هواشناسی کردستان در خصوص شدت بارش برف و کولاک هشدار نارنجی صادر کرد


هواشناسی کردستان در خصوص شدت بارش برف و کولاک هشدار نارنجی صادر کرد

سنندج - ایرنا - هواشناسی کردستان در خصوص ورود یک سامانه بارش به استان و شدت بارش برف، وزش باد و کولاک هشدار سطح نارنجی صادر کرد و مردم را به رعایت برخی مسایل ایمنی در این خصوص فرخواند.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی کردستان روز سه‌شنبه در خصوص به ایرنا گفت: پیرو هشدار سطح زرد شماره 32 و تایید گسترش فعالیت سامانه بارشی از اواخر امروز سه شنبه تا ظهر پنجشنبه و تغییر نوع بارش ها از عصر چهارشنبه عمدتا در ارتفاعات و نیمه شمالی استان به شکل برف پیش بینی می‌شود.

علی پناهی اظهار داشت: فعالیت سامانه بارشی در اغلب نقاط استان قابل ملاحظه بوده اما در شهرستان‌های مریوان، سروآباد، بانه، سقز، دیواندره، سنندج و جنوب شهرستان‌های قروه و دهگلان و ارتفاعات مرکزی از شدت بیشتری برخوردار بوده و بیشتر بارش‌ها از صبح چهارشنبه تا نیمه شب همان روز اتفاق می‎افتد.

وی اضافه کرد: بارش برف و باران، وزش باد گاهی شدید، کولاک برف در گردنه‌ها و ارتفاعات، مه گرفتگی و کاهش دید، سقوط بهمن در ارتفاعات برفگیر، کاهش دما رعد و برق از جمله مخاطره‌های این سامانه بارشی در استان خواهد بود.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی کردستان یادآور شد: آبگرفتگی معابر داخل شهری و سیلابی شدن موقت مسیل‌ها، اختلال در ترددهای بین شهری از عصر چهارشنبه به علت کولاک برف، لغزندگی و مه گرفتگی، افزایش مصرف حامل‌های انرژی از جمله مخاطره‌های این سامانه بارشی هست.

وی گفت: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، کنترل تراز آب سدها با توجه به بارش و رواناب پیش بینی شده، لایروبی رودخانه‌ها و مسیل های منتهی به شهر، اجتناب از تردد در حاشیه رودخانه‌ها یا مسیل‌ها و پاکسازی راه‌های خروج آب ساختمان‌ها از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

پناهی افزود: از دیگر توصیه‌های هواشناسی در این مدت پاکسازی کانال جوی آبراهه، مسیل و رودخانه در سطح شهرها و رودخانه‌ها مناطق تحت تاثیر، عدم انجام قعالیت کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، پرهیز از عبور از کنار ساختمان‌های نیمه کاره کنترل دمای سالن مرغداری ها و پرورش قارچ است.

به گزارش ایرنا، تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم بارش‌های استان از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۰ بهمن ۲۱۹ میلی‌متر بوده که نسبت به آمار ۲۰۴ میلی‌متر سال قبل هشت درصد افزایش یافته است.

همچنین این آمار نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلند مدت ۲۷ ساله (از مهر سال ۱۳۷۲ تا شهریور ۱۳۹۹) که ۲۵۹ میلی‌متر بود ۱۵ درصد کاهش دارد.

سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس