هفت سد لاستیکی درحال احداث گیلان بین 50 تا 70 درصد پیشرفت دارد


هفت سد لاستیکی درحال احداث گیلان بین 50 تا 70 درصد پیشرفت دارد

رشت - ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به در دست اجرا بودن هفت سد لاستیکی در استان گفت: در حال حاضر این سدها بین 50 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وحید خرمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ساخت سدهای لاستیکی به عنوان سازه هایی منطبق بر محیط زیست اظهار داشت: سدهای لاستیکی در بستر رودخانه ها احداث می شوند و هیچگونه عوارض زیست محیطی از جمله قطع درخت و یا مشکلات مربوط به منابع طبیعی ندارند.

وی توسعه و بهبود آبیاری اراضی کشاورزی از طریق ایستگاه های پمپاژ در مخزن این سدها و یا کانال های انحرافی که در ادامه آن احداث می شود، ایجاد بستر مطمئن برای رودخانه ها را از مزیت های راه اندازی این سدها عنوان کرد.

وی گفت : ممانعت از پدیده کف کنی یا برداشت های غیر مجاز یا بهم ریختن کف رودخانه ها در محدوده سدهای لاستیکی و جلوگیری از پیش روی آب شور دریا از دیگر مزیتهای راه اندازی سدهاست.

خرمی اضافه کرد: در نقاط مختلف استان ۱۱سد لاستیکی مصوب شده بود که از این تعداد چهار سد لاستیکی طی سه سال گذشته در شهرستان های لنگرود، آستانه اشرفیه و فومن به بهره برداری رسید .

وی تصریح کرد: سدهای لاستیکی خالکایی ماسال با پیشرفت فیزیکی ۷۱ درصد، گرگانرود تالش با ۵۸ درصد، فخرآباد رشت ۵۴ درصد، تولم شهر در صومعه سرا ۵۲ درصد، سدهای لاستیکی خانه های اسیبا آستارا با ۴۲ درصد و انبار سر در آستانه اشرفیه با ۱۰ درصد و رادار کوه شهرستان لنگرود با هفت درصد در دست اجرا هستند.

وی عنوان کرد: در صورت تخصیص اعتبار به غیر از سدهای انبار سر در آستانه اشرفیه و رادار کومله در لنگرود؛ هفت سد دیگر در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسند.

خرمی گفت: با تامین اعتبار سدهای لاستیکی انبارسر و رادار کومله، این طرح ها نیز در سال ۱۴۰۱ بهره برداری می شوند.

وی درباره سدهای مخزنی در استان نیز گفت: سد مخزنی پلرود در شرق و شفارود در غرب و سد دیورش در جنوب استان در منطقه رودبار در دست احداث است.

وی همچنین به ذخیره سازی مناسب آب در مخزن سد سفیدرود و شهر بیجار اشاره و بیان کرد: تا بیست و پنجم بهمن ماه در مخزن سد سفیدرود ۷۹۳ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است که این میزان در این بازه زمانی رقم مناسبی است اما این بدین معنا نیست که در سال زراعی پیش رو مشکلی نخواهیم داشت زیرا فقدان پوشش برفی مناسب در حوضه آبریز سد سفیدرود می تواند برای ما نگران کننده باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان افزود: درخصوص سد شهر بیجار نیز که وظیفه اصلی تأمین آب شرب استان را بر عهده دارد نگرانی وجود ندارد و تمهیدات لازم اندیشیده شده و تا کنون از ۱۰۵ میلیون متر مکعب حجم قابل ذخیره آب در این سد، ۹۴ میلیون متر مکعب آن تکمیل شده است .

سد مخزنی شهر بیجار (آیت الله بهجت) در ۳۵ کیلومتری شهر رشت واقع شده و از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی CFRD بوده و ارتفاع آن از پی ۹۰.۵ متر، طول تاج ۴۳۷ متر و عرض تاج آن ۱۱ متر می باشد حجم کل مخزن، یکصد و پنج میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم سالانه ۱۶۵ میلیون مترمکعب است.
این سد بر روی رودخانه زیلکی که آب بسیار مناسبی دارد، قرار گرفته است .

سد مخزنی شهر بیجار(آیت الله بهجت) نخستین سد پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در استان گیلان به بهره برداری رسیده و برای تامین آب شرب دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان هم در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان از سد سفیدرود تامین می‌کند.
این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست