سفیر تهران در صربستان :صلح و ثبات اولویت سیاست منطقه ای ایران است


سفیر تهران در صربستان :صلح و ثبات اولویت سیاست منطقه ای ایران است

 بلگراد-ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان با اشاره به مسائل مختلف منطقه ای گفت: هدف اصلی و دائمی جمهوری اسلامی ایران ایجاد منطقه ای با ثبات تر، آرام تر و شکوفا تر است.

به گزارش ایرنا، «رشید حسن پور» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار روزنامه پرتیراژ «پلیتیکا» چاپ بلگراد در پاسخ به سئوال مبنی بر پایان جنگ در یمن و مذاکرات در این رابطه و کاهش تنش در منطقه خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ یک طرح چهار ماده ای صلح برای جنگ یمن ارائه داد که این طرح همچنان وجود دارد.

وی ادامه داد:" پیگیری سیاست گفت و گوهای منطقه ای همواره یکی از اصول اعلامی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است. امیدواریم که همسایگان ما طی سال های اخیر به خوبی متوجه شده باشند که نمی توانند منتظر بیگانگان بمانند تا امنیت شان تامین گردد بلکه باید به پتانسیل های منطقه ای و گفت و گوهای منطقه ای متکی شوند تا بتوانیم با کمک یکدیگر به یک امنیت دائم منطقه ای دست یابیم.

سفیر کشورما افزود: ایران همواره آمادگی خود را برای تعامل و همکاری در جهت دستیابی به اهداف مشترک با همسایگان را ثابت کرده است. هدف اصلی و دائمی ایران، ایجاد منطقه ای با ثبات تر، آرام تر و شکوفاتر است و لذا در این راستا ابتکارهایی را هم ارائه کرده ایم زیرا معتقدیم که کشورهای منطقه به عنوان برندگان اصلی کاهش تنش ها به شمار می روند.

جمهوری اسلامی ایران از هر تلاش و تعامل و گفت و گوی مثبت و سازنده در راستای استقرار صلح، ثبات، امنیت و توسعه پایدار در منطقه خلیج فارس استقبال و حمایت می کند.

حسن پور در رابطه با چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی و برنامه های انرژی هسته ای گفت: چهل و دو سال پیش مردم ما در یک انقلاب عظیم مردمی پیروز شدند که کاملاً برخلاف دیگر خیزش های مشابه در تاریخ جهان بود. انقلاب اسلامی ایران در حالی به موفقیت رسید که نه بر قدرت های خارجی متکی بود و نه هیچ تجربه‌ پیشینی و راه طی شده‌ای در برابر ما وجود داشت.

او افزود: ما در طول این ۴۲ سال راه درازی را پیموده و در مسیر دستیابی به ایده آل هایمان از پای ننشستیم. یکی از دستاوردهای کلیدی ایران بهره گیری از استعداد و توانمندی های مردم خود بوده است که این امر به ما این امکان را داده است تا ازگسترده ترین زیربنای صنعتی داخلی و قدرت علمی و فناوری بومی برخوردار باشیم.

به گفته سفیر تهران ، ما درحالی در مسیر توسعه بوده ایم که با طولانی ترین و گسترده ترین کارزار تروریسم اقتصادی در تاریخ اخیر مواجه شده ایم، اما هم اکنون همه جهانیان نتایج آن سیاست‌های خصمانه علیه ایران را دیده اند. پیام بزرگ انقلاب اسلامی بعد از ۴۲ سال در بعد داخلی تکیه بر خلاقیت های ملی برای حل مسائل اقتصادی و در بعد خارجی مقاومت و تسلیم نشدن در برابر سلطه و کمک به استقرار صلح و ثبات و امنیت پایدار است.

حسن پور تصریح کرد: اقداماتی همچون عضویت در پیمان عدم تکثیر سلاح هسته ای، انجام توافق هسته ای در قالب گروه ۱+۵ و نظارت مستمر آژانس بین المللی انرژی اتمی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی حکایت از این دارند که دستیابی به سلاح هسته ای در دستور کار ایران قرار ندارد.

"جمهوری اسلامی ایران در روزهای نخست‌ پس از خروج آمریکا از برجام با بهره‌گیری از فرصت دیپلماسی، حق خود برای پایان بخشیدن به تعهدات برجام را به تعویق انداخته است. در مقابل کشورهای باقیمانده در برجام، یازده مورد تعهد مشخص را در قبال تداوم پایبندی ایران به برجام معین کردند. اما هرگز هیچ کدام از تعهداتی که توسط سه دولت اروپایی عضو برجام پذیرفته شد،‌ اجرایی نشده اند."

او گفت: لذا در نهایت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت در راستای نجات برجام، حق خود را مطابق به بندهای ۲۶ و ۳۶ مندرج در برجام، اعمال و تعهدات خود را به تدریج کم کند. نکته حایز اهمیت آن است که با توجه به اینکه بیشترین میزان بازرسی‌ها در جهان نسبت به برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌پذیرد و این برنامه تحت شدیدترین نظام راستی‌آزمایی قرار دارد، نمی‌تواند هیچ خطر اشاعه‌ای داشته باشد.

سفیر تهران اظهار کرد: گزارش های متعدد و مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی موید این واقعیت است. همچنین این نکته را نیز نباید فراموش کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره بر اساس حکم رهبر انقلاب و آموزه های دینی خود ساخت بمب اتمی را مخالف موازین دینی و شرعی برشمرده است.

او در خصوص چگونگی ادامه برجام و سرنوشت این توافق نامه پاسخ داد: طرفی که برجام را نقض کرده، از آن خارج شده و به تعهدات عمل نکرده، آمریکا بوده است و آن کسی که در موضوع برجام طلب کار است، ایران می باشد.

"پیشتر در مورد تمام جوانب برجام (JCPOA) مذاکره شده و موضوعی باقی نمانده است که نیاز به مذاکره مجدد داشته باشد. ایران همچنان در برجام هست و آنکه باید به برجام بازگردد دولت ایالات متحده آمریکا است. ما مراحل مختلفی که در ماده ۳۶ برجام معین شده را طی کرده‌ایم اما دولت ترامپ بدون هیچ دلیل و بدون طی کردن این مراحل، ماده ۳۶ برجام را نقض کرد."

وی ادامه داد: شروع غنی سازی ۲۰ درصد با هدف ایجاد توازن بین تعهدات و تکالیف است. موضوع میزان درصد غنی سازی یک آدرس غلطی است که طرف های مقابل ارائه می دهند تا از سنگینی بار و انتقادات نسبت به نقض تعهدات توسط خودشان بکاهند.

"این اقدام ایران هرگز به معنای افزایش تنش نیست بلکه حق قانونی است که در ازای عدم رعایت تعهدات پذیرفته شده توسط طرف های مقابل در راستای دستیابی به منافع ایران ارزیابی می گردد."

سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار روزنامه پلیتیکا درباره لغو تحریم ها از سوی آمریکا بنا بر اظهارات مقامات واشنگتن گفت: ورود پارلمان ایران به موضوع هسته‌ای از باب حفظ توازن و تعادل حداکثر فشار در برابر حداکثر مقاومت است.
"بزودی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران، دولت بایستی تا اقدامات جبرانی تازه ای را در پاسخ به عدم پایبندی تأسف آور آمریکا به تعهداتشان ذیل توافق هسته ای اتخاذ کند. این اقدام جبرانی کاملاً منطبق با حقوق ما در چارچوب برجام (JCPOA) است. این اقدام تنها در صورتی اجتناب پذیر خواهد بود که ایالات متحده آمریکا تصمیم بگیرد که از شکست سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ درس بگیرد و مسیر خود را تغییر دهد."

او گفت که اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی که به صورت گام به گام لغو کرده است بازگردد آمریکا بایستی تمامی تحریم‌ها را به صورت یکجا لغو کند. دولت جدید آمریکا باید به خوبی بداند که هر چند این تحریم‌ها به ایران آسیب زده‌ اما اهداف سیاسی مد نظر آمریکا را تحقق نبخشیده و لذا باید با حاکم کردن عقلانیت در سیاست خارجی، از آسیب جدی تر به حیثیت بین المللی خود جلوگیری بعمل آورد.

وی ادامه داد : اروپایی ها به دنبال آن هستند که راه مذاکره برای برجام کماکان باز باشد و این دستاورد بزرگ دیپلماتیک و امنیتی را حفظ شود. کشورهای اروپایی عضو برجام به‌خوبی می دانند که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق برجام برای همه طرف‌های این توافق بین المللی لازم الاجراست و باید همه اجزای آن به طور کامل و بی‌قیدوشرط محقق شود.

جسن پور در باره تلاش کشورمان در مقابله با ویروس کرونا و تولید واکسن گفت:حتی بیماری همه گیری ویروس کووید- ۱۹ هم دولت پیشین ایالات متحده را تحریک نکرد که از اقدامات غیر قانونی علیه مردم ایران دست بردارد.

او تصریح کرد: تحریم ها محدودیت های زیادی در مسیر دسترسی ایران به دارو و سایر امکانات پزشکی ایجاد کرد. به دلیل محدودیت های اعمال شده، مجبور شدیم به تولید واکسن داخلی روی آوریم. ما کاملاً پتانسیل و امکانات لازم برای آن را در اختیار داریم. پیش بینی می شود تا اواخر بهار آینده، امکان دستیابی به تولید انبوه واکسن ایرانی فراهم آید.

حسن پور اضافه کرد: در کنار واکسن های تولید داخل به تولید واکسن های مشترک با همکاری برخی از کشورهای دوست و فعال در زمینه واکسن سازی همچون روسیه و کوبا نیز اقدام کرده ایم. در عین حال درها را برای واردات هیچ واکسنی که مطابق با استانداردها باشد، نبسته‌ایم.

سفیر تام الاختیار کشورمان در پایان گفت و گو با روزنامه پلیتیکا به روابط و همکاری ایران و صربستان اشاره کرد و افزود: دو کشور ایران و صربستان به عنوان کشورهای دوست، همواره سعی کرداند بر اساس احترام متقابل و نگاه به آینده رفتار کنند و تعاملات و همکاری های خود را براساس دیدگاه ها و مواضع مشترک شکل دهند. دو کشور همواره علاقه خود را به توسعه و تحکیم همکاری ها در تمامی حوزه هااز جمله سیاسی، اقتصادی، دفاعی، گردشگری، فرهنگی، علمی، آموزشی و ورزشی اعلام کرده و در عمل نیز گام های مشخص ومهمی برای اثبات اراده مثبت خود برداشته اند. روند همکاری ها طی سال های گذشته مثبت و در حال ارتقاء بوده است.

وی گفت: دو کشور از جمله در بخش های کشاورزی، صنایع، معادن، ساختمان سازی، انرژی، پتروشیمی و گردشگری از ظرفیت های خوبی برای افزایش همکاری ها برخوردار هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر بهار + مجموعه اشعار بلند، کوتاه، دو بیتی و شعر نو از شاعران مختلف با موضوع بهار