آیین اسفندگان زرتشتیان یزد به صورت مجازی برگزار شد


آیین اسفندگان زرتشتیان یزد به صورت مجازی برگزار شد

یزد- ایرنا- رییس انجمن همازور زرتشتیان یزد از برگزاری آیین اسفندگان، روز بزرگداشت مقام زن و همچنین روز پاک نگه داشتن زمین، روز چهارشنبه به صورت مجازی در این استان خبر داد .

منوچهر ارغوانی روز چهارشنبه به ایرنا گفت: این آیین ویژه زرتشتیان، همه ساله با حضور زرتشتیان برپا میشد که امسال به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برپا شد.

به گفته وی زرتشتیان به عنوان نخستین پاسداران مقام زن در تاریخ، جشن بزرگداشت مقام زن را همزمان با جشن اسفندگان، واپسین جشن از مجموعه جشن‌های ماهیانه زرتشتیان در روز ۵ اسفند ماه در تقویم زرتشتی برابر با ۲۹ بهمن در تقویم شمسی گرامی میدارند.

وی اظهار داشت: کمتر کسی است که بداند در ایران باستان، نه چون رومیان از سه قرن پس از میلاد، که از ۲۰ قرن پیش از میلاد، روزی موسوم به روز عشق وجود داشته است و جالب است بدانید که این روز در تقویم جدید ایرانی سپندارمزدگان دقیقا مصادف است با ۲۹ بهمن، یعنی تنها ۴ روز پس از والنتاین فرنگی است.

وی با بیان اینکه این روز، "سپندارمذگان" یا "اسفندارمذگان" نام داشته است، تصریح کرد: فلسفه بزرگداشتن این روز به عنوان روز عشق به این صورت بوده که در ایران باستان هر ماه را ۳۰ روز حساب می کردند و علاوه بر اینکه ماه ها اسم داشتند، هریک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند؛
نام روز پنجم "سپندار مذ" بوده؛ سپندارمذ لقب ملی زمین یعنی گستراننده، مقدس و فروتن است.

ارغوانی یادآور شد: زمین، نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می ورزد، زشت و زیبا را به یک چشم می نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می دهد و به همین دلیل در فرهنگ باستان، اسپندارمذگان را بعنوان نماد عشق می پنداشتند.

وی گفت: شایسته است با یک شاخه گل به مادر و همسر خود از این روز پر شکوه و باستانی که یاد آور این است که ما ایرانیان همیشه در اکثر مسائل خود ریشه ای داشته ایم، پاسداری کنیم و در ترویج دوباره آن کوشا باشیم .

وی ادامه داد: به همین منظور محله های زرتشتی نشین یزد ۲۹ بهمن، جشن اسفندگان روز آرمان پاک و عشق اهورایی و روز مادر را به صورت مجازی گرامی می‌دارند.

واژه اسفند، نمادی از دلدادگی، بخشندگی، مهر و فروتنی است و زرتشتیان این روز (پنجم) از ماه اسفند را برای بزرگداشت و پاسداشت مقام زن در نظر گرفتند.

از قدیم رسم بر این بوده که زن‌ها همزمان با آیین اسفندگان، کاری انجام ندهند و امور خانه در این روز توسط مردان انجام شود.

ارج نهادن به زنان و دادن پیشکش (هدیه) به آنان در این روز از سنت‌های کهن اسفندگان است.

همچنین پاک نگه داشتن و آلوده نکردن زمین و جمع آوری آلودگی‌ها و زباله‌ها از دل طبیعت اقدامی بسیار نیکو در این روز است.

استان یزد حدود ۶ هزار زرتشتی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سکانس خنده دار از سلمان نون خ که بویی از رمانتیک بودن نبرده / همه از خنده روده بر شدند!