هفت چیزی که باید در مورد مریخ‌نورد جدید ناسا بدانید


مریخ‌نورد «استقامت» ناسا در حال نزدیک شدن به سیاره‌ی مریخ است. این وسیله کمک می‌کند تا سوالات زیادی در مورد کاوش‌های مریخ پاسخ داده شوند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

استقامت برای رسیدن به مریخ باید ۲۹۳ میلیون کیلومتر را می‌پیمود و اکنون چند میلیون کیلومتر دیگر از این مسیر باقی مانده است. این مسیر باقی مانده طی چند روز آینده طی می‌شود و در واقع استقامت در ۱۸ فوریه‌ی سال ۲۰۲۱ (۳۰ بهمن ۱۳۹۹) با سرعت ۱۹،۵۰۰ کیلومتر بر ساعت وارد اتمسفر مریخ می‌شود، ولی به آرامی بر روی آن فرود می‌آید.

مریخ‌نورد استقامت توسط آزمایشگاه پیشرانه‌ی جت ناسا ساخته و مدیریت می‌شود. این ربات شش چرخ به مریخ‌نوردها و مدارگردها دیگری که در حال کاوش سیاره‌ی سرخ هستند ملحق خواهد شد. در زیر ۷ دانستنی در مورد این مریخ‌نورد جدید را بخوانید:
۱- هر چند سطح مریخ در حال حاضر مملو از بیابان‌های سرد و یخ زده است، ولی دانشمندان طی مطالعات گذشته دریافته‌اند که این سیاره زمانی گرم‌تر بوده و آب روی آن وجود داشته است. وجود آب این امکان را به سیاره داده که میزبان زندگی‌های میکروبی باشد. استقامت در پی پاسخ به این پرسش خواهد بود که آیا نشانه‌ای از زندگی‌های میکروبی بر روی مریخ وجود دارد؟ استقامت برای پاسخ دادن به این پرسش دو ابزار جدید با خود به همراه دارد؛ «SHERLOC» و «PIXL».

ابزار اول محیط‌های قابل زیست را اسکن می‌کند و مواد آلی و مواد معدنی را شناسایی می‌کند و ابزار دوم ترکیبات شیمیایی سنگ‌ها و رسوبات مریخ را آنالیز می‌کند. علاوه بر این ابزار، استقامت دارای دوربین‌های قدرتمندی بر روی خود است که قدرت بزرگنمایی بسیار بالایی دارند.

۲- مکان فرود استقامت جایی است که به طور بالقوه می‌تواند علائم حیات را در خود داشته باشد. به خاطر تکنولوژی‌های جدیدی که استقامت از آن‌ها برخوردار است، هدایت‌کنندگان آن می‌توانند این مریخ‌نورد را با دقت بالایی در هر مکانی که لازم بدانند فرود آورند و از خطرات مرتبط با فرود نیز اجتناب کنند. حفره‌ی ۴۵ کیلومتری «جزیرو» جایی است که استقامت درون آن فرود می‌آید. دانشمندان اعتقاد دارند که رودخانه‌ای باستانی حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش در مکان فرود استقامت جاری بوده و احتمالاً می‌توان نشانه‌های حیات را در آنجا پیدا کرد.

۳- استقامت در مورد سطح‌شناسی و آب‌وهوای مریخ نیز اطلاعات جمع‌آوری خواهد کرد. مدارگردهایی که در اطراف مریخ در حال پرواز هستند، از فاصله‌ی ۳۲۲ کیلومتری بالای حفره‌ی جزیرو تصاویر و داده‌هایی در مورد آن جمع‌آوری کرده‌اند، ولی پیدا کردن نشانه‌های حیات نیاز به بررسی دقیق‌تر حفره دارد. شناخت آب‌و‌هوای مریخ در گذشته و همچنین تاریخچه‌ی زمین‌شناسی مریخ درک بهتری از گذشته‌ی مریخ به دانشمندان می‌دهد. به کمک این داده‌ها می‌توان دلیل تفاوت مریخ با زمین را مشخص کرد.

۴- ماموریت استقامت اولین ماموریتی است که سفر برگشت به زمین را نیز دارد و حین برگشت، نمونه‌هایی از مریخ را به دانشمندان می‌رساند. ناسا و آژانس فضایی اروپا مامورتی برای آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند که فضاپیمای دیگری نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط استقامت را به زمین برگرداند.

۵- استقامت ابزاری را با خود همراه دارد که راه را برای ماموریت‌های آتی به مریخ و ماه هموار می‌کنند. ابزاری که برای مسیریابی بر روی استقامت نصب شده است، به کنترل‌کنندگان آن اجازه می‌دهد تا استقامت را با دقت بالایی بر روی مریخ فرود آورند و موقعیت آن‌را با دقت زیر نظر داشته باشند. خودکار بودن استقامت به آن اجازه می‌دهد تا سطوح بیشتری را روزانه مورد آنالیز قرار دهد و لازم نیست افراد زیادی بر روی زمین آن‌را زیر نظر داشته باشند. ابزار دیگری که بر روی استقامت نصب است «MOXIE» نام دارد که از اتمسفر دی‌اکسیدکربنی مریخ، اکسیژن تولید می‌کند.

۶- استقامت نشان‌دهنده‌ی این واقعیت است که علم و تکنولوژی می‌توانند بر هر چالشی فائق آیند. شروع ماموریت استقامت در حین شیوع ویروس کرونا برای پیدا کردن نشانه‌های حیات بر روی مریخ و همچنین نمونه‌برداری از این سیاره‌ی سرخ، نشان‌دهنده‌ی عزم راسخ تیم هدایت این مریخ‌نورد است. تا کنون فقط ۵۰ درصد از ماموریت‌های انجام شده به مریخ با موفقیت همراه بوده‌اند و به همین خاطر موفقیت استقامت می‌تواند الهام‌بخش افراد زیادی بر روی زمین باشد. استقامت برای تشکر از کادر درمانی، قابی ویژه در این زمینه با خود به مریخ برده است.

۷- تعداد دوربین‌هایی که بر روی استقامت نصب شده، بیش از هر ماموریت دیگری در تاریخ است. این مریخ‌نورد ۱۹ دوربین نصب شده بر روی خود دارد و فضاپیمای حامل آن نیز ۴ دوربین دیگر را حمل می‌کند. تصاویر خام و پردازش شده‌ی این دوربین‌ها بر روی وبسایت این ماموریت در دسترس خواهد بود.

اگر همه چیز خوب پیش رود، جهان در آینده واقعیات زیادی در مورد مریخ خواهد دانست. دنیا برای اولین بار می‌تواند صدای فرود آمدن یک مریخ‌نورد بر روی سطح این سیاره را بشنود. جالب است بدانید که ۱۰.۹ میلیون نفر از سراسر دنیا درخواست داده‌اند تا استقامت نام آن‌ها را با خود به مریخ ببرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد