هدف از ایجاد پایگاه آمریکا در سوریه ایران است


هدف از ایجاد پایگاه آمریکا در سوریه ایران است

ایرنا نوشت: پایگاه «ژئو پولیتیکال فیوچرز» هدف از تصمیم جدید آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در شمال سوریه را ابزاری برای فشار بر بازیگران منطقه‌ای و استفاده از این ابزار برای چانه‌زنی در هر مذاکره‌ای در آینده با تهران ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «الخلیج الجدید»، ژئو پولیتیکال فیوچرز روز سه شنبه در گزارشی با اشاره به اینکه نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در سوریه در حال ایجاد پایگاه نظامی در شمال این کشور هستند، افزود: این پایگاه که در منطقه «عین دیوار» در استان «حسکه» قرار دارد و در یک فرودگاه با دیوارهای بتونی مستحکم و مجهز به «هلی پد» در حال ساخت است.

هلی پد اصطلاحی است که برای محل استقرار و نشست و برخاست بالگرد روی ساختمان‌های بلندمرتبه به کار برده می‌شود.

بنا به اعلام ژئوپولیتیکا فیوچرز، این پایگاه جدیدترین پایگاه ائتلاف بین‌المللی در منطقه حسکه که کُردها بر آن سیطره دارند، است و نزدیک مرزدهای ترکیه و عراق قرار دارد.

این پایگاه اطلاع رسانی خاطرنشان کرد که یک کاروان متشکل از ۵۰ خودرو متعلق به ائتلاف بین‌المللی حامل اسلحه و تجهیزات نظامی و لجستیکی یکشنبه گذشته از کردستان عراق وارد سوریه شد.

بر اساس این گزارش، کاروان یاد شده یازدهمین کاروان نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا است که از ابتدای سال ۲۰۲۱ وارد سوریه شده است.

پایگاه ژئوپولیتیکا فیوچرز خاطرنشان کرد که اقدام برای ایجاد پایگاه جدید پس از چند سال تلاش دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا انجام می‌شود که قصد داشت حضور نظامی آمریکایی در سراسر جهان از جمله خاورمیانه را کاهش دهد و در همین راستا نیروهای خود را از چندین منطقه به ویژه سوریه بیرون کشید و ترامپ دستور عقب نشینی نیروهای آمریکایی را از آنجا صادر کرد و فقط تعدادی کمی از آن‌ها باقی ماندند.

با این حال، پس از اینکه «لوید أوستن» وزیر دفاع جدید آمریکا دستور بازبینی کامل استقرار نیروهای آمریکایی در سراسر جهان را صادر کرد، «جو بایدن» رئیس جمهوری جدید در حال ارزیابی مجدد این اقدامات است.

وزارت دفاع آمریکا در اواخر هفته گذشته حضور تقریباً ۹۰۰ سرباز آمریکایی که به بهانه پشتیبانی از عملیات علیه گروه تروریستی داعش در شمال شرقی سوریه مستقر شده‌اند را تایید کرد.

«جان کربی» دبیر مطبوعاتی پنتاگون در پاسخ به اینکه دمشق، هدف نگه داشتن نیروهای واشنگتن در سوریه را سرقت نفت این کشور دانسته است، گفت که نیروهای آمریکایی دیگر از چاه‌های نفت محافظت نمی‌کنند و تنها هدف آن‌ها مبارزه با داعش است.

پاسخ سریع و برگه‌های چانه زنی

پایگاه اطلاع رسانی ژئو پولیتیکال فیوچرز به مواضع رسمی مقامات واشنگتن مبنی بر اینکه حضور نیروهای آمریکا به عنوان بخشی از یک ماموریت چند ملیتی برای از بین بردن داعش در سوریه است، در عین حال تصریح کرد: ادامه حضور در سوریه جای پای واشنگتن در منطقه را بازتر می‌کند و این کشور را قادر می‌سازد از آن به عنوان اهرم فشار علیه دیگران که بازیگران منطقه‌ای به ویژه ایران که فعالیت‌های خود را در سوریه افزایش داده است، استفاده کند.

ژئو پولیتیکال فیوچرز اضافه کرد: پایگاه جدید در شمال سوریه به نیروهای آمریکایی امکان می‌دهد تا به سرعت به تهدیدات منطقه پاسخ دهند و در هر مذاکره آینده با تهران به عنوان یک ابزار چانه زنی از آن استفاده کنند.

گروه موسوم به «هماهنگی عناصر مسلح در سوریه» دیروز (دوشنبه) از تأسیس چند پایگاه نظامی جدید ائتلاف آمریکایی در شمال سوریه خبر داد؛ منطقه‌ای که به میدان عملیات نظامی اخیر ترکیه در خاک عراق در استان دهوک نزدیک است.

این گروه گزارش داد که «ائتلاف بین‌المللی» به فرماندهی آمریکا پایگاه نظامی جدیدی را در منطقه عین دیوار در شمال شرق شهر «المالکیه» در مثلث مرزی عراق-سوریه-ترکیه در دورترین منطقه شمال شرقی الحسکه تأسیس کرده است.

گروه مزبور تأکید کرد که نظامیان آمریکایی همچنین چند پایگاه نظامی را در اطراف منطقه میدان‌های نفتی «رمیلان» در شمال شرقی الحسکه (شمال سوریه) احداث کردند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز هفته پیش در گزارشی اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی در منطقه «الیعربیه» در حومه شرقی الحسکه در حال احداث یک پایگاه جدید هستند و کاروان‌های حامل محموله‌های لجستیک و مهمات به این پایگاه منتقل شده است.

طی ماه‌های اخیر صدها کامیون حامل سلاح و تجهیزات نظامی و لجستیک آمریکا از مرز عراق وارد حسکه سوریه شده است.

سوریه در ۹ سال گذشته شاهد حضور گروه‌های تروریستی حمایت شده از سوی کشورهای غربی- عربی است که تاکنون صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره در داخل و خارج این کشور به جا گذاشته است.

نظامیان اشغالگر آمریکا و گروه موسوم به «نیروهای دمکراتیک کردستان سوریه» (قسد) تحت حمایت ارتش ایالات متحده، بخش عمده‌ای از میدان‌های نفتی در منطقه الجزیره در سوریه در دو استان الحسکه و دیرالزور را در اختیار دارند.

مناطقی که رسانه‌ها از آن به عنوان تازه‌ترین نقاط جغرافیایی محل استقرار پایگاه‌های آمریکا و متحدانش در شمال شرق سوریه یاد کرده‌اند، همجوار با استان دهوک در کردستان عراق و با فاصله‌ای حدودا ۱۲۰ کیلومتری شمال سنجار در استان نینوای عراق قرار دارد.

ارتش ترکیه طی روزهای گذشته با عبور از مرزهای قانونی عراق اقدام به عملیات موسوم به «پنجه ۲ » علیه گروه «پ ک ک» (حزب کارگران کردستان ترکیه) در استان دهوک کرد. مقام‌های ترکیه همچنین تهدید کردند که به سنجار، شهر محل اسکان ایزدی‌ها در شمال غرب عراق حمله خواهند کرد، اما این تهدیدها با واکنش‌های تند جریان‌های سیاسی و بویژه نیروهای مقاومت اسلامی عراق روبه رو شد و ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که به عملیات خود در شمال عراق پایان داده است.

311311

کد خبر 1486969

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس