برداشت‌های متفاوت از متون دین نباید منشأ چالش بین علما باشد


مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان، گفت: باورها، اندیشه‌ها و برداشت‌های متفاوت از متون دین نه تنها هرگز نباید منشأ چالش بین علمای دین و جامعه باشد، بلکه باید زمینه تعامل فکری، تضارب آرا و تقویت ابعاد علوم و آگاهی‌ها و شناخت معارف دینی شود.

حجت‌الاسلام احمد حاتمیان، در نشست علما و روحانیون شیعه و اهل تسنن که با موضوع «نقش روحانیون در کاهش آسیب‌های اجتماعی» امروز، ۲۹ بهمن‌ در مجتمع نور استان برگزار شد، اظهار کرد: علما و روحانیون کسوت هدایتگری، تبلیغ و ترویج دین را در حیات و زندگی اجتماعی خود برعهده دارند.

وی افزود: امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا تمام انسان‌ها در زیست اجتماعی خود در شرایط بسیار سخت و حساسی به سر می‌برند که این شرایط هر صنف و طبقه‌ای را در حوزه مأموریتی خود با چالش‌هایی مواجه کرد، بر همین اساس کار در حوزه مأموریتی علما، فضلا و کسانی که نقش و کارکرد تربیتی، تبلیغی و ترویج دین را دارند، دشوارتر هم شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان، بیان کرد: امروزه زمینه‌های تربیتی و تبلیغی دین با مشکل و چالش‌های متعددی مواجه شده که هم اصل تبلیغ و ترویج دین و هم پذیرش محتوای تبلیغ را با مشکل روبه‌رو کرده است، جامعه هدف و مخاطبان تبلیغ دین اگر در شرایط ناملایم و دشوار اجتماعی قرار بگیرند، پذیرش محتوای تبلیغ دین برای آن‌ها به راحتی صورت نمی‌گیرد و این امر کار تبلیغ را با مشکل مواجه خواهد کرد.

حجت‌الاسلام حاتمیان افزود: یکی از ویژگی‌های مکتب و دین اسلام نظم و انضباط اجتماعی است که در این راستا بهتر است تمام برنامه‌ها و امور اجرایی در حوزه تبلیغ دین برای اثرگذاری بیشتر به صورت منظم و منسجم برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه در آموزه‌های دینی ما بر شنیدن سخنان مخالف نظر و دقت در اندیشه‌ها، تفکرات، برداشت‌ها و قرائت‌های متفاوت از متون دین تأکید شده است، بیان کرد: این باورها، اندیشه‌ها و برداشت‌های متفاوت از متون دین نه تنها هرگز نباید منشأ چالش بین علمای دین و جامعه باشد، بلکه باید زمینه تعامل فکری، تضارب آرا و تقویت ابعاد علوم و آگاهی‌ها و شناخت معارف دینی شود لذا بیان دیدگاه‌ها، نظرات و اندیشه‌ها برای ما مغتنم شمرده می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان افزود: ما در اداره تبلیغات اسلامی از روحانیون و علمای اهل سنت و تشیع و اساتید دانشگاهی در استان کردستان انتظار داریم تا از برنامه‌ها و رویکردها این ارگان تبلیغی و دینی انتقاد کنند و به ما ارائه طریق بدهند.

وی در پایان یادآور شد: اداره تبلیغات اسلامی یک نهاد فرهنگی و تبلیغی بوده که بر اساس میزان اندک شناخت و دستورالعمل‌ها و رصد وضعیت فرهنگی اجتماعی استان یک سری برنامه‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم اما با همفکری، هم‌اندیشی و تعامل ارزنده علما و روحانیون استان می‌توان برنامه‌های مفیدتر و مستمرتر و اثرگذارتری را در سطح استان اجرا کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا