کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگو با ایرنا گفت: ۱۷ بیمار قطعی مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی تاکنون در ایران شناسایی شدند و خطر گسترش سریع این ویروس جدی است.

جهانپور افزود: هفت نفر از این افراد که به طور قطعی به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی مبتلا شده اند در استان قزوین هستند به همین علت مقررات ویژه ای برای شناسایی و کنترل شیوع این بیماری در استان قزوین اجرا می شود.

وی ادامه داد: ویروس جهش یافته انگلیسی سرعت انتقال بیشتری نسبت به ویروس قبلی کرونا دارد به همین علت رعایت فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پرهیز از هر گونه دورهمی و تجمع بسیار ضروری است زیرا نشانه هایی از خطر خیز چهارم کرونا در برخی استانها مشاهده شده که بسیار خطرناک تر از خیزهای قبلی کرونا در ایران است.

***

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد: خطر ورود به خیز چهارم کرونا جدی است و همه باید برای جلوگیری از آن دست در دست هم دهیم و از انتشار ویروس کرونا به خصوص ویروس جهش یافته انگلیسی به طور جدی تر از ترددهای غیرضروری خودداری کنیم و از هرگونه دورهمی و مهمانی های خانوادگی کمک کنیم و با همکاری هم از ایجاد موج جدید بیماری در کشور ممانعت کنیم.

وی گفت: افزایش موارد ابتلا و بستری به بیماری کووید۱۹ در استان خوزستان بسیار نگران کننده است همچنین در استانهای ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس و سمنان نیز شاهد ایجاد روند ملایم صعودی در موارد بستری روزانه کرونا هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ابتلا به بیماری کووید۱۹ در بین جوانان در هفته های اخیر افزایش یافته است و این مساله واقعا نگران کننده است و لزوم همزیستی هوشمندانه با بیماری را بیش از گذشته نشان می دهد زیرا افزایش بیماری در گروههای سنی پایین تر هشداری برای افزایش بیماری در بین سالمندان است.