تاکید رئیس ایسپای جهادانشگاهی بر اهمیت افکارسنجی در سیاستگذاری موثر امور ملی و استانی


تاکید رئیس ایسپای جهادانشگاهی بر اهمیت افکارسنجی در سیاستگذاری موثر امور ملی و استانی

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) جهاددانشگاهی ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت افکارسنجی بر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی موثر در امور ملی و استانی از اعلام آمادگی این مرکز برای اجرای طرح های افکارسنجی با محوریت اولویت های استان خراسان شمالی خبر داد.

دکتر مهدی رفیعی بهابادی، در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: جامعه ایران جامعه ای متکثر با طیفی از طبقات و گروه های اجتماعی، اقوام و خرده فرهنگ هاست که هر یک صاحب نگرش ها و ذهنیات مختلفی هستند که بهره گیری از نظرسنجی و افکارسنجی یکی از راه های دستیابی به داده های متقن و قابل اتکا درباره مسایل گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.

وی ادامه داد: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) جهاددانشگاهی یکی از پرسابقه ترین مراکز تخصصی نظرسنجی در ایران است که با داشتن ۳۱ شعبه فعال در ۳۱ استان کشور در حال فعالیت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دو نوع نظرسنجی خویش فرمایی و کارفرمایی توسط ایسپا انجام می شود و حدود ۷۰ درصد طرح های انجام شده کارفرمایی است، افزود: نظرسنجی های خویش فرمایی ایسپا با هدف انعکاس دقیق و سریع افکار عمومی در قبال مسائل مهم جامعه و جهان به اجرا درمی‌آیند و نتایج آنها در اختیار مراجع تصمیم‌گیر، سازمان‌های ذیربط و رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) جهاددانشگاهی ادامه داد: نظرسنجی های کارفرمایی ایسپا برای پاسخگویی و رفع نیازهای پژوهشی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی فعال در حوزه‌های صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی با اهداف متفاوتی چون نیازسنجی و رضایت‌سنجی خدمات و ارزیابی عملکرد اجرا می‌شوند.

رفیعی بهابادی گفت: نتایج طرح هایی که به صورت خویش فرمایی انجام شده است را می توان در اختیار استانداری و دستگاه های متبوع قرار داد اما طرح هایی که به سفارش سایر وزارتخانه ها و نهادها انجام شده است را در صورت نیاز می توان از خود نهاد سفارش دهنده پیگیری کرد.

وی در ادامه به ارائه برخی از یافته های ایسپا در آخرین نظرسنجی ها پرداخت و افزود: برخی طرح ها به صورت ملی انجام می شود و برش استانی آن قابل گزارش نیست اما نتایج برخی طرح ها به تفکیک استان قابل گزارش است.

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) جهاددانشگاهی همچنین گفت: ایسپا همواره پیش از انتخابات ها در چند موج نظرسنجی انجام می دهد و وضعیت مشارکت و میزان اقبال به سمت کاندیداها را پیش بینی می کند که با توجه به انتخابات ۱۴۰۰ در حال حاضر دو موج نظرسنجی انجام شده است و در آستانه انتخابات این نظرسنجی ها به صورت هفتگی انجام خواهد شد.

وی برگزای نشست های نوانگار ویژه مدیران و کارشناسان روابط عمومی دستگاه ها با محوریت تبیین کاربرد و اهمیت افکارسنجی در پیشبرد اهداف سازمانی را از جمله برنامه های ایسپا ویژه استان ها دانست و برای برگزاری این نشست در خراسان شمالی اعلام آمادگی کرد.

وی نگرش مردم به مواد مخدر و روان گردان ها، ارزش ها و نگرش جوانان، بررسی امکانات حوزه سلامت و بررسی سلامت روان را از جمله موضوعات و طرح های انجام شده اخیر ایسپا نام برد.

محسن رحمانی، رییس جهاددانشگاهی خراسان شمالی نیز گفت: نظرسنجی مجرا و بستر مشارکت شهرندان و از طرفی فرصتی است که به شهروندان داده می شود تا بتوانند به صورت غیرمستقیم و ناشناس با سیاستگذاران و برنامه ریزان گفت و گو کنند و آنچه را که در ذهن دارند بیان کنند.

وی گفت: نظرسنجی این فرصت را به سیاستگذاران و برنامه ریزان می دهد تا تصمیمات و سیاستهایشان را قبل از اجرا پایش و ارزیابی و آنها را هم راستا با نیازها و توقعاتی که شهروندان دارند جهت دهی نمایند.

رحمانی برای اجرای طرح های نظرسنجی با محوریت مسایل و موضوعات اولویت دار استان خراسان شملی اعلام آمادگی کرد.

احمد برادران، معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان شمالی نیز نتایح طرح های انجام شده در مرکز ایسپای جهاددانشگاهی را ارزشمند خواند و بهره گیری از آنها را در برنامه ریزی، سیاستگذاری و پیشبرد اهداف موثر خواند.

وی همچنین بر برگزاری نشست های نوانگار مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی ویژه مدیران و کارشناسان روابط عمومی دستگاه ها تاکید کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس