تعیین شده است. محمد صادق غزنوی، مدیر عملیات بازار فرابورس ایران در مورد نحوه تعیین دامنه نوسان قیمت در بازارهای پایه فرابورس گفته بود: در مورد بازار نارنجی و قرمز فعلا طبق مصوبه تغییر دامنه نوسان،دستور تغییر در این دو بازار داده نشده است.

طبق تصمیمات هیات مدیره سازمان در مورد دامنه نوسان، در بازار زرد دامنه از این پس منفی ۲ و مثبت ۳ است. اما در نمادهایی که بازارگردان دامنه نوسان تعیین کرده ، دامنه بین مثبت ۵ و منفی ۵ است. به بیان دیگری، اگر نمادی در بازار پایه بوده و بازارگردان بین ۵ مثبت و ۵ منفی دامنه تعیین کرده، همین عدد باقی خواهد ماند. همچنین اگر در گروهی از نمادهای تابلو زرد، گره معاملاتی بود، دامنه بین مثبت ۵ و منفی ۴ خواهد ماند.

سیاست‌گذار از هفته گذشته 4 تصمیم جدید را در راستای فروکش کردن تب هیجانی فروش بازار سهام اعمال کرد که البته با واکنش‌‌های مثبت و منفی همراه شد؛ اقتصاددانان تصمیمات مزبور همچون دامنه نوسان نامتقارن مثبت 6 درصد و منفی 2 درصد را اولاُ مصداق دخالت در بازار (معامله)، ثانیاً تاخیر در کشف قیمت ثالثاً سرریز نوسان به روزهای بعد و رابعاً اثر کهربایی (شتاب قیمت به سقف یا کف قیمتی) می‌دانند.

از دید بسیاری از صاحب‌نظران این تصمیمات بدون پشتوانه کارشناسی لازم صورت گرفته و انتظار می‌رود سیاست‌گذار تصمیمات جدی دیگری را در این راستا به انجام برساند. در سوی دیگر اما رئیس سازمانبورس و اوراق بهادار در پاسخ به انتقادات تاکید کرده تصمیم‌گیری درباره دامنه نوسان با بررسی اثر تصمیمات جدید تغییر خواهد کرد و نباید در این خصوص نگران بود. البته برخی از فعالان بازار سرمایه با حمایت از تصمیمات مزبور، معتقدند رفتار ناظر بازار را در چارچوب شرایط کنونی روند دادوستدها در بازار سهام مورد ارزیابی قرار داد.

اقتصاد نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس