مشارکت همگانی اصل مهم در حفاظت از منابع‌طبیعی است


 مشارکت همگانی  اصل مهم در حفاظت از منابع‌طبیعی است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دالاهو مشارکت همگانی را اصل مهم در حفاظت از منابع‌ طبیعی عنوان کرد و گفت: برای حفاظت و حراست از منابع طبیعی باید همه مردم و سازمان‌های مردم نهاد نسبت به منابع طبیعی و لزوم حراست و صیانت از آن حساس شوند.

مجتبی تاسه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به جایگاه ویژه جنگل‌های زاگرس از نظر اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی، گفت: جنگلها و مراتع ثروت عمومی محسوب شده و برای حفاظت از آنها به همراهیِ همه مردم نیاز است.

تاسه با اشاره به حمایت منابع طبیعی از گروه های محلی و اقشار مختلف جامعه که در حفاظت از جنگلها و مراتع پای کار باشند، اضافه کرد: مدیریت علمی جنگل نه تنها با اصل مردمی بودن هیچگونه منافاتی ندارد، بلکه مشارکت مردمی بزرگترین سهم را در ارتباط با حفاظت از منابع طبیعی دارد، لذا باید از ظرفیت پایگاه‌های مردمی پیرامون حفاظت از منابع طبیعی به ویژه جنگل‌ها بهره ببریم.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دالاهو سپس با اشاره به پای کار بودن مردم شهرستان دالاهو در حفاظت و حراست از منابع طبیعی، گفت: مردم شهرستان دالاهو اگرچه در حفاظت از منابع طبیعی به‌ویژه جنگل‌ها مشارکت خوبی دارند، اما باید حساسیت آنها بیشتر شود.


مقابله با آفت لورانتوس در سطح 1500 هکتار از جنگل‌های دالاهو

تاسه سپس با اشاره به درگیر شدن جنگل‌های زاگرس از چند سال گذشته با آفت لورانتوس ،اظهار کرد: متاسفانه بخشی از درختان بلوط جنگلهای زاگرس در شهرستان دالاهو هم دچار بیماری نیمه انگلی لورانتوس شده‌اند که خشکسالی هم شیوع آن را بیشتر کرده که با استفاده از اعتبارات دولتی صرف نمی توان اقدامات لازم برای حذف آلودگی‌ها انجام داد، لذا باید مردم و سازمان های مردم نهاد بیشتر به این قضیه ورود کنند.

تاسه اشاره ای هم به اقدامات انجام گرفته در سطح شهرستان برای مقابله با آفت لورانتوس داشت و گفت: امسال کار پاکسازی درختان آلوده در سطح 1500 هکتار از جنگل‌های شهرستان دالاهو در برنامه قرار گرفته که برای انجام این اقدامات که تا اسفند ماه به اتمام می‌رسد، 500 میلیون تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی و طرح صیانت از جنگلها اختصاص داده شده است.

تاسه با بیان اینکه از 92 هزار هکتار جنگل موجود در شهرستان دالاهو نزدیک 10 هزار هکتار آن با درجات مختلفی آلوده به آفت لورانتوس شده، گفت: کار پاکسازی درختان آلوده از حدود سه سال پیش شروع شده و تاکنون هم در سطح سه هزار هکتار پاکسازی صورت گرفته و امیدورایم کار پاکسازی درختان آلوده با مشارکت و همراهی مردم شهرستان در دو سه سال آینده به اتمام برسد.

وی ادامه داد: لورانتوس که در زبان محلی مردم دالاهو آن را به نام "موخور" می‌شناسند، گیاه نیمه انگلی فاقد ریشه واقعی بوده که برای رشد خود، آب و مواد غذایی را از درخت گرفته و بتدریج درخت را می خشکاند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید