فروش جت‌های اف-16 قدیمی صهیونیستی به آمریکا


فروش جت‌های اف-16 قدیمی صهیونیستی به آمریکا

رژیم صهیونیستی در قالب یک توافق شماری از جنگنده‌های قدیمی خود که در عملیات مختلف از جمله حمله به نیروگاه اتمی «اوسیراک» در عراق حاضر بودند را به آمریکا می‌فروشد.

به گزارش مشرق، رژیم صهیونیستی قصد دارد شماری از جنگنده‌های «اف-۱۶» خود که در عملیات نابودسازی «نیروگاه اتمی اوسیراک» در عراق حاضر بودند را به آمریکا بفروشد.

روزنامه «یعدیعوت آحارانوت» سه شنبه نوشت که رژیم صهیونیستی در قالب یک معامله اخیرا چهار فروند جنگنده از کار افتاده «اف-۱۶» خود را به یک شرکت کانادایی فروخته است. این معامله بخشی از فروش ۲۹ فروند از جنگنده‌های این رژیم به آمریکا در ماه‌های آتی است. در این معامله که نتیجه هفت سال مذاکره است، ۱۰ فروند از این جنگندها که قابلیت پرواز را هنوز دارا هستند از سوی ارتش آمریکا در رزمایش‌ها به عنوان دشمن فرضی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

«تقریبا از رده خارج»؛ وضعیت جنگنده‌های اف ۱۶ عراق فقط پس از گذشت ۶ سال+عکس

یکی از مقامات صهیونیست فعال در این معامله، آن را توافقی بسیار غیرمعمول برشمرد و گفت، این جنگنده‌ها در دهه ۸۰ میلادی وارد نیروی هوایی شدند و در عملیاتی مختلف از جمله بمباران نیروگاه اتمی اوسیراک در عراق در سال ۱۹۸۱ مشارکت داشتند.

فروش جت‌های اف-16 قدیمی صهیونیستی به آمریکا


نیروگاه در حال ساخت اوسیراک

شرکت کانادایی طرف معامله با صهیونیستها این هواپیماهای جنگی را به ارتش آمریکا تحویل می‌دهد.در مجموع قرار است ۲۹ فروند جنگنده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی تحویل نیروی هوایی آمریکا شود. غیر از ۱۰ فروند جنگنده ارسالی، ۱۹ فروند باقی مانده در نیروی هوایی آمریکا در موارد دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نیروی هوایی رژیم صهیونیستی هفتم ژوئن (تیر) ۱۹۸۱، در عملیاتی به نام «اُپرا» به نیروگاه اتمی اوسیراک که در آن زمان با کمک مهندسان فرانسوی در حال ساخت بود، حمله کرد. این عملیات با شرکت هشت فروند جنگنده «اف-۱۶» نیروی هوایی رژیم صهیونیستی انجام شد و نام خلبانان این عملیات به مدت دو دهه مخفی نگه داشته شد. یکی از آن خلبانان «عاموس یادلین» مقام ارشد نظامی سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی بوده است.

عراق در اواخر دهه ۷۰ میلادی یک نیروگاه هسته‌ای از فرانسه خرید و متعاقب آن دستگاه اطلاعاتی تل‌آویو این‌گونه تصور کرد که این کار با هدف تولید پلوتونیوم برای پیشبرد برنامه ساخت سلاح‌های اتمی در عراق بوده‌ است.

فروش این جنگنده‌ها به آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که کابینه رژیم صهیونیستی در اقدامی برای نوین سازی و تجهیز هرچه بیشتر نیروی هوایی خود با خرید یک اسکادران دیگر از جنگنده‌های «اف-۳۵» و هواپیماهای سوخترسان ساخت شرکت بوئینگ از آمریکا موافقت کرده است.

آمریکا از جمله تامین کنندگان اصلی تسلیحات رژیم اسرائیل است. نیروی هوایی رژیم صهیونیستی چندی قبل در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمایش مشترکی را با ارتش آمریکا برگزار کرد. در بیانیه یاد شده آمده است که در این رزمایش سناریوهای مخلتفی از جمله حمله موشکی و دیگر تهدیدهای هوایی شبیه‌سازی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403