احمد منتظری: نامه عزل پدرم جعلی است/ تأیید اصالت نامه امام خمینی در خاطرات مرحوم منتظری/ اسناد چه می‌گویند؟


احمد منتظری: نامه عزل پدرم جعلی است/ تأیید اصالت نامه امام خمینی در خاطرات مرحوم منتظری/ اسناد چه می‌گویند؟

بیت مرحوم منتظری در طول سالهای گذشته آنقدر در ارتباط با عزل مرحوم منتظری توسط امام خمینی(ره) دروغ گفته‌اند که دیگر خودشان هم باورشان شده ادعاهای کذبشان حقیقت دارد.

گروه تاریخ-رجانیوز: بیت مرحوم منتظری در طول سالهای گذشته آنقدر در ارتباط با عزل مرحوم منتظری توسط امام خمینی(ره) دروغ گفته‌اند که دیگر خودشان هم باورشان شده ادعاهای کذبشان حقیقت دارد.

چهارشنبه هفته گذشته احمد منتظری فرزند مرحوم حسینعلی منتظری در گفتگو با رسانه اصلاح‌طلب «انصاف‌نیوز»، از روی حقد و کینه‌ بی پایانی که نسبت به رهبر کبیر انقلاب اسلامی دارد، به تکرار ادعای نخ‌نما شده و خلاف واقعی که بارها از سوی رسانه‌ها و شخصیت‌های انقلابی پاسخ داده شده، پرداخت. منتظری مدعی شده است که نامه حضرت امام خمینی(ره) در عزل پدر مرحومش جعلی بوده و فاقد اعتبار است.

گرچه انتظار می‌رفت که سیدحسن خمینی و یا حداقل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی که وظیفه‌اش حفاظت از شخصیت امام خمینی(ره) می‌باشد، پاسخ احمد منتظری را بدهند. اما از آنجایی که سیدحسن خمینی مقابله با افتراهای بیت منتظری نسبت به امام خمینی(ره) را در تعارض با اتحادهای سیاسی‌اش می‌بیند، این انتظار عملی نشد.

از همین‌رو رجانیوز، برای چندمین بار در طول این سالها، ادعای تکراری منتظری را پاسخ می‌دهد.

به گزارش رجانیوز، احمد منتظری با زیر سوال بردن نامه امام خمینی که در یکم فروردین ماه سال 68 و در ارتباط با عدم صلاحیت مرحوم منتظری برای تصدی رهبری نظام جمهوری اسلامی، نگاشته شد، گفته است: «مسلماً کسانی بودند که نمی‌خواستند این مسئله‌ی برکناری به خوبی و خوشی انجام شود و آن نامه‌ی ۶ فروردین مطرح می‌شود که باز آنهم مطابق همان چارچوب وصیت نامه از امام خمینی نیست. اگر باز کسی دیده باشد که امام خمینی نامه را داده به جمعی و بگوید که ما دیدیم امام خمینی این نامه را داد و فلان، چه بسا نامه وسط راه عوض شده و ثانیا با چارچوب وصیت نامه جور نیست؛ چون به تصدیق کارشناسان خط و امضای ایشان نیست -چون امام گفتند به تصدیق کارشناسان و نه به تصدیق دفتر نشر آثار- و در سیمای جمهوری اسلامی هم پخش نشده و علاوه بر این در صحیفه نور هم نبوده.»

در ابتدا باید احمد منتظری به این سوال پاسخ دهد که منظورش از کارشناسانی که باید بر تطابق دستخط نامه‌ی مذکور با دستخط و امضای امام گواهی دهند و نداده‌اند، چه کسانی است؟ چرا در طول تاریخ انقلاب اسلامی تنها اطرافیان و منتسبین به مرحوم منتظری این شبهه را مطرح کرده‌اند و کسی به یاد ندارد که یاران امام و بزرگان انقلاب اسلامی اصالت نامه مذکور را رد کرده باشند؟

علاوه بر این باید به احمد منتظری یادآورد شد که سالهاست «صحیفه نور» به‌خاطر اشکالات و نواقصی که داشت، جای خود را به «صحیفه امام» که 22 جلد منتشر شده، داده است.

در همین رابطه، در مقدمه صحیفه امام خمینی آمده است: ‏‏کاستی‌ها و اشکالات صحیفه نور معلول عواملی چند می‌باشد. از جمله اینکه بخش قابل توجهی از آثار امام خمینی به علت دسترسی نداشتن گردآورندگان در صحیفه نور نیامده است. به منظور ارائه دوره‌ای کامل از تمامی آثار امام خمینی و با توجه به کمبودها و اشکالات عمده‌ای که در صحیفه نور وجود داشت، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی اقدام به انتشار اثر حاضر به نام «صحیفه امام» نموده است.

حال که تفاوت بین صحیفه نور و صحیفه امام مشخص شد، به احمد منتظری یادآور می‌شود که نامه مورد بحث امام خمینی(ره) در جلد بیست و یکم صحیفه امام آورده شده است.

جدای از اینها، قرینه های متعدد دیگری نیز دال بر صحت و اصالت نامه امام خمینی خطاب به مرحوم منتظری، در خاطرات شخصیت های مختلف انقلاب وجود دارد.

از جمله خاطره‌ای از آیت‌الله ری شهری وزیر اطلاعات وقت است که در آن، به جلسه چند نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری با حضرت امام(ره) اشاره می‌کند که افراد حاضر از امام خواهش می‌کنند تا عبارتی از نامه که به سلب «عدالت» مرحوم منتظری اشاره دارد، از نامه حذف شود. خواهش دیگر اعضای خبرگان نیز عدم پخش نامه از طریق رسانه های عمومی است که با اصرار آنها، امام با این دو مورد موافقت می نمایند. آن قسمت از نامه حضرت امام نیز که خط خوردگی دارد، مربوط به همین مسئله(سلب عدالت) است.

‏‎در خاطره آیت‌الله ری‌شهری آمده است: عصر یکشنبه ششم فروردین 68، دفتر امام خمینی از آیت‌الله خامنه‌ای و آقای هاشمی می‌خواهد که نامه یاد شده را به آقای منتظری در قم برسانند. همچنین مجلس خبرگان تشکیل شود و به دستور امام، در خصوص عزل آقای منتظری تصمیم‌گیری نماید. لذا آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله امینی، آیت‌الله مؤمن، و آیت‌الله طاهری خرم آبادی در دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، جلسه‌ای را ترتیب می‌دهند که در این‌باره تصمیم گیری کنند. در آن جلسه، جمع مذکور به این نتیجه می‌رسند که ابلاغ چنین نامه تندی به آقای منتظری و تشکیل مجلس خبرگان برای عزل ایشان، مصلحت نیست و لذا تصمیم می‌گیرند که خدمت امام برسند و نظر خود را به امام بگویند. نام بردگان به استثنای آقایان مومن و طاهری، خدمت امام می‌رسند و نظر خود را می‌گویند و از ایشان می‌خواهند که از ارسال نامه به آقای منتظری منصرف شود و به گفته حاج احمدآقا، لااقل موضوع سلب عدالت را از نامه حذف کنند. حضرت امام(ره) در این جلسه هیات رئیسه مجلس خبرگان که جهت وساطت مبنی بر عدم پخش نامه و یا حداقل حذف قسمت «سلب عدالت» خدمت امام رسیده بودند، می‌فرمایند: در وضعیت فعلی حجت بر من تمام شده و اگر روزی مملکت دست آقای منتظری بیفتد، نزدیکان و محرکان ایشان مملکت را قبضه می‌کنند و سپس خود او را می‌کشند.(سنجه انصاف)

نهایتاً امام خمینی با عدم پخش نامه از رسانه‌های عمومی موافقت کرده و خطاب به اعضای مجلس خبرگان که قصد وساطت داشتند، می‌فرمایند: نه اینکه پشیمان شدم و نه اینکه اصرار شما مرا وادار کرد که این نامه را پس بگیرم، فقط ترسیدم که با پخش این نامه، خون مردم به جوش بیاید و بریزند و آقای منتظری را بکشند.

بر فرض نادرست و جعلی بودن همه اینها، باید گفت که مرحوم منتظری نیز در خاطرات خود درباره نامه امام خمینی و عدم انتشار آن از رسانه‌های عمومی می‌گوید: «حدوداً یکی دو ساعت از ظهر گذشته بود که آقای حاج شیخ عبدالله نوری از تهران وارد شدند و شروع کردند به اظهار ناراحتی زیاد که قرار بوده این نامه را در رادیو تلویزیون بخوانند و اگر نامه پخش شود چه می‌شود، خیلی بد شده و امام خیلی ناراحت هستند و شما باید چیزی بنویسید که ایشان قانع شوند.... آقای نوری با حالت گریه متنی را از جیبشان درآوردند و گفتند: من در ماشین این متن را نوشته‌ام که شما این مضمون را به امام بنویسید.»

به عبارتی بهتر، بیان ناراحتی امام خمینی(ره) توسط عبدالله نوری و خواهش او از مرحوم منتظری برای نوشتن نامه مستقیم به شخص حضرت امام، نشان دهنده ی این است که مرحوم منتظری و عبدالله نوری این نامه را از جانب خود امام می‌دانند و شکی در محتوا و دستخط آن ندارند. بر فرض صحت ادعای احمد منتظری و جعلی بودن نامه امام خمینی، باید از احمد منتظری پرسید که عبدالله نوری ناراحتی امام را ناشی از چه موضوعی می‌داند و از مرحوم منتظری می‌خواهد که برای امام خمینی(ره) نامه بنویسد؟

باز هم با فرض نادرست بودن این موارد، احمد منتظری پاسخ دهد که اگر مرحوم منتظری معتقد بوده‌اند نامه جعلی بوده و توسط مرحوم سید احمد خمینی نوشته شده است، چرا در جواب آن، حضرت امام خمینی(ره) را خطاب قرار داده و می‌نویسد: «محضر مبارک آیت الله العظمی امام خمینی مدظله العالی، پس از سلام و تحیت مرقومه شریفه مورخ 6/1/68 واصل شد»؟

سخن آخر اینکه در نظر بیت مرحوم منتظری، عالم و آدم دروغ می‌گویند. جریان حامی مرحوم منتظری حاضر است برای تبرئه آن مرحوم در تاریخ، علاوه بر برچسب جعلی زدن به نامه امام خمینی و تخریب مرحوم سیداحمد خمینی، صداقت بزرگان انقلاب اسلامی؛ رهبر انقلاب اسلامی، مرحوم آیت‌الله مشکینی و مرحوم آیت‌الله امینی را نیز زیر سوال ببرد. چرا که اگر اینطور نبود، با انتشار مرقومه‌های حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله امینی در تأیید نامه حضرت امام به مرحوم منتظری که در سال 97 صورت گرفت، اکنون شاهد تکرار ادعاهای نخ‌نما شده نبودیم.

بیشتر بخوانید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟