حمایت از محرومان رویه عملی سردار دلها بود


حمایت از محرومان رویه عملی سردار دلها بود

تهران- ایرنا- معاون جنبش نجباء عراق تاکید کرد: حمایت از محرومان رویه عملی شهید حاج قاسم سلیمانی (سردار دلها) بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا سید علاء جزایری چهارشنبه شب در سومین شب از همایش مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی و تمدن نوین اسلامی که به صورت وبیناری برگزار شد، گفت: حاج قاسم سلیمانی در حمایت از مستضعفان و دوست داران اهل بیت (ع) و پیروان مکتب اهل بیت در لبنان، سوریه، عراق، بحرین، یمن، افغانستان، پاکستان و در سراسر جهان نقش عمده ای داشت. هر جا که مستضعف و محرومی در جهان یافت شود که در معرض ستم و طغیانگری طاغوت های زمانه قرار دارد، نفس گیرا و دستان حاج قاسم سلیمانی در آنجا وجود داشت تا از آنها دفاع کرده و حمایت به عمل آورد و دست ظلم و ستم را از آنجا کوتاه کند.

وی افزود: این ویژگی هایی که حاج قاسم از آنها بهره می برد، به همراه صفات نیک اخلاقی و پایبندی دقیق به شرع مقدس اسلام و تواضع و ساختار اخلاقی والای وی و همه این ساختارها باعث شده بود تا او از جایگاه والایی میان ملت عراق و تمامی ملت های منطقه و طلاب علوم دینی و دفاتر مراجع و خود مراجع برخوردار شود.

معاون جنبش نجباء تصریح کرد: بسیاری از مراجع در حوزه علمیه نجف اشرف حاج قاسم سلیمانی را دوست می داشتند و به دیدگاهایش اهتمام می ورزیدند و خبرهایش را دنبال می کردند . برخی از مراجع به ندرت پیش می آید که پذیرای کسی باشند اما وقتی که می شنیدند، حاج قاسم سلیمانی حضور به هم رسانده است، خود آنها توسط دفترشان با او تماس می گرفتند و به او خوشامد می گفتند تا به واسطه او در جریان اوضاع کشور و منطقه قرار گیرند و در جریان مشکلات موجود و راه حل ها قرار می گرفتند.

وی افزود: حاج قاسم سلیمانی برای همه مشکلات راه حل هایی داشت. او دارای نگرش عمیق و وسیعی بود که همه منطقه بلکه همه جهان را در برمی گرفت. شهادت حاج قاسم باعث بیدار شدن وجدان تمام امت مسلمان شد حتی کسانی که از این خط و این طرز تفکر دور بودند، خون شهید سلیمانی آنها را به راه صحیح بازگرداند. **

سلیمانی در زمره متقین بود

حجت الاسلام نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با استناد به آیه ۱۷ سوره آل عمران گفت: متقین کسانی هستند که می‌توانند کارگزاران وحدت ملت های اسلامی باشند. اگر ملت های اسلامی بخواهند به وحدت برسند و بر تفرقه هایی که امروزه با آن مواجه هستند، غلبه پیدا کنند نیاز است که از لحاط تربیتی، انگیزه ها و رفتار تمام مردم اسلامی به سمت این ویژگی هایی که در این آیه بیان شده است حرکت کنند.

وی افزود : صبر یعنی مقاومت و ما در مسیر رسیدن به اهداف با موانعی مواجه می‌شویم و اگر بتوانیم بر این موانع غلبه کنیم، به عنوان انسان صبور شناخته می‌شویم؛ شبیه کسی که بخواهد قله ای را فتح کند که با دشواری هایی مواجه می‌شود و اگر به آن سختی ها غلبه کند می‌تواند به فتح قله نائل شود و انسان صبوری است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: علاوه بر موانع بیرونی وحدت باید در مقابل موانع درونی وحدت نیز صبر و مقاومت داشته باشیم و به دنبال هوس ذاتی خود نرویم. قانتین یکی از صفات متقین است که در برابر خدا متواضع هستند و با فروتنی عبادت می‌کنند و اهل دورویی و ریا نیستند.

وی افزود: شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از نمونه های این خصوصیات بود. او مردی وارسته و با صبر و صادق در گفتار و عمل بود،‌ در برابر خدا متواضع بود، اهل انفاق بود، اهل راز و نیاز شبانه بود و همین ویژگی های این شهید باعث دستیابی او در عرصه های مختلف شد و او را به شخصی تبدیل کرد که محبوب دل ملت های اسلامی از ایران تا عراق، سوریه، لبنان، افغانستان، پاکستان، هند و بیشتر نقاط جهان اسلام و در واقع عالم مستضعفان باشد.

لک زایی اضافه کرد: بنابر این از دیدگاه شهید سلیمانی که همان دیدگاه معارف اسلامی است، حرکت در مسیر وحدت و همگرایی باید بر اساس تقوا و استقامت و مقاومت در برابر اشغالگران باشد و باید بر اساس صبر و مقاومت در برابر مستکبرین عالم و شیاطین باشد،باید بر اساس صداقت و اخلاص و تواضع در برابر خدای بزرگ باشد.

روحیه وحدت آفرینی شهید سلیمانی

احمد آونگ، معاون اتحادیه بین المللی علمای مسلمان مالزی گفت : یک چالشی که وجود دارد این است که وقتی به امت مسلمان نگاه می کنیم خصوصا اگر به خطبه هایی که در تمامی مساجد و منابر مسلمانان در سراسر دنیا خصوصا مسجد نبوی و مسجدالحرام خوانده می شود، نگاه کنیم، همه از وحدت امت مسلمان و یکپارچه شدن صحبت می کنند.

وی با اشاره به آیه 103 سوره آل عمران افزود: قرآن ما را به وحدت دعوت می کند اما آنچه که در واقعیت با آن مواجه هستیم در میان کشورهای مسلمان خصوصا در منطقه غرب آسیا می بینیم چیزی که وجود ندارد وحدت و یکپارگی امت مسلمان است و ما شاهد جنگ بین مسلمانان هستیم.

این استاد دانشگاه افزود: عربستان سعودی، امارات و مصر در پنج سال گذشته با همدستی آمریکا در حال ویران کردن یمن هستند. در سوریه هم می بینیم که مسلمان، مسلمان می کشد. اینجا هم کمک های سعودی و تعدادی از کشورهای عرب منطقه به گروه های خاص در سوریه موجب ادامه کشتارها شده است. عراق هم همین وضع است.

وی ادامه داد: به اعتقاد من این چالش وجود دارد و در نخستین قدم این علمای مسلمان هستند که باید برای وحدت و صلح کشورهای مسلمان کوشش کنند. ما هزاران عالم مسلمان داریم که در کشورهای عرب و غیر عرب هستند باید تلاش کنند تا به وحدت رویه ای برسند و ملت های مسلمان را یکپارچه کنند. در مصر علمای الازهر هستند ولی متاسفانه این علما نیز با هم هماهنگ و یک صدا نیستند و با کمال تاسف فقط پیرو سران کشورهای خودشان هستند.

سه ضلع مهمِ شخصیتی حاج قاسم

دکتر علی ابوالخیر نویسنده مصری و از اصحاب رسانه گفت:ما همه می دانیم که سخن گفتن از ژنرال شهید قاسم سلیمانی دارای ابعاد متعددی است و او را جزو ابرار و در بالاترین رتبه های بهشت برمی شماریم. من می خواهم از سه محور سخن به میان آورم و از قاسم سلیمانی به عنوان یک انسان، به عنوان یک مجاهد و به عنوان یک شهید یاد کنم.

این نویسنده مصری تصریح کرد: قاسم سلیمانی روزهای آغازین انقلاب اسلامی در ایران را به چشم خود دید و در شکل گیری این انقلاب مشارکت و فعالیت داشت و به چشم خود دید که چگونه رژیم طاغوتی فروپاشید . او به جمع انقلابیون پیوست و در جنگ هشت ساله تحمیل شده از سوی استعمار و صهیونیسم بر جمهوری اسلامی ایران، نقش موثری ایفا کرد که از سال 1980 تا 1988 به طول انجامید.

وی این دوره از زندگی شهید سلیمانی را پربارترین دوران حیاتش دانست و افزود: او جهاد در راه خدا را از رهبر انقلاب اسلامی الهام گرفت زیرا مشاهده می کرد که چگونه رهبر انقلاب در راه تحقق بخشیدن به حق و عدالت و مساوات و آسایش و وارستگی و پاکی در حال جهاد است. او پیرو راه شهدای اهل بیت پیامبر (ص) بود. او می توانست در رفاه و آسایش زندگی کند اما ایمان و تقوا او را وا می داشت تا راه و روش سربازی را در پیش بگیرد .

فعال رسانه ای مصر ادامه داد:جهاد قاسم سلیمانی جهاد در راه یاری رساندن به مظلومان و ستمدیدگان بود. او جهاد کرد و از مقاومت اسلامی در لبنان حمایت به عمل آورد. او در چارچوب ساختار جهادی جمهوری اسلامی ایران تلاش و فعالیت کرد و با مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین ستم دیده همراه و همگام گشت.

ابوالخیر تاکید کرد: او با تلاش خود و یارانش توانست دشمن صهیونیستی را به عقب نشینی از غزه وادارد و غزه تقریبا به استقلال دست یافت. او همچنین در یاری رساندن به مظلومان در عراق نقش داشت. او با یاری عراقی های شرافتمند توانست گروه تروریستی داعش را به شکست بکشاند. او با جهاد خود توانست این گروه تروریستی را به عقب براند.

وی افزود: تلاش و جهاد سلیمانی خوشایند بسیاری نبود و به همین دلیل در صدد مخدوش کردن چهره وی برآمدند و مدعی شدند که او اهل تسنن در عراق را به قتل می رساند در حالی که هیچ عقل سلیمی نمی تواند این موضوع را باور کند. او یک سرباز مجاهد خودجوش و باهوش و دانشمند و کارشناس در رشته خود بود و توانست در همه نبردها به پیروزی دست یابد. همین امر باعث شد تا استعمار آمریکایی صهیونیستی اقدام به ترور وی نمایند و او را به شهادت رساندند و او به آنچه که هر مجاهد در راه خدا آرزو می کند، دست یافت.

ویژگی های تمدن ساز شخصیتی شهید سلیمانی

محمدرضا دهشیری استاد دانشگاه وزارت خارجه گفت: اینکه تمدن نوین اسلامی از سه ویژگی عمده اخلاق مداری، خِردباوری و خود باوری برخوردار است من سعی می‌کنم که نقش شهید سلیمانی را در این سه عرصه که موجب ارتقای تمدن نوین اسلامی را فراهم می کند، تبیین کنم.

وی در ادامه به صفات اخلاقی شهید سلیمانی پرداخت و خاطر نشان کرد: در خصوص اخلاق مداری تواضع مثال زدنی شهید سلیمانی و نقشی که برای کمک به خانواده های شهدا و همچنین کمک به سیل زدگان به ویژه سیل زدگان خوزستان قائل بود و تلاشی که او برای پیوند بین مردم ایران و عراق در جهت همراهی و همبستگی و کمک به یکدیگر انجام داد، بیانگر این است که این شهید در مردم داری شهره بود.او نقش عمده ای را در زمینه اخلاق مداری و پیشبرد این عنصر در بستر تمدن نوین اسلامی قائل بود.

دهشیری ادامه داد: بنابراین اقدامات او در کمک به مردم خوزستان و کردستان و کمک به خانواده های شهدا و فرزندان آنها و دلجویی از آنها برای این بود که این عنصر اخلاق مدار در تمدن نوین اسلامی تقویت شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:نکته دوم درباره خود باوری است. که این شهید در طراحی عملیات و قدرت نقشه مهارت ویژه ای داشت. همچنین او توانسته بود با استفاده از ظرفیت های بومی، حشدالشعبی را سامان بدهد و لشکر فاطمیون و زینبیون و حیدریون را شکل دهد و با تکیه بر ظرفیت های درون زا تلاش داشت تا اینکه عملیات بازدارندگی نامتقارن و شبکه ای را کارآمدتر کند و دراین عرصه به ویژه در مواجهه با داعش توفیق قابل توجهی داشت.

وی ادامه داد: ویژگی سوم خودباوری و عقلانیت مداری است که شهید سلیمانی در جهت مقابله با افراط گری های داعش راه های موثری برداشت. رویکرد آن شهید بزرگ یک رویکرد آینده پژوه بود و بیانگر این بود که ما برای دفاع از سرزمین خود نباید در سرزمین خودمان بجنگیم بلکه باید عرصه نبرد با داعش را به خارج از مرزها منتقل کنیم. این رویکرد بیانگر عقلانیت آن شهید بود که مظهر دفاع پیشگرایانه قلمداد می‌شد.

حاج قاسم متوجه هر دو جریان "مقاومت لبنان و فلسطین" بود

دکتر شیخ زهیر الجعید ،هماهنگ کننده جبهه عمل اسلامی گفت: تمام وجود شهید سلیمانی سرشار از عشق به فلسطین و قدس و مقدسات بود. او جانش را به خاطر فلسطین تقدیم کرد . آری این همان فلسطینی است که ساکنانش را اهل تسنن تشکیل می دهند. او میان اهالی فلسطین و اهالی لبنان هیچ تفاوتی قائل نبود. او میان مقاومت فلسطین با مقاومت لبنان هیچ فرقی قائل نبود.

وی افزود: او هیچ گاه بخاطر اینکه مقاومت اسلامی لبنان شیعی است و در راس آن سید حسن نصرالله قرار دارد از آن حمایت به عمل نیاورد و حمایت خود را از مقاومت اسلامی فلسطین یعنی جنبش حماس و جهاد اسلامی بخاطر آنکه از اهل تسنن هستند، هیچ گاه دریغ نکرد. حمایت و جانبداری سلیمانی از هر دو مقاومت به یک اندازه و در یک سطح قرار داشت بلکه او به فلسطین بسیار بیشتر از آنچه که به لبنان بخشید، کمک کرد.

الجعید ادامه داد: او جزو مجاهدینی بود که خداوند به دست آنها فتوحات بزرگ اسلامی را رقم زد. بر همین اساس حتی پس از شهادت وی هر پیروزی که به دست آید و هر نقطه ای از سرزمین های اسلامی که آزاد شود، این پیروزی و آزادسازی به نام او رقم خواهد خورد.

مالزی از قوی ترین حامیان مردم فلسطین در دنیا است.

دکتر احمد فاروق موسی رئیس جبهه رنسانس اسلامی مالزی گفت:این مشکل که برخی کشورهای عرب روابط خود را با رژیم صهیونیستی و به اصطلاح عادی سازی روابط را شروع کرده اند به طور مستقیم با نقش عربستان سعودی در منطقه هدایت می شود. در قضیه انتقال پایتخت از تل آویو به اورشلیم اگر حمایت عربستان سعودی نبود این کار میسر نمی شد و رژیم اسراییل به اهداف خود نمی رسید؛ اسراییل آنقدر جرات نداشت که انتقال پایتخت به اورشلیم را انجام دهد.

وی افزود: عامل دیگری که موجب نزدیک شدن سعودی ها به اسراییلی ها شده ترس عربستان از قدرت ایران است و انقلاب اسلامی ایران این رعب را به جان عربستان انداخته است که این رژیم می خواهد روابطش را با غرب و اسراییل در مقابله با ایران تقویت کند و خود را هم در برابر ایران و هم در مقابل برادران مسلمان در غرب قوی تر کند.

فاروق موسی ادامه داد: تردیدی نیست که به این دلیل عربستان سعودی می خواهد دیگر کشورها هم به این پیمان بپیوندند و در این میان کشور مالزی خیلی خوب عمل کرده است و برخلاف بسیاری از کشورها وارد این جریان و دستورکار عربستان نشده است. چون درصد بالایی از مردم مالزی مسلمان اند و از مخالفان عمده و سرسخت رژیم صهیونیستی هستند.شاید بتوان گفت مالزی از قوی ترین حامیان مردم فلسطین در دنیا است.

میراث شهید سلیمانی الهام بخش نیروهای مبارز علیه استکبار جهانی است

خانم هناء سعاده، پژوهشگر و نویسنده الجزایری گفت: شهید سلیمانی در به شکست کشاندن نیروهای استکبار جهانی و رژیم های شرور وابسته به آن نقش بسزایی ایفا کرد که همواره به همراه گروهک های تروریستی دشمن انسانیت و تمدن به دنبال یافتن فرصتی برای ضربه زدن به اسلام و مسلمانان بودند.

وی افزود: شهید سلیمانی نماد عینی ارزش های انقلاب اسلامی در ایران به شمار می رود که بنای تمدن اسلامی را برعهده گرفته است؛ تمدنی که جامعه اسلامی را زیر چتر یک هدف مشترک گردهم می آورد. این هدف در واقع مقابله با سیاست سلطه جویانه غرب و آمریکا است که در صدد به زانو درآوردن جهان اسلام است.

این روزنامه نگار ادامه داد: شهید قاسم سلیمانی به عنوان مهندس نیروهای منطقه ای در جهان اسلام بهترین شاهد مثال در همین رابطه به شمار می آید. از نظر اصولی مکتب شهید سلیمانی نمایانگر چنین تغییر و تحولی است. او تمام تلاش خود را بکار برد تا میراث دار انقلاب به طور کامل باشد به گونه ای که بتوان آن را به عنوان شیوه زندگی برگزید.

وی افزود: میراث بر جا مانده از شهید سلیمانی در واقع یک نمونه ایده آل برای بنای تمدن اسلامی عادلانه به عنوان نقطه مقابل سلطه طلبی استکبار جهانی به شمار می رود. شهید سلیمانی نمونه های بسیاری از برادری و همبستگی و وحدت را به نمایش گذاشت.

این پژوهشگر الجزایری گفت: شهید سلیمانی ارتشی متشکل از اقوام و نژادهای گوناگون تشکیل داد که تنها هدف آنها ریشه کن کردن گروه های تروریستی بود که وحشیانه در صدد از بین بردن امت مسلمان بودند . شهید سلیمانی تمامی ملت های مسلمان را در یک محور به یکدیگر پیوند زد در حالی که در گذشته ارتباط میان ملت ها از قلمرو ارتباط عاطفی و احساسی فراتر نمی رفت.

وی افزود: قدرت های مستکبر تصور کردند که با این ترور زبونانه توانسته اند به هدف موردنظر خود دست یابد و ایستادگی نیروهای مقاومت را در هم بشکند اما آنچه که آمریکا نمی داند این است که تمامی آزادگان جهان از درون محور مقاومت شکل گرفته اند و روحیه شهید سلیمانی و تمامی شهدا را با خود به همراه دارند. میراث شهید سلیمانی تا ابد الهام بخش نیروهای مبارز علیه امپریالیسم و استکبار جهانی خواهد بود .

شهید حاج قاسم سلیمانی نماد مکتب جهاد و ایثار در جهان است

حسین دیرانی نویسنده و پژوهشگر سیدنی استرالیا گفت:شهید حاج قاسم سلیمانی نماد مکتب جهاد و ایثار و جانفشانی و فداکاری در راه خدا در تمامی ابعاد آن است. او همچنین نماد مکتب اخلاق و تفقه در دین است. هر یک از عناوین یاد شده خود نیازمند نوشتن یک کتاب جدگانه است تا بتوانیم به بخش اندکی از راز وجود او دست یابیم .

وی افزود: هر نویسنده و یا پژوهشگری به هر سطحی از علم و معرفت و فرهنگ دست یافته باشد باز هم از درک رازی از رازهای شخصیت هدایت گر و جهادگر و معنوی او باز می ماند که دل های جهادگران و تمامی انسان های شرافتمند در کشورهای عربی و اسلامی و تمامی جهان را مجذوب خود کرد.

دیرانی ادامه داد: جهان غرب با استفاده از تمامی رسانه های گروهی و فرهنگی فریبکار پلید خود در صدد شیطانی نشان دادن چهره اسلام است و حرکت به سوی جهاد و کسب آگاهی و بصیرت در زندگی امت مسلمان را به عنوان تروریسم و تجاوزگری نشان می دهد در حالی که واقعیت آن است که جهاد اصیل امت مسلمان در قرن گذشته و قرن کنونی یک حرکت آزادیبخش و دفاع مقدس و مقابله با اقدامات تجاوزکارانه و دور کردن توطئه ها از این امت مظلوم است.

این محقق گفت: حرکت های تکفیری تروریستی از تشکیلات تروریستی داعش گرفته تا تمامی جنبش های تکفیری در واقع بخشی از توطئه های پلید صهیونیستی و غربی علیه اسلام به شمار می رود و ثابت شده که محصول سازمان اطلاعات آمریکا و صهیونیسم است تا از آن به عنوان سد مستحکمی در برابر جهاد دفاعی در راه حمایت از مقدسات و ملت ها و ثروت هایمان در جهان اسلام و عرب بکار ببرند.

وی ادامه داد: وقتی طرح های استعماری و توسعه طلبانه آنها در منطقه با شکست مواجه شد و سدهای نفوذناپذیرشان توسط محور مقاومت در هم شکسته شد. در واقع جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب و بسیج مردمی مقدس عراق و سوریه به عنوان نماد جهان عرب و اسلام و از طرف دیگر انصارالله و ملت خستگی ناپذیر یمن و حومه جنوبی بیروت به عنوان نماد عزت و افتخار و پیروزی و کرامت و نیز فلسطین استوار مقاوم به عنوان نماد عینی آن به شمار می رود.

وی اضافه کرد: هیچ یک از مشاوران ترامپ به او یادآور نشد که تاریخ مسلمانان سرشار از جانفشانی و ایثار و شهادت است . خون امام حسین (ع) در کربلا بر شمشیر پیروز شد و به حاکمیت خاندان بنی امیه پایان داد. خون شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس نیز بر شمشیر ظلم و ستم و یاغی گری و تجاوزگری و تروریسم صهیونیستی پیروز خواهد شد و به حضور نظامی آمریکا به همراه دست پرورده اش رژیم صهیونیستی در منطقه پایان خواهد داد .

سلیمانی یک قهرمان ملی نیست؛ یک شخصیت جهانی است

حجت الاسلام مصطفی جعفر طیاری، قائم مقام دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: ما هرگز ندیده ایم که مقام معظم رهبری به اندازه این شهید بزرگوار برای شخص دیگری غمگین باشند و از این شهید یاد کنند. بنابر این ما وظیفه داریم این شهید را روز به روز بیشتر بشناسیم و به دیگران معرفی کنیم.این شهید بزرگوار منحصر به شیعه، ایران و یا اسلام نیست.

وی افزود: این شهید مرزهای ایران، تشیع و اسلام را کنار زد و به عنوان یک شخصیت محبوب جهانی که در تاریخ هم ماندگار خواهد شد، مطرح شده است و می‌توان گفت این شهید مصداق واضح و روشن آیات سوره عصر است و ویژگی های این شخصیت بزرگوار را در همین آیات باید جستجو کرد.

طیاری ادامه داد: او ایمان واقعی به خدا و اعتقادات مذهبی داشت.تمام اعمالش عمل صالح و شایسته بوداو بنده صالح خدا بود.به دنبال حق بود، حق جو و حق شناس و حق پرست بود.و به دنبال شناسایی حق و معرفی حق بود.وقتی ولایت فقیه را به عنوان مصداق روشن حق می‌داند و می شناسد و به آن اعتقاد دارد و چه گونه سرسپرده ی ولی فقیه می‌شود

وی افزود: ایمان و عمل صالح او منجر به این شد که حاج قاسم پیوسته با تقوا باشد و هر کسی که ایمان آورد و با تقوا باشد، بر اساس سنت محکم و غیر قابل تغییر الهی که در آیات و آموزه های الهی و قرآنی و حدیثی وجود دارد، او توانمند می شود که حق را از باطل تشخیص دهد و صاحب بصیرت شود. این شهید بر اساس این سنت الهی راه تقوا را دنبال کرد و خداوند نعمت تشخیص حق از باطل را به او بخشید و به او بصیرت داد.

افزایش تلاش در جهت اثبات حقانیت آرمان فلسطین در جهان

پرفسور چاندرا مظفر رئیس بنیاد عدالت مالزی گفت: امروز در سراسر دنیا گروه های زیادی تشکیل شده اند که درباره حق مردم فلسطین صحبت می کنند، منظور این است که صلح طلبی، عام تر و بیشتر فراگیر شده است. امروز حرکتی را که زمانی مسلمانان فلسطینی شروع کرده بودند، هزاران فرد و سازمان در سراسر دنیا از آن گفتگو می کنند و پیگیر هستند.

وی ادامه داد : امروز با این حرکت هایی که توسط بنیاد های مردم نهاد و سازمان های غیردولتی به طور کلی انجام می شود، جایگاه و موقعیت فلسطینی ها بسیار بهتر از گذشته شده است؛ بهتر از سال های دهه 70 یا 90 که آن پیمان های خیانت بار انجام شد. امروز در میان اروپایی ها شاهد حمایت از حق مردم فلسطین هستیم. یعنی عدالت خواهی جایگاه بهتری از گذشته داردو اینها همه امید بخش هستند.

چاندرا مظفر افزود: در آمریکا نیز گروه هایی به حمایت از فلسطین برخاسته اند و سخنگوی مردم فلسطین شده اند. از سوی دیگر می توان بیان داشت که چالش ها نشان می دهد که این سیستم دیگر در حال فروپاشی است. آمریکا دیگر آن قدرت 30 سال پیش نیست. اقتصاد و سیاست مشکل دارد و همه چیز آشفته است. بخش سلامت هم مشکل اساسی دارد. رفاه مردم نیز خوب نیست. دیگر از این ابرقدرت چیزی و قدرتی باقی نمانده است. چالش های آمریکا بر مساله فلسطین هم تاثیر می گذارد چون حامی اصلی اسراییل است. اگر آمریکا فرو بپاشد ، اسراییل نیز از هم پاشیده می شود.

به گزارش ایرنا، کنفرانس بین المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی به همت انجمن رهپویان فرهنگی ایرانیان و با حضور جمعی از اندیشمندان و نخبگان ایران و جهان، از یکشنبه آغاز شد و امشب با صدور بیانیه پایان می یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا