کتاب نظریه کاربردی دولت اسلامی رونمایی شد


کتاب نظریه کاربردی دولت اسلامی رونمایی شد

تهران- ایرنا- کتاب نظریه کاربردی دولت اسلامی مبتنی بر فقه نظام آیت الله محسن اراکی رونمایی شد

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا آیت الله محسن اراکی چهارشنبه شب در مجتمع فرهنگی آدینه در حاشیه رونمایی از دفتر اول کتاب نظریه کاربردی دولت اسلامی گفت: این کتاب شامل شش جلد از کتاب فقه نظام سیاسی اسلام است که به عنوان نظریه دولت اسلامی تدوین شده است. نظریه دولت اسلامی یا نظریه کاربردی دولت اسلامی هم برگرفته از همین تفکر اسلام ناب در مسیر مدیریت است.

وی افزود: این کتاب با استفاده از تجربیات برخی فقها و با استفاده از منابع فقهی و دینی جمع آوری شده است و طی ۱۶ جلسه ای که داشتیم گفت و گوهایی در رابطه با نظریه دولت اسلام صورت گرفت و علاقه مندان می توانند با کلیات این طرح آشنایی نسبی پیدا کنند

دبیر کل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: برخی دوستان برای دولت آینده یک برنامه دولت اسلامی را مطرح می کنند که آغاز این دولت در دومین چله انقلاب شکل می گیرد و از این دولت انتظار می رود که در تراز دهه پنجم انقلاب باشد و در تراز گام دوم انقلاب که در بیانیه گام دوم توسط مقام معظم رهبری تبیین شده فعالیت کند. یعنی دولتی در این تراز باید همراه با یک تجدید نظر در عملکرد دولت های پیشین صورت گیرد.

وی افزود: یکی از نقدهایی که بر دولت های پیشین وارد است این است که در دولت های پیشین هرچند بنیاد نظام اسلامی و حاکمیت اسلامی و ساختارها و چهارچوب های اسلامی مطرح است ولی محتوایی که در این چهل ساله در دولت های گوناگون به اجرا گذاشته شد، برگرفته از مکتب های بیگانه بود. یعنی در سطح مدیریت سیاسی، مدیریت اقتصادی و مدیریت فرهنگی ایده هایی از آن سوی آب گرفته می شد ولی با یک پوششی از انطباق با اسلام یا پوشش عدم مغایرت با مبانی اسلامی به عنوان یک برنامه اسلامی اجرا می شد و این روش به نظر ما روش اشتباهی بوده و هرچند در طول این چهل ساله انقلاب، با همه فراز و نشیب هایی که دولت های روی کار آمده داشته اند، همیشه در حال پیشرفت بوده است.

اراکی اضافه کرد: ما اگر انتقادی به دولت های پیشین داریم بدین معنی نیست که دولت های پیشین در تحقق مسیر پیشرفت کاری نکرده اند. همه دولت ها به شکلی در مسیر پیشرفت قدم برداشته اند، به هرحال چهارچوب نظام چهارچوب جهت داری بوده و به سمت پیشرفت هدایت می کرده ولی حرف ما ین است که آن پیشرفتی که از یک نظام اسلامی انتظار می رود بدست نیامده است و بسیاری از اهداف بلند انقلاب اسلامی که امام بزرگوار و مقام معظم رهبری به آن تاکید کرده اند، تحقق نیافت.

وی ادامه داد: پس اگر ما می گوییم نقد داریم، نقد ما به این معنا نیست که آن چیزی که انجام گرفته است کم بود. دستاوردها بسیار زیاد است و در کل نظام اسلامی به سمت پیشرفت حرکت می کند ولی آن چیزی که امروز تحقق یافته با آن چیزی که مطلوب بوده و آنچه باید می بود بسیار فاصله دارد و راز این فاصله ها هم این است که ما هنوز متاسفانه نتوانستیم نظام را مبتنی بر محتوای اسلام ناب پیاده کنیم. یعنی در عرصه اقتصاد، بانکی که داریم مبتنی بر عدم مغایرت است. نظام اقتصادی و فرهنگی مبتنی بر عدم مغایرت است و نظام های دیگر ماهم همچنین است و ما به یک نظام برخاسته از متن اسلام نیاز داریم.

این استاد برجسته حوزه افزود: اگر در دهه های پیشین به دلیل گرفتاری هایی که برای رهبران و مدیران کلان نظام پیش آمده بود فرصت تحقق این آرزو و ایده پیش نیامده بوده امروز دیگر عذری وجود ندارد و قطعا باید این آرمان و هدف زرگ جامه عمل بپوشد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی