زیرساخت های گردشگری پل بریم باشت در مسیر تکامل


زیرساخت های گردشگری پل بریم باشت در مسیر تکامل

گچساران - ایرنا - پل بریم یادگار هویت ملی و آینه تمام نمای تمدن ایران زمین در شهرستان باشت به همت سرمایه گذاران بخش خصوصی و مسئولان در مسیر تکامل زیرساخت های گردشگری قرار گرفته و امید می رود در آینده ای نه چندان دور ضمن ایجاد اشتغال، محلی برای آسایش دوستداران گردشگری و سازه های تاریخی شود.

به گزارش ایرنا، این پل باستانی زیبا که در بردارنده روح زندگی و سبک معماری نیاکان ایرانی است با ایجاد یک مجتمع گردشگری، یک اقامتگاه بومگردی درحال ساخت، برنامه ریزی برای واگذاری به بخش خصوصی به منظور ایجاد بازارچه صنایع دستی متناسب با فضای آن و انجام هشت مرحله مرمت در حال تبدیل به یکی از قطب های گردشگری در جنوب کشور است.

پل بریم دوران پیش از اسلام در مسیر جاده ارتباطی استان های خوزستان به فارس و روی رودخانه شیو احداث شده و تا دوره اسلامی مورد استفاده قرار می‌گرفت، این پل هر چند به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ارتباطی گچساران و شیراز همیشه پذیرای گردشگران بوده اما به علت نبودن زیرساخت های رفاهی، آنان تنها دقایقی می توانستند نظاره گر شکوه این سازه تاریخی باشند.

بخش های به جا مانده از این میراث تاریخی شامل ۱۳ دهانه طاق چشمه و پایه ستون‌های بزرگ و دارای چشم انداز زیبای و طبیعتی بکر است که به علت آب و هوای مطلوب در نزدیکی استان های جنوبی می تواند به گردشگری ارزان و با پیمایش کوتاه تر جاده ها منجر شود.

پل بریم که به‌صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته ساخته شده و در روزگاران کهن محل عبور، تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بوده است و به دلیل قرار داشتن در نزدیکی تفرجگاه چشمه انجیری ،جذابیت های زیادی دارد.

این مکان دیدنی در حدود هشت کیلومتری شرق شهر باشت، در محدوده روستای چم بلبل و حدود ۹۰ کیلومتری جنوب یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

مزایای ایجاد زیرساخت های گردشگری پل بریم

یکی از شهروندان باشتی با اشاره به اینکه هر سال برای رسیدن به مناطقی با هوای مطلوب و زیرساخت های گردشگری صدها کیلومتر جاده را به همراه خانواده اش می پیماید که افزون بر خستگی راه، خطرات جاده ای و افزایش هزینه های سفر را به دنبال دارد معتقد است در صورت تکمیل زیرساخت های پل بریم نیاز سفر به استان های دیگر برای گردشگری کمتر می شود.

مرتضی صادقی افزود: هم اکنون به دلیل گران بودن هزینه های سفر برخی از خانواده های با درآمد اندک قادر به رفتن به سفر نیستند که ایجاد زیرساخت های پل بریم به دسترسی عادلانه برای گردشگری آنان کمک می کند.

وی به جاده های استاندارد منتهی به این منطقه دیدنی اشاره کرد و افزود: پل بریم درصورت توسعه زیرساخت ها می تواند مقصدی با دسترسی آسان برای گردشگران استان های جنوبی نیز باشد.

یکی دیگر از شهروندان باشتی با یادآوری اینکه در بسیاری از مناطق مستعد همواره با اجرای طرح های گردشگری بستری برای اشتغال ساکنان ایجاد می شود گفت:پیوند شاهکارهای تاریخی ایران و طبیعت زیبای پل بریم ظرفیتی برای ایجاد فرصت های شغلی در سه حوزه اقامتگاه های گردشگری، صنایع دستی و فروش سوغات محلی است.

علی حسن زاده اضافه کرد: پل بریم با توجه به هوای معتدل آن حداقل ۱۰ ماه از سال می تواند پذیرای گردشگران باشدکه توجه به آن می تواند اقتصاد جوامع محلی اطراف آن را متحول کند.

طرح های در حال اجرا

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: واگذاری پل بریم برای ایجاد حجره های صنایع دستی به بخش خصوصی از مهمترین برنامه های تکمیل زیرساخت های گردشگری در منطقه پل بریم است.

صادق ماندنی زاده اظهار داشت:چند سرمایه گذار برای ایجاد چنین طرح هایی در منطقه پل بریم اعلام آمادگی کرده اند و قرار است این منطقه با انجام مزایده برای سرمایه گذاری به بخش خصوصی واگذار می شود.

وی عنوان کرد: همچنین یک اقامتگاه بومگردی با ۵۰در صد پیشرفت فیزیکی در این منطقه در دست ساخت است. این طرح در زمینی به مساحت یکهزار متر مربع و با ۱۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری از محل آورده بخش خصوصی و تسهیلات ارزان قیمت در دست اجراست.

وی عنوان کرد: دهه فجر امسال مجتمع رفاهی تفریحی در روستای شوش در نزدیکی پل بریم افتتاح شد. این طرح با سرمایه گاری ۷۰میلیارد ریالی و در زمینی به مساحت چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع احداث شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت همچنین از اختصاص ۲ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت پل بریم خبر داد.

هشت مرحله مرمت

به گفته وی پل تاریخی بریم به عنوان مهمترین بنای تاریخی این شهرستان تاکنون هشت بار مرمت شده است. آخرین مرحله مرمت این بنا در سال جاری انجام شد و در این مرحله ۲ دهنه از پل تاریخی بریم مرمت شده است.

ماندنی زاده ابراز داشت:سنگ فرش،دیوارکشی و نرده کشی از بخش های مختلف مرمت پل تاریخی بریم در مراحل پیشین بوده است. این بنای ارزشمند که سالیانه میزبان تعداد زیادی گردشگر ایرانی و خارجی است همچنان نیازمند تامین اعتبار برای بقاست.

باشت دارای ۳۰ زیرساخت گردشگری شامل اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اردوگاه‌های تفریحی، سفره‌خانه‌های سنتی، واحدهای پذیرایی و سرویس‌های بهداشتی است.

۵۵ اثر تاریخی در شهرستان باشت تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.پل تاریخی پریم، دوگور دوپا، چهار صفه خان احمد و اشکفت شاه از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان است.

شهرستان باشت در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد دارای ۱۱۵ روستا، یک شهر، دو بخش ۲۲هزار نفر جمعیت است.این شهرستان در ۱۱۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک