کلاه پولی چنشت را بیشتر بشناسید


کلاه پولی چنشت را بیشتر بشناسید

کارشناس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: مهارت دوخت کُلوت( کلاه پولی) در روستای چنشت با شماره 2229 مهر تأییدی دوباره بر جاذبه‌های متنوع و رنگارنگ گردشگری این روستا زد.

امیر انوری مقدم، امروز چهارشنبه ۲۹ بهمن به خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: ساخت کلاهی از پارچه‌های کرباس، چیت، متقال، ابریشم و بیشتر مخمل های منجوق دوزی شده یا طرح دار، در رنگ‌های ترکیبی سبز، آبی، قرمز، گلی(صورتی) و مشکی، با الحاقات تزیینی بسیار که مهم‌ترین آن‌ها سکه‌های نقره قدیمی در اندازه‌های مختلف است، بیش از ۴۰۰ سال توسط بانوان هنرمند روستای چنشت دوخته می شده و همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سکه‌ها به همراه تزیینات نقره‌ای و خرمهره‌های ریز و درشت، کریستال‌های پلاستیکی و شیشه‌ای رنگارنگ و منجوق‌ها با اشکال مختلف، بیشترین تزیینات این کلاه زیبا که درگویش محلی به کُلوتِه شهرت دارد تشکیل می‌دهند.

کارشناس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: این کلاه از بالای پیشانی تا بالای گردن و روی دو گوش را می‌پوشاند و با دو عدد بندک نازک به زیر چانه گره زده می‌شود که علاوه بر کاربرد زیبایی، حفاظت از سر (پوشاندن تمام سر و روی گوش‌ها و چند لایه بودن آن) نقش عرقچین را نیز بر عهده دارد.

انوری مقدم ادامه داد: تمامی دختران و زنان چنشتی از یک سالگی تا پایان عمر بر سر خود گذاشته و به عنوان سرپوش سنتی خود از آن استفاده می‌کنند؛ همچنین کامل شده این کلاه به عنوان هدیه از طرف مادر به دخترش در روز عروسی داده شده و استفاده آن در طی مراسم عروسی در روستای چنشت که یکی از زیباترین و ویژه ترین مراسم عروسی در خراسان جنوبی است، معمول و مرسوم است.

وی افزود: طرح کلاه در اقشار غنی و فقیر فرقی ندارد اما جنس و دوخت تزیینات روی آن کاملاً به وضع اقتصادی خانواده مرتبط است، کلوته در مراسم عروسی همراه با ضمایم و متعلقات دیگر بر جلا و درخشش عروس می‌افزاید.

کارشناس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: توف ( نوار تزیینی که از زیر چانه تا روی کلاه را دربرمی‌گیرد و حدود ۱۲۰ سکه نقره در سه ردیف بر آن دوخته شده است) به همراه ۶ عدد طوق گردن که همانند تسبیح با کمک مهره‌های رنگی و سکه تزیین شده و دارای موشوره (جادعایی) است، تزیینات ویژه عروس را تشکیل می‌دهند.

انوری مقدم خاطرنشان کرد: استفاده از نمادهای سنتی چشم زخم، حفاظت و نگاهبانی ، افزایش مال و ... در تزیینات کلاه، فرم و ساختار تزیینات و رنگ بندی­های چشم نواز کلوته از دیگر شاخص‌های این تولید دستی و سنتی در چنشت است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی