روند بازگشت ارز صادراتی مشکلات جدی دارد


روند بازگشت ارز صادراتی مشکلات جدی دارد

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: مشکلات برگشت ارز پابرجا است. کمیته اقدام ارزی برای حل این مشکلات، پیش نویسی از حدود 2 ماه پیش تهیه کرده، اما برای ابلاغ آن نیازمند مصوبه کمیته ماده 2 دولت هستیم.

گروه بازرگانی بازارنیوز؛ محمد لاهوتی امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه را به اتاق‌های بازرگانی ایران و شهرستان‌ها واگذار کرده است که این اتفاق خوبی است. در همین راستا بر اساس بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که امسال ۴۰ درصد ریزش درخواست حضور صادرکنندگان در فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران را داشته ایم.

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: در سال‌های گذشته به طور متوسط ۷۰ تا ۸۰ پرونده دریافت می‌کردیم در حالی که امسال ۴۰ پرونده دریافت شده که این کاهش به منزله عدم رضایت‌مندی از شرایط موجود کسب و کار است. لذا به نظر می‌رسد بخش خصوصی بیشتر تلاش خود را برای گذراندن امور روزمره و رفع موانع و مشکلات می‌کند و کمتر وقت خود را در این چنین موضوعاتی صرف می‌کند.

وی ادامه داد: در روز ۴ اسفند ماه صادرکنندگان نمونه استان تهران معرفی می‌شوند و در این مراسم ۱۴ شرکت به عنوان صادرکننده نمونه استان تهران مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

لاهوتی گفت: کاهش دریافت پرونده در استان تهران به عنوان بزرگترین اتاق بازرگانی کشور جای تأمل دارد و حاکی از آن است که ما باید به عنوان نمایندگان بخش خصوصی و همچنین مسئولان به عنوان حاکمیت نسبت به تصمیم‌گیری‌ها و عملکردهای خود فکر و تلاش کنیم تا امید را به تولید و صادرات برگردانیم.

از سال ۹۷ تاکنون بیش از ۱۰۰ بخشنامه صادر شده است

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: از سال ۹۷ و با خروج آمریکا از برجام و شدت گرفتن تحریم‌ها، شرایط ارزی کشور با محدودیت مواجه شد و دولت به ناچار برای مدیریت منابع ارزی مجبور شد، شرایط واردات و صادرات را مدیریت کند. با توجه به سیاست کنترل منابع ارزی، صادرات به برخی از کشورها محدود و از یک طرف دریافت وجوه ارزی با مشکل مواجه شد و لذا بر اساس قانون برگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور روش‌های اعلامی برای بازگشت ارز هزینه بیشتری را به صادرکنندگان برای دور زدن تحریم‌ها تحمیل کرد.

وی تصریح کرد: از سال ۹۷ تاکنون بیش از ۱۰۰ بخشنامه صادر شده است و هر بخشنامه، بخشنامه قبلی را نقض کرده است به شکلی که در نهایت نتوانسته‌ایم، به یک نقطه واحد برسیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: مشکلات جدی برگشت ارز پابرجا است و کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت جلسات متعددی برگزار کرده است که بر مبنای آن، پیش نویسی از حدود ۲ ماه پیش تهیه و از سوی تمامی نمایندگان کارگروه اقدام ارزی امضا شده است، اما برای ابلاغ آن نیازمند مصوبه کمیته ماده ۲ دولت هستیم.

لاهوتی گفت: در حالی که ما در پایان سال ۹۹ هستیم، اما هنوز بازگشت ارز صادراتی سال ۹۷ ابهام دارد. لازم است هر چه سریع‌تر وزیر صمت پیش نویس مورد تأیید دولت و بخش خصوصی را در کمیته ماده ۲ مصوب کند تا بتوان از این طریق تا پایان سال ۹۹ به جمع بندی نهایی برای تعیین تکلیف پرونده‌ها بازگشت ارز صادراتی برسیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: در صورت تصویب این پیش نویس در کمیته ماده ۲، صادرکنندگان و واردکنندگان در مورد تأمین ارز و مواد اولیه خود اطمینان خاطر خواهند داشت.

مهر/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...