حوادث مرگبار اجتماعی و هزارتوی علت‌ها


حوادث مرگبار اجتماعی و هزارتوی علت‌ها

ایلام- ایرنا - اکنون بیش از 2 دهه است که قصه دردناک حوادث مرگبار اجتماعی، ایلام با کمترین جمعیت کشور را با آسیب مواجه کرده است و هر بار چون غده‌ای بدخیم از یک گوشه و با یک دلیل خاص سرباز می‌کند.

به گزارش ایرنا، در تازه‌ترین مورد از این حوادث مرگبار و تکان‌دهنده، خبر هولناک کارمند بانکی در ایلام که زن و بچه‌هایش را به قتل رساند و در محل کارش خودکشی کرد باعث شد همگان انگشت تعجب گزیده و افسوس و غم وجودشان را فرا بگیرد.

فارغ از هیاهوی رسانه‌ای، این اولین و آخرین ماجرا نیست زیرا اکنون سال‌هاست که غم و اندوه حوادث هولناک خودکشی و دگرکشی استان زیبای ایلام را از نظر آسیب‌های اجتماعی نازیبا کرده و چهره زیبای عروس زاگرس را زشت نشان می‌دهد.

ماجراهای تلخ، دردناک و گزنده که مردمان این دیار هربار از شنیدن و دیدن و تصور آن، روحشان آزار می‌بیند و قلبشان به درد می‌آید.

شاید هشت سال جنگ، ترس، دلهره و کابوس بمباران‌های شبانه‌روزی، سال‌های فرار فرار، دیدن اجساد شهدا در خیابان‌های شهر و مادرانی که آبستن فرزندانی بودند که همه ترس و دلهره را به روح و جسم آنان در بطن خویش به ارث گذاشته‌اند یکی از دلایل مهم و اثرگذار بر بروز این وقایع هولناک باشد که آستانه صبر و تحمل و تاب‌آوری افراد را کاهش داده است.

اما پدیده خودکشی و دگرکشی و روش دردناک خودسوزی و حالا قرص و استفاده از سلاح نیازمند تحلیل و بررسی و واکاوی دقیق پژوهشی از زوایای گوناگون است.

برش اقتصادی ضعیف و نابرابری، مسایل و مشکلات فرهنگی، دور ماندن از مرکز و محصور بودن جغرافیایی منطقه، نبود زیرساخت‌ها و امکانات، سنت‌ها و باورهای غلط، مشکلات اجتماعی ریز و درشت، نبود آموزش‌ها و مهارت‌ها و ده‌ها بعد مختلف در بروز این قبیل حوادث دخیل‌اند تا یک فرد به نقطه‌ای از بحران زندگی خود برسد که جان شیرین را در آتش درکشد یا عزیزترین افراد خانواده‌اش را بی‌رحمانه با دستان خود بکشد.

افراد مستعد خودکشی باید به مشاوره و روانشناسی هدایت و حتی مجبور شوند

استاد جامعه‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ایلام گفت: شرایط کرونایی و محدودیت‌ها موجب بریدن و دوری آدم‌ها از هم شده است و بدون شک این شرایط بر تداوم فشارهای روانی افراد بی‌تاثیر نیست.

علی موسی‌نژاد اظهار داشت: همه ابعاد ماجرای اخیر را بررسی کرده‌ام و حتی در پزشکی قانونی، بهشت رضا و محل کار و زندگی این فرد به پرس و جو پرداختم و متوجه شدم که دلایل مختلفی، علت این حادثه دردناک است که نمی‌توان بسیاری از آنها را عنوان کرد.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه همکاران این فرد اعلام کردند وی در سخنان خود به کرات گفته است که خود و خانواده‌ام را می‌کشم یک هشدار به همه اطرافیان فرد بوده اما کسی کاری برای درمان این علائم برانگیختگی از نظر مشاوره و درمانی انجام نداده است.

وی یادآور شد: در این شرایط نیاز است که از طریق دروازه‌بانی اجتماعی، افراد مستعد خودکشی و افسردگی را به سمت مراکز مشاوره و روانشناسی هدایت و حتی مجبور کرد.

نابرابری اقتصادی عامل سرخوردگی می‌شود

جامعه‌شناس ایلامی گفت: اکنون نابرابری اجتماعی و اقتصادی در جامعه ما بسیار افزایش یافته است و همین مساله موجب سرخوردگی و ایجاد مشکلاتی برای افراد می‌شود.

موسی‌نژاد اظهار داشت: غیر از فقر و محرومیت، نابرابری در جامعه بسیار شدید است و مردم احساس بی‌عدالتی می‌کنند، افرادی هستند که یک شبه ثروتمند می‌شوند اما برخی از برآورده کردن نیازها درمانده‌اند.

وی اضافه کرد: در گذشته نابرابری وجود داشت اما کم بود ضمن اینکه پذیرفته شده نیز بود، در جامعه فعلی همه می‌خواهند ثروت و رفاه داشته باشند که همراه با عدم پذیرش نابرابری، موجب احساس ناکامی و سرخوردگی می‌شود.

بچه‌ها باید بیاموزند همه خواسته‌هایشان برآورده نمی‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ایلام گفت: نظام آموزشی ما اعم از آموزش و پرورش، خانواده، دانشگاه و صدا و سیما و رسانه ها باید به بچه ها بیاموزند گاهی ممکن است خواسته‌های آنها برآورده نشود.

موسی نژاد اظهار داشت: جامعه جهانی یکسری پیامد دارد که به عنوان مثال یکی از پیامدهای آن، افزایش اطلاعات بدون ظرفیت‌سازی است، نسل جوان به سرعت مدرن می‌شود اما از طرف دیگر نظام آموزشی و خانواده‌ها جا مانده‌اند.

وی تاکید کرد: افزایش اطلاعات باعث افزایش انتظارات می‌شود و انتظارات قابل برآورده شدن نیستند که باعث سرخوردگی می‌شود، فضای مجازی از سوی حاکمیت و والدین مدیریت نمی‌شود و این شکاف‌ها، انتظارات و تعارض‌ها همگی به آسیب‌ها دامن می‌زند.

دسترسی به ابزار و سلاح خودکشی و دگرکشی باید محدود شود

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ایلام گفت: وجود سلاح‌های غیرمجاز در استان ما بیداد می‌کند و اکنون بیشترین آمار قتل و خودکشی با سلاح صورت می‌گیرد بنابراین باید دسترسی به سلاح و ابراز خودکشی محدود شود و مسوولان در زمینه جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز تلاش بیشتری داشته باشند.

موسی‌نژاد افزود: ضمن اینکه برنامه کارشناسی برای بحث خودکشی در ایلام نداریم که به صورت علمی و دقیق بتوان برنامه خاصی در پیش گرفت و راهکاری اساسی برای این آسیب پیدا شود.

وی افزود: باید بودجه ویژه‌ای به این امر اختصاص یابد یا چند دانشجوی دکترا به صورت دقیق در این مسأله مطالعه و کاوش کنند و راهکار علمی ارایه دهند.

نقشه خودکشی در دنیا ۱۰ ساله است

وی گفت: در دنیا نقشه خودکشی ۱۰ ساله است و بر اساس مطالعات ۱۱ ساله من بیش از ۹۰ درصد افرادی که خودکشی کرده بودند بیکار، کارگر، زنان خانه‌دار و کشاورز هستند و این نشان می‌دهد خودکشی مختص طبقه پایین است زیرا مهارت‌های لازم برای زندگی و توان مدیریت بحران ندارد.

وی اظهار داشت: از نظر تغذیه توان لازم ندارند، اهل پیشگیری و خودمراقبتی نیستند و طبقه پایین حتی اگر این مهارت‌ها را داشته باشند، توان پرداخت هزینه آن را ندارند.

وی اظهار داشت: باید مهارت‌ها و برابری اقتصادی، آگاهی، احساس عزت نفس در جامعه کنونی بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا آسیب‌های اجتماعی به این میزان بروز نکند.

به گزارش ایرنا، یک فرد که کارمند بانک بوده با ۲۰ سال سابقه پس از قتل پسر ۱۹ ساله و دختر ۹ ساله و همسرش با حضور در محل کار خودش را نیز با اسلحه به قتل رساند.

استان ایلام از سال ۷۶ تاکنون در آمار خودکشی در ردیف استان‌های برتر قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش