بهار زودرس و نگرانی از سرمازدگی درختان خراسان شمالی


بهار زودرس و نگرانی از سرمازدگی درختان خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بهار زودرس در این استان که به دلیل گرمای زمستانه روی داده، ممکن است با تغییرات جوی پیش رو خطر سرمازدگی باغ‌ها و کاهش تولید محصولات باغی و کشاورزی را به دنبال داشته باشد.

محمدجواد تشکری، چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری پاییز سردی را پشت سر گذاشتیم اما تاکنون به جز چند روز، زمستان نسبتا گرمی را تجربه کرده ایم که این وضعیت موجب شکوفا شدن زودهنگام درختان شده است.

وی افزود: نیاز گرمایی درختان در فصل زمستان تامین شده است و اکنون وارد مرحله گل دهی شده اند که این امر در برخی از مناطق استان دیده می شود و متاسفانه با توجه به پیش بینی بارش برف و سرمای شدید در روزهای پایانی هفته، احتمال سرمازدگی باغ ها وجود دارد.

وی گفت: پدیده سرمازدگی هرساله در ماه های اسفند و فروردین کشاورزان این استان را آزار می دهد چرا که درختان به ویژه درختان هسته دار زودتر از موعد به گل می نشینند.

وی اظهار داشت: گل دهی باغ های برخی نقاط استان در حالی است که اداره کل هواشناسی استان از افت دمای هوا در روزهای آینده خبر داده است و این سرما می تواند خسارات زیادی به درختان مثمر وارد کند که این موضوع باعث نگرانی باغداران شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میزان خسارت سرمازدگی به ماندگاری جبهه هوای سرد و نوع آن بستگی دارد و پیش بینی شده است که دمای هوا ۲ تا سه درجه زیر صفر برود.

تشکری، تنها راه مقابله با سرمازدگی را تغذیه درست باغ ها دانست و افزود: کشاورزان باید با تغذیه مناسب و اصولی باغ خود، مقاومت درختان در برابر سرما را تقویت کنند.

وی از کشاورزان خواست تا هرساله در پاییز نسبت به محلول پاشی باغ خود اقدام کرده و از این طریق میزان خسارت سرمای زودرس را به حداقل برسانند.

وی همچنین بر ایجاد دود و تولید گرما در باغ ها تاکید و اظهار کرد: محلول پاشی، استفاده از کودهای آلی، مبارزه با بیماری ها و آفات، سمپاشی و هرس کمک بسیار خوبی به جلوگیری از سرمازدگی می کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: البته باید سعی شود در ایجاد باغ های جدید و نوسازی باغ های قدیمی نیز به کاشت گونه های درختان دیرگل و مقاوم به سرما بیشتر توجه کرد.

تشکری با اشاره به ناهنجاری اقلیمی سال زراعی جاری، اظهار داشت: پاییز سرد امسال بر روی کشت و عمل آوری غلات نیز تاثیر منفی داشته است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری میزان بارندگی حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است، گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تنها ۵۶ میلیمتر باران باریده است در حالی که در مدت مشابه پارسال ۱۱۲ میلیمتر بارندگی داشته ایم.

وقوع حوادث مختلف طبیعی در سال جاری ۱۰ هزار و ۷۱ میلیارد ریال به کشاورزان خراسان شمالی خسارت زد که ۸۳ درصد این میزان مربوط به سرمازدگی بوده است.

مهم ترین بخش تولیدی این استان کشاورزی است، ۳۶.۴ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور ۱۸.۹۹ درصد است.

بیش از ۸۰ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی خراسان شمالی فعالیت می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید