محرومیت و کهنگی زیر پوست فضاهای آموزشی شرق مازندران


محرومیت و کهنگی زیر پوست فضاهای آموزشی شرق مازندران

ساری - ایرنا - سفر یک روزه رییس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور به مازندران و حضورش در شهرستان‌های شرقی استان اگر چه با افتتاح و بازدید از چند طرح آموزشی همراه بود که نوید ایجاد تحول در این بخش را می داد ، ولی پرده از محرومیت و کهنگی فضاهای آموزشی این شهرستان‌ها هم برداشت.

به گزارش ایرنا، مهراله رخشانی مهر دیروز دوشنبه سفرش به مازندران را با حضور در گلوگاه در شرقی ترین نقطه استان شروع کرد و سپس به بهشهر و نکاء آمد و ضمن افتتاح چند طرح و بازدید از تعدادی پروژه ناتمام ، در شورای مشترک آموزش و پرورش این شهرستان ها شرکت کرد و در جریان کمی و کاستی های فضاهای آموزشی در این منطقه قرار گرفت.

وجود چندین طرح آموزشی نیمه تمام و بر زمین مانده در شرق مازندران که پیشینه بعضی از آنها به دهه ۸۰ می رسید خود به خود گواه کم توجهی تاریخی به فضاهای آموزشی این منطقه بود که در نهایت با اظهارات مسئولان این شهرستان ها در نشست شورای آموزش و پرورش تکمیل شد و نشان داد که پای عدالت آموزشی در مازندران می لنگد تا جایی که شرقی ترین شهرستان استان در مرز دو استان گلستان و سمنان حتی فاقد یک مدرسه غیرانتفاعی یا نمونه دولتی است و تمامی دانش آموزان آن در مدارس دولتی تحصیل می کنند.

اعلام وجود ده ها مدرسه چند نوبتی ، تخریبی بودن ده ها مدرسه دیگر که در یکی از این شهرستان ها تا حدود ۳۵ درصد از کل مدارس را شامل می شد ، رها بودن برخی پروژه های نیمه تمام که سایه چندین دولت از روی آنها گذشته بود ، از جمله حرف و حدیث های رسمی بود که در نشست شورای آموزش و پروش شرق مازندران مطرح شد ، اگر چه بدون استثنا مسئولان این شهرستان ها بر این اعتقاد بودند که دولت تدبیر و امید طی هشت سال گذشته برای بهینه سازی فضاهای آموزشی شهرستانشان سنگ تمام گذاشته است.

در این شهرستان ها طبق گفته مسئولان ، پروژه های آموزشی وجود داشت که بیشتر از ۲۰ سال نیمه تمام باقی مانده بود تا این که تدبیر دولت یازدهم و دوازدهم طلسم آنها را شکست ضمن این که گام های بزرگی هم برای تجهیز و نوسازی مدارس مناطق محروم در دوره دولت تدبیر و امید برداشته شده است.

مدارس کانکسی در گلوگاه

محرومیت و کهنگی زیر پوست فضاهای آموزشی شرق مازندران مدرسه تخریبی شهید زاهدی شهرستان گلوگاه

فرماندار شهرستان گلوگاه در نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان های شرقی مازندران که در فرمانداری نکا برگزار شد ، گفت : حدود ۶ هزار دانش آموز در شهرستان گلوگاه تحصیل می کنند، ولی تمامی آنها در مدارس دولتی ادامه تحصیل می دهند.

فریدون کلبادی نژاد محرومیت از مدارس غیر انتفاعی ، مدارس نمونه دولتی و مدارس شاهد در این شهرستان را مهم ترین نقطه ضعف و کم توجهی به عدالت آموزشی دانست و افزود : متاسفانه تمامی بار آموزشی در گلوگاه بر روی دوش مدارس دولتی است ، ضمن این که بسیاری از این مدارس عمری طولانی دارند و تخریبی محسوب می شوند.

وی ادامه داد : مدارس شهرستان گلوگاه در مناطق هزار جریب و مناطق کوهستانی بسیار فرسوده هستند. در برخی از آنها امنیت دانش آموزان با خطر جدی مواجه است. مدارس شهید زاهدی، مدرسه قلعه پایان ، مدرسه شهید مدنی و تعداد دیگری از مدارس شهرستان که لیستشان طولانی می شود از کمترین ضریب امنیتی و سلامت برخودار هستند و باید به صورت جدی برای بهینه سازی آنها برنامه ریزی کرد و گام عملی برداشت.

اظهارات فرماندار گلوگاه در باره مدارس مناطق هزارجریب و کوهستانی با توجه به ضریب بالای فرسایش تاسیسات در این مناطق به خاطر زمستان های سرد و برفی و تابستان های گرم و خشک و کمبود یا نبود اعتبارات لازم برای نگهداری و بهینه سازی سالانه آن ، قصه تلخ مدارس در تمامی مناطق کوهستانی و ییلاقی مازندران است. در این مناطق حتی فرسایش سالانه خاک و زمین به حدی است که ساکنان و بومیان گاهی تا دو بار در سال تعمیرات جزیی و هر پنج سال یک بار تعمیرات اساسی برای خانه هایشان انجام می دهند تا عمر آنها طولانی تر شده و به صورت ناگهانی تخریب نشوند.

فرماندار گلوگاه همچنین از وجود مدارس کانکسی در این شهرستان خبر داد و گفت : مدارس هزار جریب همانند مدارس شهید ربانی و رضوان از نوع کانکسی است که تاکنون دچار آتش سوزی هم شده است. سعیدمحله و نیالا هم از دیگر مناطقی هستند که فضای آموزشی ناامن دارند و اگر امروز نمی توانیم برای همه آنها چاره اندیشی کنیم ، دستکم باید تدابیر اتخاذ شود که دانش آموزان در محلی امن تحصیل کنند.

کلبادی نژاد افزود : شهرستان گلوگاه به دنبال مدرسه سازی پر هزینه نیست و به نظر می رسد می توان با طرح هایی همچون مدارس یک کلاسه و دوکلاسه کوچک بخش قابل توجهی از مشکلات فضای آموزشی شهرستان را رفع کرد.

وی همچنین تاکید کرد : در دولت تدبیر و امید برای جبران محرومیت های و مشکلات حوزه فضای آموزشی هر ساله توانستیم حداقل یک پروژه آموزشی را به بهره برداری برسانیم . چنین اقدام و گام بزرگی در گذشته سابقه نداشت.

فرماندار گلوگاه گفت : مدرسه ۱۲ کلاسه مهدی رجه ، مدرسه ۶ کلاسه ۲۲ بهمن ، مدرسه امام خمینی (ره) که از سال ۷۸ بر زمین مانده بود ، در این دولت به بهره برداری رسید. سالن ورزشی برادران احمدی ، مقاوم سازی سالن ورزشی شهید باهنر و مدرسه ۱۲ کلاسه شهید جوادی هم در دولت تدبیر و امید بهینه سازی شد و اقدامات انجام شده در زمینه توسعه و ایمن سازی فضای آموشی این شهرستان در دولت یازدهم و دوازدهم درخور توجه و بی نظیر بوده است.

محرومیت و کهنگی زیر پوست فضاهای آموزشی شرق مازندران بازدید رییس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس از فضای های آموزشی شهرستان گلوگاه

۴۰ مدرسه تخریبی در نکاء

فرماندار نکاء نیز در این نشست مشکلات فضاهای آموزشی شهرستان را تشریح کرد و گفت : در شهرستان نکاء ۱۷۸ مدرسه فعال وجود دارد که بیش از ۴۰ مدرسه تخریبی است و نیاز فوری به بازسازی دارد.

عبدالجواد توحیدی مقدم تعداد دانش‌آ موزان شهرستان نکا را ۲۴ هزار نفر اعلام کرد و افزود : به دلیل کمبود فضای آموزشی در برخی کلاس‌ های درس بیش از ۲۵ دانش آموز تحصیل می کنند که نه در شان دانش‌ آموزان ما است و نه با ظرفیت و اندازه کلاس های درس همخوانی دارد.

وی با اشاره به قانونی تک شیفتی بودن مدارس ، گفت: با این حال به دلیل محرومیت و محدودیت فضای آموزشی حدود ۲۰ مدرسه شهرستان نکاء ۲ شیفته هستند. این وضعیت نه تنها برای دانش آموزان مشکل ایجاد می کند ، بلکه زمینه را برای فرسایش بیشتر و استهلاک مدارس نیز فراهم می سازد.

فرماندار نکاء همچنین سرانه فضای آموزشی در این شهرستان را ۴.۵ متر عنوان کرد و افزود : این میزان حتی از میانگین استانی ۴.۸ متر مربع کمتر است و زیبنده مردم این منطقه نیست.

محرومیت و کهنگی زیر پوست فضاهای آموزشی شرق مازندران

فرمان ایست به تخریب فضاهای آموزشی

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در این نشست از تخریب و ساخت دوباره مدرسه در کشور انتقاد کرد و گفت: تفکر تخریب و بازسازی فضای آموزشی یک اشتباه راهبردی است و باید تغییر کند.

مهراله رخشانی مهر افزود : یک فضای آموزشی جدا از کاربری تعلیم و تربیت ، دارای روح و خاطرات چندین نسل است که هویت آموزشی هر منطقه محسوب می شود و نیازمند حفظ و نگهداری است.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا فضای آموزشی همچون آثار میراث تاریخی و هویتی حفظ و نگهداری می شود ، گفت : متاسفانه در کشور ما پس از چند دهه فعالیت یک فضای آموزشی ، اصرار زیادی بر تخریب به عنوان تنها راه حل برای برطرف کردن مشکلات مطرح می‌شود.

رییس سازمان نوسازی مدارس بر تغییر فرهنگ تخریب و بازسازی فضای آموزشی و حرکت به سمت نگهداری تاکید کرد و افزود : تمامی تلاش ها باید برای حفظ و نگهداری فضای آموزشی معطوف باشد. این ذهنیت باید در طول زمان بهره برداری از هر مکان آموزشی مورد توجه باشد.

وی تخریب و بازسازی را آخرین راه حل برای بهینه سازی فضاهای آموزشی دانست و تاکید کرد : همه باید بدانند که تخریب فضای آموزشی به معنای نابودی خاطرات و هویت چندین نسل است.

رخشانی مهر همچنین از شرایط نگهداری فضاهای آموزشی در کشور انتقاد کرد و گفت : متاسفانه حتی مدارس نوساز نیز در زمینه نگهداری بسیار ضعیف هستند. اصول نگهداری به متولیان مدرسه و بهره برداری آموخته نمی شود.

وی از آموزش و پرورش به عنوان متولی نگهداری فضاهای آموزشی نام برد و افزود : فضای آموزشی تازه تاسیس در بدترین حالت باید ٧٠ سال عمر کند ، ولی متاسفانه به دلیل شرایط بد نگهداری در حال حاضر کمتر از ۳۰ سال عمر می کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت : چنانچه مشکلات فرسایندگی فضای آموزشی ناشی از مصالح است باید این مشکلات احصا شده و سازمان نوسازی مکلف به اصلاح آن است.

طرح‌های نیمه‌تمام ، اولویت سازمان نوسازی

رخشانی مهر همچنین در واکنش به برخی انتظارات در باره تخریب مدارس و نوسازی آنها اظهار داشت : اولویت کنونی با پروزه های نیمه تمام است و در چنین شرایطی تعریف پروژه های جدید آموزشی توجیه عقلانی و اقتصادی ندارد.

وی به کمک دولت برای مشارکت در مدرسه سازی اشاره کرد و افزود : نیاز است مسئولان محلی با فعال کردن خیرین سهم بری بیشتری از اعتبارات ملی و استانی در نوسازی مدارس داشته باشند.

محرومیت و کهنگی زیر پوست فضاهای آموزشی شرق مازندران افتتاح سرای دانش‌آموزی شهرستان بهشهر

سهم‌دهی مناسب به شرق مازندران

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران هم در این نشست گفت : امسال با وجود اینکه سهم بری هر شهرستان از اعتبارات استانی نوسازی با طور میانگین ٧.٤درصد بود، اما اعتبارات شرق مازندران رشد مناسبی داشت.

قربانعلی شیرزاد افزود: در سال جاری شهرستان نکا ۱۶.۱ درصد از اعتبارات نوسازی مدارس استان برخوردار شد که بیشترین میزان در میان شهرستان های مازندران به تناسب میزان دانش آموز و پروزه های نیمه تمام بوده است.

وی سهم شهرستان گلوگاه را ۸.۵ و بهشهر را ۷.۴ درصد اعلام کرد و گفت : می پذیریم که در چند دهه اخیر شرق مازندران سرعت پایینی در نوسازی فضای آموزشی داشت و محروم ماند ، اما در سال های اخیر بخش مهمی از آن جبران شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران افزود : با حضور قوی خیرین و اعتبارات خوب دولتی سعی خواهد شد که بخش قابل توجهی از پروژه های نیمه تمام شهرستان های شرقی استان در سال آینده به بهره برداری برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان اراک و ساوه