تجهیز 3000 هکتار از اراضی آبی لرستان به سیستم نوین آبیاری در سال


تجهیز 3000 هکتار از اراضی آبی لرستان به سیستم نوین آبیاری در سال

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که در بند ز ماده 36 اهداف کمی ما در بحث اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مشخص شده، گفت: در این بند تکلیف شده که در سال 3000 هکتار از اراضی آبی استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شوند.

نامدار صیادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تمام تکالیفی که ما در بخش کشاورزی انجام می‌دهیم ازجمله سند آمایش و سند چشم‌انداز، سیاست های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه، همه منطبق بر قوانین و اسناد بالادستی است.

وی ادامه داد: در بند ۳ سیاست اقتصاد مقاومتی عنوان می‌کند برای اقتصادی کردن فعالیت‌ها باید بهره‌وری عوامل تولید را افزایش دهیم که یکی‌از مهم‌ترین عوامل تولید آب است.

صیادی با اشاره به این‌که در خیلی از منابع کارشناسان اظهار می‌کنند که ۳۴ درصد بهره‌وری مربوط به آب است، افزود: ۶۶ درصد مربوط به سایر عوامل تولید مانند بذر، تغذیه، نوع کشت، ماشین آلات و ... است، پس سیاست کلی ما در اقتصاد مقاومتی عنوان کرده که حتماً باید در این راستا عمل کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که تمامی بندهای برنامه ششم در بخش کشاورزی منطبق بر اصل سوم، ششم و هفتم است، اضافه کرد: ماده ۳۱ برنامه ششم توسعه اهداف کمی ما را مشخص می‌کند که چه میزان فعالیت باید انجام دهیم و در بند ب ماده ۳۵ برنامه ششم عنوان می‌کند که ما چه پروژه‌هایی را در راستای افزایش بهره‌وری آب باید انجام دهیم که طی هشت سال گذشته به تکالیفی که اسناد اقتصاد مقاومتی برعهده ما گذاشته بود عمل شده است.

وی با اشاره به این‌که در بخش کشاورزی دیم و آبی میزان تولیدات زراعی و باغی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تُن است، عنوان کرد: ۲۳ درصد کل اراضی ما معادل ۷۵ هزار هکتار به صورت آبی است که ۸۱ درصد تولیدات را به خود اختصاص داده، این درحالی است که زمین‌های دیم با ۷۷ درصد پوشش تنها ۱۹ درصد ت. لیدات را به خود اختصاص داده اند که این میزان تولیدات نشان دهنده اهمیت وجود آب در کشاورزی است.

صیادی تأکید کرد: برای همه مردم، مسئولان و نمایندگان لازم است تخصیص آب به‌عنوان یک مطالبه عمومی بیان، پیگیری و دنبال شود چون اگر این اتفاق بیافتد تولید بالا می‌رود و پشت سر آن رفاه، اشتغال و مهاجرت معکوس به روستاها را به دنبال دارد که نشان می‌دهد آب برای لرستان حیاتی است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که در بند ز ماده ۳۶ اهداف کمی ما در بحث اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مشخص شده، افزود: در این بند تکلیف شده که در سال ۳۰۰۰ هکتار از اراضی آبی استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شوند.

وی با اشاره به این‌که تلاش ما این است که راندمان آب را بالا ببریم، افزود: ما در سال ۹۲ کلاً ۲۷ هزار هکتار از اراضی آبی استان به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده بودند که در حال حاضر این میزان به صورت بارانی و قطره ای ۵۷ هزار هکتار است، یعنی طی هشت سال گذشته ۳۰ هزار هکتار به این میزان اضافه شده است.

صیادی بیان کرد: ۳۰ درصد از اراضی کشاورزی ما به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند که ۵۲ درصد کل حجم کار در این هشت سال اتفاق افتاده و به این دلیل بوده که ما در زمینه اجرای سیستم های نوین آبیاری تحت فشار محدودیت مالی و اعتباری نداشتیم و با اجازه مقام معظم رهبری از منابع صندوق توسعه ملی اعتبار تزریق شده و همچنین از سایر منابع دولتی نیز منابع مالی در دسترس است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: هر کشاورزی در هر مقطعی مراجعه کند به شرطی که زمین و اراضی او در آن مقطع تحت کشت نباشد می‌توانیم مشار بفرستیم که طرح مطالعاتی را انجام و طراحی کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن‌ها را به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز کنند.

وی با اشاره به این که همه اراضی آبی چه مسطح و چه شیبدار به سیستم نوین آبیاری مجهز می‌شوند، افزود: در اراضی تپه ماهوری دیگر نیاز به تسطیح اراضی نیست و با سیستم‌های نوین آبیاری به راحتی می توان کار را انجام داد، بنابراین می‌شود گفت راندمان آبیاری در سال ۱۳۹۲ زمانی که ما ۲۷ هزار هکتار زمین آبی داشتیم، حدود ۳۴ درصد بوده که الان به حدود ۴۲ درصد رسیده است.

صیادی بیان کرد: در سال ۹۲ کل مساحت اراضی زیر آبیاری تحت فشار شهرستان دلفان ۲۷۰ هکتار بوده که الان به ۵۵۰۰ هکتار و راندمان آبیاری در نوع بارانی به ۳۰ درصد و در نوع قطره‌ای به ۷۰ درصد رسیده است که اصل برنامه ماست.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی لرستان تأکید کرد: الان مخصوصاً در مناطق جنوبی پلدختر، رومشکان، کوهدشت و جنوب خرم‌آباد به خاطر گرمای هوا و تبخیر مایعات به هیچ وجه آبیاری بارانی را توصیه نمی‌کنیم بلکه تأکید و توصیه ما این است که از آبیاری موضعی یا قطره‌ای استفاده کنند که دقیقاً آب را به پای گیاه هدایت می کند، استفاده کنند.

وی عنوان کرد: در آبیاری قطره‌ای ۹۰ درصد آب رها شده به مصرف گیاه می‌رسد، یکی‌از کارها و تکالیف بسیار خوب بخش کشاورزی در استان بوده که طی هشت سال گذشته به انجام رسیده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)