ماجرای ربوده شده شدن شاهزاده لطیفه توسط حاکم دوبی چیست؟


ماجرای ربوده شده شدن شاهزاده لطیفه توسط حاکم دوبی چیست؟

دختر حاکم دوبی بعد از تلاش ناموفق برای فرار از امارات در سال 2018، پیام‌های ویدیویی مخفیانه‌ای برای دوستانش فرستاده که در آنها پدرش را به گروگان گرفتن خود متهم کرده و گفته که جانش در خطر است.

ماجرای ربوده شده شدن شاهزاده لطیفه توسط حاکم دوبی چیست؟
به گزارش صدای ایران از فرارو، در ویدیویی که به دست برنامه پانورامای بی‌بی‌سی رسیده شاهزاده لطیفه بنت محمد آل مکتوم می‌گوید زمانی که قصد داشت فرار کند، کماندوها او را با دارو بیهوش کردند و به محل نگهداری اجباری‌اش در دوبی برگرداند.

این پیام‌های ویدیویی مدتی است که متوقف شده و دوستان لطیفه خواهان دخالت سازمان ملل در این پرونده شده‌اند.

مقام‌های دوبی و امارات پیشتر گفته بودند که او تحت مراقبت خانواده و در امنیت است.

مری رابینسون، رئیس جمهور پیشین ایرلند و گزارشگر سابق حقوق بشر سازمان ملل که بعد از دیدار با لطیفه در سال ۲۰۱۸ او را یک "زن جوان آشفته" توصیف کرده بود، حالا می‌گوید که خانواده سلطنتی او را "کاملا فریب داده‌اند."

رابینسون اکنون به کارزار تلاش‌های بین‌المللی برای تعیین وضعیت و محل نگهداری شاهزاده لطیفه پیوسته است.

او می‌گوید: "من همچنان بسیار نگران لطیفه هستم. وضعیت تغییر کرده و من فکر می‌کنم باید درباره او تحقیق شود."

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی و نایب رئیس امارات متحده عربی، یکی از ثروتمندترین دولتمردان جهان است.

پیام‌های ویدیویی لطیفه در طی چندین ماه و با تلفنی ضبط و فرستاده شده که حدود یک سال بعد از فرار ناموفق او به صورت مخفیانه در اختیارش قرار گرفته است.

در این پیام‌ها او می‌گوید:

در برابر سربازانی که می‌خواستند هنگام فرار با قایق او را بگیرند "با دست و پا زدن و جنگیدن" مقاومت کرده و یکی از آنها را طوری گاز گرفته که جیغش درآمده است

بعد از آن که به او آرامبخش زدند بیهوش شده، با هواپیمای خصوصی او را به دوبی برگردانده‌اند و بعد از رسیدن به مقصد به هوش آمده است

او را به تنهایی و بدون دسترسی به کمک‌های پزشکی و حقوقی در ویلایی نگهداری کردند که در و پنجره‌هایش قفل بوده و پلیس از آن نگهبانی می‌کرده است

روایت لطیفه از فرار ناموفق و گرفتن و بازداشت او را یکی از دوستان نزدیکش به نام تینا یاوهیانن، مارکوس از بستگان مادری‌اش و دیوید هی، فعال اجتماعی که کارزار آزادی لطیفه را راه‌انداخته‌اند، با برنامه پانوراما مطرح کردند.

تینا یاوهیانن، دوست و مربی ورزش لطیفه در طرح نقشه فرار به او کمک کرده بود
آنها می‌گویند تصمیم سخت فاش کردن پیام‌های ویدیویی لطیفه را به دلیل نگرانی از وضعیت و امنیت او گرفته‌اند. همین افراد بودند که در زمان نگهداری اجباری لطیفه در ویلای دوبی با او در تماس بودند.

پانورامای بی‌بی‌سی مستقلا جزییات مربوط به محل نگهداری لطیفه را تایید کرده است.

شیخ محمد دوبی را به یکی از قطب‌های اقتصادی خاورمیانه و جهان تبدیل کرده اما فعالان حقوق بشر می‌گویند که در این شهر مخالفان به هیچ وجه تحمل نمی‌شوند و سیستم قضایی با تبعیض با زنان برخورد می‌کند.

حاکم دوبی از سرمایه‌گذاران بزرگ در مسابقات اسب‌دوانی است و بارها در مراسم رویال اسکات بریتانیا شرکت کرده و با ملکه الیزابت دوم عکس گرفته است.

او در پرونده ماجراهای مربوط به دخترش لطیفه با انتقادهای تندی روبرو است و همسرش هیا بنت الحسین -نامادری لطیفه- هم در سال ۲۰۱۹ به همراه دو فرزندش از دوبی به لندن فرار کرد.



فرار با قایق
لطیفه که اکنون ۳۵ ساله است اولین بار در ۱۶ سالگی تلاش کرد فرار کند اما نتوانست. در سال ۲۰۱۱ بعد از تماس با یک تاجر فرانسوی به نام الوه ژوبر بود که برنامه‌ریزی طولانی خود برای فرار از دوبی را آغاز کرد. او نقشه فرار را با کمک تینا یاوهیانن کشید که در آن زمان مربی کاپوئرا (نوعی هنر رزمی برزیلی) لطیفه بود.

روز ۲۴ فوریه سال ۲۰۱۸، لطیفه و تینا با یکی قایق بادی و جت‌اسکی خود را به آب‌های بین‌المللی رساندند؛ جایی که الوه ژوبر در قایقی تفریحی با پرچم آمریکا در انتظار آنها بود.

اما هشت روز بعد وقتی به ساحل هند رسیدند کماندوها به قایق یورش بردند. تینا یاوهیانن می‌گوید نارنجک‌های دودزا او و لطیفه را مجبور کرد که از محل اختفایشان در دستشویی زیر عرشه قایق خارج و با کماندوهای مسلح روبرو شوند.

لطیفه را به دوبی برگرداندند و تا الان از او خبر چندانی در دست نبود.

یاوهیانن و خدمه قایق تفریحی بعد از دو هفته بازداشت در دوبی آزاد شدند. دولت هند هرگز درباره نقش خود در یورش به قایق اظهار نظری نکرد.

قبل از عملی کردن نقشه فرار در سال ۲۰۱۸، لطیفه پیامی ویدیویی ضبط کرده بود که بعد از ناکامی او در فرار در یوتیوب منتشر شد.

لطیفه قبل از فرار در سال ۲۰۱۸ پبامی ویدیویی ضبط کرده بود که بعد از ناکامی او در یوتیوب منتشر شد
او در آن پیام گفت: "اگر این ویدیو را می‌بینید، اوضاع چندان خوب نیست؛ یا من مرده‌ام یا در وضعیت خیلی خیلی خیلی بدی هستم."

همین پیام بود که باعث نگرانی گسترده بین‌المللی و شروع درخواست‌ها برای آزادی او شد. امارات با فشار شدیدی برای اطلاع‌رسانی درباره وضعیت لطیفه روبرو شد و به همین دلیل قرار ملاقات او با مری رابینسون را گذاشت.

ملاقات با رابینسون
رابینسون دسامبر سال ۲۰۱۸ به درخواست دوستش، شاهزاده هیا، و در جریان یک مهمانی ناهار با لطیفه دیدار کرد.

مری رابینسون می‌گوید قبل از دیدار به او و هیا درباره سابقه "اختلال دوقطبی" لطیفه توضیح داده‌اند، در حالی که او دچار چنین عارضه‌ای نیست.

رابینسون می‌گوید در آن دیدار از لطیفه درباره وضعیتش سوالی نکرده چون نمی‌خواسته به خاطر "عارضه روانی‌" او "به تالماتش اضافه کند."

۹ روز بعد از این دیدار وزارت خارجه امارات عکس‌هایی از مری رابینسون و لطیفه را به عنوان مدرکی از سلامت و امنیت دختر حاکم دوبی منتشر کرد.

یکی از عکس‌هایی که وزارت خارجه امارات بعد از دیدار مری رابینسون با لطیفه منتشر کرد

رابینسون می‌گوید: "وقتی عکس‌ها منتشر شد فهمیدم که مرا بدجور فریب داده‌اند... از تعجب خشکم زد."

در سال ۲۰۱۹ تنش در خانواده حاکم دوبی بار دیگر با طرح پرونده‌ای در دادگاه بریتانیا به سرخط خبرها تبدیل شد. این بار هیا بنت حسین، یکی از همسران شیخ محمد که با دو فرزندش به بریتانیا گریخته بود، برای درخواست حمایت از خود فرزندانش و گرفتن حکم عدم آزار و اذیت علیه حاکم دوبی به دادگاه رفت.

در سال ۲۰۲۰، دادگاه لندن بعد از بررسی اتهامات، مجموعه‌ای از یافته‌های خود را منتشر کرد که از جمله می‌گفت شیخ محمد بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۸ دستور بازگرداندن اجباری لطیفه را صادر و سازماندهی کرده و در سال ۲۰۰۰ عم به صورت غیرقانونی، شمسه، خواهر بزرگتر لطیفه را که قصد فرار داشته از لندن ربوده است.

یافته‌های دادگاه نشان می‌داد حاکم دوبی "کماکان وضعیتی را برقرار کرده که هر دو زن جوان را از آزادی‌هایشان محروم می‌کند."

داستان شاهزاده لطیفه؛ دختر حاکم دوبی که گروگان پدرش استشاهزاده هیا بنت حسین (سمت چپ تصویر)، همسر حاکم دوبی سال ۲۰۱۹ به همراه دو فرزندش به لندن گریخت
دوستان لطیفه امیدوار بودند حکم دادگاه علیه شیخ محمد در ماه مارس ۲۰۲۰ که می‌گفت او "صادق نبوده" و به نفع همسر فراری‌اش شاهزاده هیا صادر شد، به وضعیت لطیفه کمک کند.

اما تینا یاوهیانن، دوست لطیفه می‌گوید از زمان توقف ارسال پیام‌های او "مدت زیادی گذشته" و به همین دلیل دوستانش تصمیم به افشا کردن این پیام‌ها گرفته‌اند.

یاوهیانن می‌گوید خیلی درباره انتشار این پیام‌های ویدیویی فکر کرده و به این نتیجه رسیده که لطیفه "از ما انتظار دارد که برای او بجنگیم و فراموشش نکنیم."

دولت‌های امارات و دوبی به درخواست بی‌بی‌سی برای اظهار نظر درباره وضعیت فعلی لطیفه پاسخی نداده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام