رسولی: مشارکت مردم رقیب اصلی اصولگرایان در انتخابات است


رسولی: مشارکت مردم رقیب اصلی اصولگرایان در انتخابات است

تهران- ایرنا- فعال اصلاح‌طلب، امیدواری اصلی بخشی از اصولگرایان را حاضر نشدن مردم پای صندوق رای عنوان کرد و گفت: آنها مشارکت مردم را رقیب اصلی خود می‌دانند، غیبت مردم، انتخابات را برای اصولگرایان به قرار ملاقات خانوادگی تبدیل می‌کند.

«حسن رسولی» روز پنج شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: انقلاب ایران یکی از مردمی‌ترین خیزش‌ها در دوران جنگ سرد و نظام دوقطبی شرق و غرب بود. انقلاب در دوره‌ای اتفاق افتاد کشورهای نزدیک به ما به یکی از دو بلوک وابسته بودند.

این فعال اصلاح‌طلب افزود: پیروزی انقلاب به باور بسیاری از مفسران و پیشگویان امر بعید قلمداد می‌شد، ولی با حضور همه جانبه مردم، همگرایی، وحدت و انسجامی که حول محور رهبری حضرت امام (ره) شکل گرفت، به طرز معجزه آسایی و بدون خشونت به پیروزی رسید.

رسولی گفت: آنچه در ایران رخ داد یکی از مردمی‌ترین جنبش‌های انقلابی و آزادی‌خواهانه مبتنی بر اندیشه‌های ناب اسلامی و شیعی، وحدت و یکپارچگی همه اقوام و اقشار و رهبری هوشمندانه حضرت امام (ره) بود.

وی افزود: در ۴۲ سالگی پیروزی انقلاب اگر بخواهیم وضع موجود را با آرمان‌هایی که ملت برای تحقق آن قیام کرد تطبیق دهیم. امیدوارم با مناسب‌تر شدن بستر برای انجام اصلاحات، در بخش هایی که کارنامه قابل قبولی نداشته‌ایم، فاصله بین آنچه که می خواستیم با آنچه که هست، کمتر شود و با انتقال سریع‌تر بین نسلی دستاوردهای انقلاب، روزهای بهتری را برای ایران شاهد باشیم.

این فعال اصلاح طلب با اشاره به تلاش ۲۳ ساله اصلاح‌طلبان برای اصلاح کاستی‌ها، یادآور شد: انقلاب یک جنبش عمومی است. نسل انقلابی به شکل آرمانی وضعیت مطلوب را پیگیری می‌کند و در جهت تحقق مطلوب‌های خود با ساختار سیاسی به مبارزه برمی‌خیزد اما پیروزی انقلاب و دولت سازی، نظام سازی و استقرار نظام برآمده از انقلاب، مرحله عملیاتی و عینی است. در فاز انقلابی بیشتر شور و هیجان حاکم است و به محض این که نظم جدید استقرار پیدا می‌کند قابلیت و کارآمدی سیستم جدید به محک آزمایش گذاشته می‌شود.

عضو شورای شهر تهران، انتقاد نسل جوان به برخی عملکردها را واقع‌بینانه ارزیابی کرد و گفت: جریان اصلاحات رسالتی جز تلاش برای تحکیم و تقویت کارآمدی و مقبولیت نظام و تلاش برای اصلاح مسیر در راستای تحکیم پایه‌های انقلاب نداشته و ندارد و چاره‌ای جز تداوم روند اصلاحات برای کاستن از فاصله آنچه که می‌خواستیم با آنچه که از آن برخورداریم، ندارد.

وی جریان اصلاحات را امیدوار به اصلاح امور از طریق صندوق رای دانست و اظهار کرد: برخی از آموزه‌های مکتب امام خمینی (ع) مانند «وحدت رمز پیروزی انقلاب» و یا «میزان رای ملت است»، در حوزه نظری و در عرصه عملی، برگزاری همه پرسی در کمترین زمان پس از پیروزی انقلاب و برگزاری منظم انتخابات‌ سراسری، از نقاط قوت منشور انقلاب اسلامی است.

وی اضافه کرد: همین مسیر در دوره رهبری آیت‌الله خامنه‌ای هم تداوم پیدا کرده است به طوری که همواره میزان حضور مردم پای صندوق‌های رای و نرخ مشارکت یکی از معیارهای اصلی اندازه گیری و ارزیابی مقبولیت ساختار سیاسی کشور بوده و است.

نرخ ۶۲ درصدی مشارکت در ۱۰ دوره‌ مجلس شورای اسلامی

رسولی افزود: تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه، رکود اقتصادی و تشدید مشکلات معیشتی مردم، متاسفانه اقبال چندانی نسبت به امر سیاست به ویژه سیاست ورزی انتخاباتی، در آخرین انتخابات سراسری ایران یعنی اسفند ۹۸ دیده نشد.

وی گفت: در حالی که متوسط نرخ مشارکت در ۱۰ دوره قبلی مجلس شورای اسلامی، ۶۲ درصد بود، این شاخص در انتخابات مجلس یازدهم با ۲۰ درصد افت به ۴۲ درصد تنزل پیدا کرد و در تهران بزرگ که سیاسی‌ترین حوزه انتخابیه کشور است، این رقم به ۱۶ درصد کاهش یافت. به عبارتی ۸۴ درصد واجدان شرایط پایتخت، به صندوق‌های رای پشت کردند.

جریان اصلاحات جز افکار عمومی، به سایر منابع قدرت دسترسی ندارد

رسولی با بیان اینکه این افت شاخص هشدار، تهدید و علامت بزرگی است،خاطرنشان کرد: جریان اصلاحات به جز قدرت افکار عمومی، از دسترسی به سایر منابع قدرت ناتوان است و طبعاً همه دلسوزان کشور و به ویژه جریان اصلاحات که تداوم حیات اصلاح گری در ایران را در حضور مردم جستجو می‌کنند، نسبت به امر مشارکت بیشترین دغدغه و نگرانی را دارند.

رسولی در عین حال گفت: روزشماری می‌کنیم که وقوع رویدادهای امیدآفرین بر انجماد سیاسی فعلی، غلبه پیدا کند و به این وضعیت پایان داده شود.

این فعال اصلاح‌طلب درباره احتمال تکرار تصمیمی شبیه آنچه شورای عالی سیاست‌گذاری در اسفند ۹۸ گرفت در انتخابات بعدی، گفت: برای احیای مشارکت حداکثری مردم، بخش‌هایی مسوولیت بیشتری بر عهده دارند. در وهله اول عملکرد بخشهای اقتصادی نقش مهمی دارد. به این معنا که به هر میزان نهادها بتوانند از مشکلات نفس‌گیر معیشتی مردم بکاهند، به همان میزان بر رضایت‌مندی آنها افزوده خواهد شد. در چنین شرایطی انگیزه بیشتری برای حضور پای صندوق رای به وجود خواهد آمد و بخش دیگر هم دستگاه‌های موثر در امر انتخابات هستند.

گفتمان "همه باهم" امام خمینی باید احیا شود

رسولی افزود: برخلاف سال های قبل، امروز محوریت اصلی راهبری کل انتخابات بر عهده بخش نظارت است. در این باره رویکرد شورای نگهبان باید به گونه‌ای باشد که دارندگان همه گرایش‌های فکری، سیاسی و اجتماعی احساس کنند میان داوطلبان، نماینده دارند تا گفتمان همه با هم حضرت امام (ره) به طور نسبی احیا و مشارکت تقویت ‌شود.

عضو هیات مدبره بنیاد باران بخش موثر دیگر در مشارکت و انتخابات را رقابت فعالان دو جناح عنوان کرد و گفت: این دو جریان باید با تحمل یکدیگر، منصفانه و با رعایت اخلاق در سیاست‌ورزی انتخاباتی به رقابت‌ جدی بپردازند.

رسولی عامل چهارم در افزایش مشارکت را نقش رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی به نظر می رسد حیات رسانه‌های سنتی رو به اتمام است و محوریت اطلاع رسانی در اختیار رسانه‌های مجازی قرار گرفته است.

وی گفت: این چهار عامل اگر به درستی ایفای نقش کنند، می‌توان امیدوار بود که اتفاق انتخابات مجلس یازدهم از حیث کاهش و مشارکت تکرار نشود، به طوری که ما مجدداً به نصاب بالای ۶۰ درصد مشارکت برگردیم.

این فعال اصلاح طلب درباره قدرت چانه‌زنی جبهه اصلاح‌طلبان ایران با نهادهای نظارتی، اظهار کرد: نقش این جبهه تقویت همگرایی و جلوگیری و پیشگیری از واگرایی میان ظرفیت‌های گوناگون جریان اصلاح‌طلبی است.

رسولی با بیان اینکه جریان اصلاحات در بردارنده طیف وسیعی از ظرفیت‌های سیاسی است، گفت: هرچند پس از انتخابات سال ۸۸ و عملکرد بد دولت وقت قدرت چانه‌زنی جریان اصلاحات کاسته شد اما هنوز هم جریان اصلاحات از ظرفیت‌هایی برخوردار است و در این راستا رایزنی با ارکان حاکمیت و گفت‌وگوهایی درباره تفاهم ملی در جریان است.

عضو جبهه اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان در مسیر تقویت نظام و انجام اصلاحات امیدوارکننده به گونه‌ای ایفای نقش می‌کنند که انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و شورای اسلامی در تراز آرمان‌های انقلاب اسلامی برگزار شود. البته موانع و محدودیت‌ها فراوان است اما جریان اصلاحی وظیفه خود می‌داند که به رغم همه بی مهری‌ها و موانع پیش رو، از تداوم ایفای نقش تاریخی خود غافل نباشد.

وی افزود: به عنوان کسی که کار خود را از بخشداری شروع کرده تا معاونت وزیر کشور کار کرده ام، براساس تجاربی که دارم نتیجه هر انتخاباتی را قابل پیش‌بینی نمی‌دانم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه انتخاب نامزد نهایی اصلاح‌طلبان آخرین مرحله پروژه انتخاباتی جبهه اصلاح‌طلبان ایران خواهد بود، رسیدن به یک نامزد واحد را متاثر از سه متغیر ازریابی کرد و گفت: مهمترین مولفه، سلیقه سیاسی اکثریت رای دهندگان اصلاح‌طلب است، که باید مورد توجه قرار بگیرد. نکته دوم، با توجه تعدد و تنوع سلایق و نحله‌های فکری و سیاسی در جریان اصلاحات، موفقیت جبهه اصلاح طلبان ایران در اجماع‌سازی است، به گونه ای که با پرهیز از تکرار انتخابات سال ۸۴ صدای واحد از این جریان در انتخابات شنیده شود.

انتخابات۱۴۰۰ رقابتی خواهد بود

وی در توضیح مولفه سوم اظهار کرد: مولفه سوم نحوه برخورد نهاد نظارتی با نامزدهای اصلاح طلب است. بنا به تجربه پیش‌بینی می‌کنم چون گذشته اجازه نخواهند داد که انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بی رونق و غیررقابتی باشد.

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به تفاوتهای مشارکت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری گفت: از طرفی بین نماینده ای که از حوزه انتخابیه خود با یک میلیون و ۷۰۰ هزار رای به مجلس می‌رود و نماینده ای که با ۲۰۰ هزار رای وکیل می‌شود تفاوت وجود دارد. در دوره پنجم شورای شهر تهران متوسط یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به نمایندگان رای داده شد. این عدد متفاوت است با نماینده ای که از یک حوزه انتخابیه با ۶ هزار و چهارصد رای بر کرسی مجلس نشسته‌ است.

آنچه در انتخابات اسفند رخ داد یک هشدار جدی است

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: آنچه در اسفند ۹۸ اتفاق افتاد برای حاکمیت باید به عنوان یک هشدار جدی تلقی شود و همگان تلاش کنند که از تکرار آن جلوگیری کنند تا مجدد شاهد امیدواری مردم و حضور آنها پای صندوق‌ رای باشیم. چنانچه مشارکت در سطح ملی کمتر از ۵۰ درصد باشد و در کلان شهرها مثل تهران زیر ۲۰ درصد باشد نتیجه آن ممکن است به نفع اصولگرایان باشد،اما به زیان منافع ملی است.

انتخابات ریاست جمهوری قابل پیش‌بینی نیست

رسولی با بیان اینکه بخشی از جناح اصولگرا به استقبال مشارکت حداقلی می‌روند،گفت: هر میزان که مراجع چهارگانه برای انتخابات حداکثری تلاش کنند نتیجه‌ای که حاصل می‌شود به سود منافع ملی و به دور از پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه جریان اصولگرا خواهد بود. حداقل از سال ۷۵ به این سو در انتخابات ریاست جمهوری نامزدی به پیروزی رسیده است که پیروزی او پیش‌بینی نشده بود.

عضو جبهه اصلاح‌طلبان گفت: در سال ۱۳۸۴ استاندار خراسان بودم. احمدی نژاد در نظرسنجی‌ها از آخر نفر دوم یا سوم بود، ولی رییس جمهوری شد. انتخابات سال ۷۶ و ۹۲ هم به همین‌شکل بود. بنابراین تجارب ادوار ریاست جمهوری نشان می‌دهد که مردم ایران بسیار پیچیده عمل می‌کنند و رفتار سیاسی و انتخاباتی آنها کمتر قابل پیش‌بینی است.

وی اضافه کرد: از نظر جامعه شناختی فاکتورهای زیادی در انتخاب مردم موثر هستند. با اغماض و با توجه به متغیرهایی مانند وضعیت اقتصادی و... مردم ایران برای انتخاب رییس جمهوری جدید هوشمندانه عمل می‌کنند.

رسولی گفت: حضور مردم پای صندوق به نفع انقلاب و ایران و بعد به نفع اصلاح‌طلبان خواهد بود. اگر مردم حضور پیدا نکنند در اصولگرایان در یک قرار ملاقات خانوادگی حضور خواهند داشت از این موضوع نظام و ملت بهره‌ای نخواهند برد.

وی، امیدواری اصلی اصولگرایان را حاضر نشدن مردم پای صندوق رای عنوان کرد و گفت: آنها مشارکت مردم را رقیب اصلی خود می‌دانند، بنابراین یک انتخابات هدفمند را به انتخابات پرشور، با مشارکت بالا و رقابتی ترجیح می‌دهند.

اصولگرایان از ترس پیروزی اصلاح‌طلبان از کاهش نرخ دلار می‌ترسند

رسولی گفت: اصولگرایان در پی مشارکت کمتر هستند، به گونه ای که یکی از شخصیت‌های بزرگ این جریان مدعی بود دولت به دنبال این است که با تزریق دلار، نرخ ارز را در ابتدای ۱۴۰۰ پایین آورد، تا اصلاح‌طلبان در انتخابات پیروز شوند! آنها می‌ترسند که با کاهش نرخ دلار امیدواری به پیروزی اصلاح‌طلبان بیشتر شود و از این بیم دارند.

عضو جبهه اصلاح‌طلبان افزود: به یاد داریم که علی اکبر ناطق نوری، نامزد اصلی اصولگرایان در سال ۷۶ که مثل چنین روزهایی به روسیه سفر داشت مورد استقبال رییس جمهوری روسیه قرار گرفت. همه پیش‌بینی می‌کردند در ۷۶ او رییس جمهوری شود بعد که رای نیاورد، قبل از اعلام نتیجه نهایی به خاتمی تبریک گفت و تا پایان دوره پنجم که رییس مجلس و رقیب خاتمی بود رفتاری کاملاً منصفانه و اخلاقی با دولت او داشت و امروز این دو شخصیت با حفظ مواضع فکری متفاوت، بیشترین روابط اخلاقی و دوستانه را با هم دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد