اگر فکر میکنید سوزوکی سواِیس Swace به طرز عجیبی آشناست اشتباه نمیکنید. جدای از نشان سوزوکی در دماغه، این خودرو در واقع همان تویوتا کرولا تورینگ اسپورت است.
سواِیس دومین محصول ریبج شده سوزوکی از تویوتاست و اولین آنها Across میباشد که در واقع راو ۴ با لباس این برند میباشد. همکاری سوزوکی و تویوتا گستردهتر هم بوده و تویوتا نیز از دانش سوزوکی در زمینه خودروهای کوچک سود برده درحالیکه سوزوکی از تکنولوژی هیبریدی تویوتا استفاده میکند. سواِیس حتی در بریتانیا و در همان خط تولید کرولا مونتاژ میشود.
از نظر ظاهری اصلیترین تغییر در بخش جلو دیده میشود جایی که سپر و جلوپنجرهای جدید نصب شده و محل لوگو نیز تغییر نموده است. تلاشهای زیادی برای پنهان نمودن ریشه اصلی این خودرو در سایر بخشها صورت نگرفته است. نشانهای هیبریدی روی دربها خاص محصولات تویوتا بوده درحالیکه در بخش عقب به نظر میرسد لوگوی سوزوکی روی لوگوی تویوتا چسبانده شده است. جدای از لوگوی روی رینگها، این نمونههای ۱۶ اینچی در هر دو تریم سواِیس نصب میشوند و البته همان رینگهایی هستند که در نسخه پایه کرولا آیکن دیده میشود.
داخل کابین نیز همین داستان برقرار است که خب چیز بدی نیست زیرا کابین این خودرو خوشساخت، راحت و جادار است. البته از نظر فضا و کیفیت کلی این اشکودا اوکتاویاست که دست برتر را دارد.
سوزوکی سواِیس فقط با پیشرانه ۱.۸ لیتری هیبریدی کوچکتر کرولا عرضه میشود. پیشرانه بنزینی قدرت ۱۰۱ اسبی و گشتاور ۱۴۲ نیوتون متری داشته درحالیکه پیشرانه الکتریکی با خروجی ۷۱ اسبی و گشتاور ۱۶۳ نیوتون متری در دسترس بوده و در کل با همکاری نیروگاه درونسوز قدرت ترکیبی ۱۲۰ اسبی را ارائه میکنند. نیروی تولیدی هم از طریق یک گیربکس CVT به چرخ های جلو فرستاده میشود.
این قوای محرکه در شهر بهترین عملکرد خود را داشته جایی که شاهد شتاب گیری سبک و کاهش شتاب مناسب با استفاده از ترمز احیا شونده هستیم که در این حالت میتوان مسافت خوبی را بدون استفاده از پیشرانه بنزینی طی کرد. دستیابی به مصرف سوخت ادعایی ۴.۴ لیتر در هر صد کیلومتر سوزوکی خیلی سخت نیست و اگر شارژ کافی در باتری وجود داشته باشد میتوان حالت تمام الکتریکی را انتخاب کرد هرچند برد کم آن باعث میشود فورا پیشرانه بنزینی وارد میدان شود.
در سرعتهای بالاتر ضعف پیشرانه آشکار میشود. علیرغم بوست پیشرانه الکتریکی، مجموعه قوای محرکه در سواِیس قوی حس نمیشود و شتاب گیری ضعیف خودرو باعث به صدا درآمدن گیربکس CVT میشود که دور پیشرانه را در بالا نگه میدارد. جدای از این مورد شاهد سواری خوب سواِیس هستیم. البته نباید سواری خودرو را هیجانانگیز دانست بلکه سوزوکی بیشتر روی نرمی و راحت تمرکز داشته و قطعاً لاستیکهای دیواره بلند نیز روی این موضوع تأثیرگذار بودهاند.
سواِیس در دو تریم SZ-T و SZ5 عرضه میشود که تریم اولی قیمت ۲۷۴۹۹ پوندی داشته و از جمله تجهیزات آن میتوان به چراغهای جلوی LED، صندلیهای جلو و فرمان گرم شونده، دوربین دندهعقب، دستیار تشخیص علائم ترافیکی و کروز کنترل تطبیقی اشاره کرد.
مدل SZ5 قیمت ۲۹۲۹۹ پوندی داشته و برخی تجهیزات آن عبارتاند از پایش نقاط کور، هشدار ترافیک پشتی، حسگرهای پارک جلو و عقب، دستیار پارک هوشمند، شارژ بیسیم گوشی هوشمند و چراغهای LED ارتقا یافته.
از نظر مشخصات این دو خودرو با نسخههای فول کرولا تورینگ اسپورت قابلمقایسه هستند هرچند در هیچکدام از آنها ناوبری ماهوارهای فابریک وجود ندارد اما خب نمایشگر ۸ اینچی سیستم اطلاعات مرکزی به اپل کارپلی و اندروید اتو در آن وجود دارد.
SZ5 کاملاً با کرولا اکسل فول قابلمقایسه است اما فاقد تریم چرم بوده و بجای رینگهای ۱۷ اینچی از نمونههای ۱۶ اینچی سود میبرد. البته این اختلافها خیلی اساسی نیست اما تویوتا فقط ۷۱۱ پوند گران است که تفاوت زیادی محسوب نمیشود.
اما بحث گارانتی وجود دارد که تمامی مدلهای کرولا با گارانتی ۵ ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتر عرضه میشوند اما گارانتی سواِیس برابر با ۵ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر برای تکنولوژی هیبریدی بوده و کل خودرو تنها ۳ سال گارانتی دارد.
همانند تویوتا کرولا تورینگ اسپورت، سوزوکی سواِیس استیشنی راحت و کممصرف با سواری ریلکس است. اگرچه سواِیس فاقد برخی تجهیزات رفاهی کرولاست اما تفاوتهای چندانی وجود ندارد و اندکی ارزانتر است. در کل سواِیس را میتوان گزینهای قابلتأمل در این سطح از بازار دانست.
مشخصات سوزوکی سواِیس SZ5
قیمت: ۲۹۲۹۹ پوند پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری هیبریدی قدرت: ۱۲۰ اسب بخار گیربکس: CVT اتوماتیک، دیفرانسیل جلو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۱.۱ ثانیه حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: ۴.۴ لیتر در هر صد کیلومتر