سی‌وپنجمین یادواره شهدای عملیات والفجر 8 در همدان برگزار شد


سی‌وپنجمین یادواره شهدای عملیات والفجر 8 در همدان برگزار شد

سی و پنجمین یادواره شهدای عملیات والفجر 8 امروز با حضور برخی از اعضای خانواده شهدای این عملیات، رزمندگان و مسئولان شهرستان در باغ موزه دفاع مقدس همدان برگزار شد.

حاج کریم مطهری، یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس که در عملیات والفجر ۸ حضور داشته است، در این مراسم خاطراتی از این عملیات و همرزمانش بیان کرد و شرح داد: عملیات والفجر ۸ در ادامه عملیات‌هایی که همه ساله و معمولاً در زمستان انجام می‌دادیم، انجام شد و آن زمان به تیپ انصارالحسین(ع) همدان مأموریت دادند که در منطقه هویزه حضور پیدا کند و به شناسایی مشغول شود.

وی ادامه داد: آن منطقه، منطقه‌ای سراسر آبی در بالای جزایر مجنون بود و پس از آن که بچه‌ها در آنجا مستقر شدند، شناسایی را انجام دادیم. اوایل جنگ تحمیلی مردم این منطقه آنجا را رها و فرار کرده بودند اما احشامشان در آنجا مانده بود و طی گذشت سال‌ها حالت وحشی پیدا کرده بودند بنابراین منطقه عجیب و جالبی بود.

این رزمنده دفاع مقدس تصریح کرد: آن طرف منطقه حوضچه نام داشت و مسجدی در آن بود که بسیاری از شهدا در آن نماز خوانده و راز و نیاز کرده بودند. تمام تیم پشتیبانی به این مکان آمدند و شهید علی چیت‌سازیان فرمان داد به خرمشهر برویم.

وی اضافه کرد: به نیمه‌های بهمن ماه رسیده بودیم و در خرمشهر مستقر شدیم و عملیات شروع شد اما به جزایر حمله و قرار شد ادامه عملیات را بعداً انجام دهیم. گردان ۱۵۴ به فرماندهی حاج رضا شکری‌پور در یک پاساژ در شهرک ولی‌عصر(عج) مستقر شدند و ما در یک جزیره بودیم و درگیری سختی وجود داشت به طوریکه وقت راه رفتن باید از روی بدن‌های شهیدان و عراقی‌ها عبور می‌کردیم.

مطهری بیان کرد: به بنده دستور دادند به عقب برگردم و وقتی که به مقر رسیدم شب بود و قرار شد به شهرک ولی‌عصر(عج) بروم و بچه‌ها را بیاورم. در مسیر همراه با حاج رضا که سوار بر ماشین بودیم مجروح شدیم و ما را به اهواز منتقل کردند، با وجود جراحت زیاد، حاج رضا قبول نکرد به همدان برگردد و دوباره راهی خرمشهر شدیم‌.

وی با بیان اینکه حاج رضا نیروها را مانند فرزندان خود می‌دانست و ‌همیشه نگران آنها بود، خاطرنشان کرد: او دوباره فرماندهی گردان را بر عهده گرفت و به فاو رفتیم و قرار شد کل منطقه فاو را شناسایی کنیم و این مأموریت را انجام دادیم.

مطهری ادامه داد: شب ۲۸ بهمن‌ماه تیپ انصارالحسین(ع) با دو گردان ۱۵۵ همدان و ۱۵۳ تویسرکان عملیات را انجام داد. شهید چیت‌سازیان ابتدا پنج نفر از نیروها را جدا کرد و با موتور به فاو_البهار رفتند اما پس از دو ساعت خبر رسید که دشمن موتورها را زده و نیروها شهید شده‌اند، به فرمان شهید چیت‌سازیان چند نفر دیگر به سمت خط حرکت کردند که من نیز همراه آنها بودم.

وی اضافه کرد: بنده در گروهی بودم که سردار مظاهر مجیدی(فرمانده فعلی سپاه همدان) فرمانده‌اش بود و سرانجام زخمی شدم‌. بچه‌ها را به سمت جاده بردیم و به تانک‌ها و کمرشکن‌ها رسیدیم اما مهمات نداشتیم و حجم آتش دشمن زیاد بود، چند تانک را زدیم و حرکت را کُند کردیم و با عقب نشینی ما دشمن ضربه خورد و از عملیات بعدی صرف نظر کرد.

مطهری اظهار کرد: شب بعد قرار شد پاسگاه ام‌اقصر را بگیرند و بچه‌ها تا نزدیکی‌های پاسگاه رفتند اما دشمن اجازه نداد پاسگاه را تصرف کنیم و سر خاکریز قبل برگشتیم و دشمن بعد از چند روز می‌خواست فاو را دور بزند. عراق حمله شدیدی را شروع کرد و گردان‌های ۱۵۴ و ۱۵۲ نهاوند آن روز جانانه جنگیدند.

وی افزود: شهید سلگی شجاعانه با دو دسته نیرو سر جاده ایستاده بود و سر جاده خاکریز هم نداشت بنابراین قرار شد آسفالت جاده را برش دهند و خاکریز بسازند و فردای آن روز عملیات تک دشمن شروع شد و تمام قوای خود را جمع کرد جاده فاو_ام‌القصر را دور بزند اما بچه‌های نهاوند ایستادگی کردند و با اینکه عرصه تنگ بود حضور شهید چیت‌سازیان قوت قلبی برای بچه‌ها شد.

این رزمنده دفاع مقدس اضافه کرد: نیروها با جانفشانی زیر خاکریز جلوی دشمن ایستادند و این جانفشانی آنقدر ارزشمند بود که فرمانده وقت سپاه پاسداران اعلام کرد تیپ انصارالحسین همدان تنگه احد ایران را حفظ کرد و از آن به بعد تیپ انصارالحسین(ع) به لشگر انصارالحسین(ع) تبدیل شد.

مطهری اظهار کرد: با اینکه شهیدان با از خود گذشتگی و شجاعت خون خود را پای نظام ریختند، امروز دیده می‌شود برخی جنگ و نظام را تحریف می‌کنند بنابراین جوانان باید در حفظ خون شهدا و خاطرات آن‌ها بکوشند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از کتاب «ایمان و تقوا» نوشته محمدباقر تقواجو رونمایی شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی