حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور در حکمی غلامرضا شریعتی، استاندار سابق خوزستان را برای مدت چهار سال به‌عنوان رئیس سازمان ملی استاندارد ایران منصوب کرد. در بخشی از این حکم آمده است: «در اجرای ماده (۳۶) قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب ۱۳۹۶.۷.۱۱ مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای عالی استاندارد، نظر به تعهد و شایستگی جناب‌عالی، به‌موجب این حکم برای مدت چهار سال به‌عنوان رئیس سازمان ملی استاندارد ایران منصوب می‌شوید».

بعد از انتشار حکم رئیس‌جمهور، انتقادات بسیار زیادی نسبت به این انتصاب در رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت. نکته جالب اینجاست که حتی برخی اصلاح‌طلبان نیز نسبت به چنین انتصابی اعتراض داشتند که از آن جمله می‌توان به سخنان مسعود پزشکیان در برنامه جهان‌آرا اشاره داشت که حکم را غیرعلمی و غیر کارشناسی دانست و عنوان کرد: «ساختار انتصاب‌های ما از نظر علمی درست نیست و بیشتر بر مبنای سفارش و توصیه جناح‌ها و افراد است».

در واقع برخلاف رئیس‌جمهور که در حکم انتصاب از تعهد و شایستگی استاندار سابق سخن گفته بود تقریباً اجماع در بدنه اجتماعی و رسانه‌ای کشور وجود داشت که چنین اقدامی صحیح نبوده است.

شاید اشاره به اینکه چرا چنین نظری درباره استاندار سابق خوزستان داشتند موضوعی تکراری باشد. چهره‌ای که در چند سال اخیر در بیشتر مواقعی که تصویرش از رسانه‌ها پخش می‌شد تسبیح به دست داشت و ذکر می‌گفت اما استان خوزستان بارها به‌واسطه چالش‌ها و مشکلاتی که برای مردم آن به وجود آمد به سرخط خبرها تبدیل شد. از جمله این اتفاقات می‌توان به اعتصابات همیشگی کارگری، قطعی مداوم برق، مشکل آب، سیل، ریز گردها، بیکاری و ... اشاره داشت. حتی طی این مدت اتفاقات ناگواری مانند غیزانیه و ... نیز رخ داد.

البته انصاف آن است که گفته شود طبیعتاً تمام مشکلات استان خوزستان به‌واسطه حضور شریعتی نبوده و حتماً بخش عمده‌ای از آن‌ها در گذشته نیز وجود داشته اما مسئله مهم این است که مردم خوزستان از عملکرد ایشان به‌هیچ‌وجه رضایت نداشتند. طبیعتاً بخشی از نارضایتی مردم به رفتارهایی برمی‌گشت که استاندار رودررو و در تماس مستقیم با اقشار مختلف از خود نشان می‌داد.

نکته جالب آنجاست که حتی در ارزیابی‌های وزارت کشور نیز به‌عنوان نهاد و وزارتخانه بالادستی، استان خوزستان رتبه آخر را در بین استان‌های کشور بر اساس ارزیابی عملکرد استانداری‌ها در شاخص‌های عمومی و اختصاصی سال ۹۸ کسب کرده بود. این اتفاق در حالی رخ‌داده بود که استان خوزستان همواره در سال‌های گذشته اعتبارات مناسبی را در بودجه‌های سالانه به خود اختصاص داده است.

البته روز چهارشنبه 29 بهمن‌ماه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه نشست هیئت‌وزیران در جمع خبرنگاران درباره ارزیابی وزارت کشور گفت: حال یکی از این موارد دست مطبوعات افتاده و نمی‌دانم چگونه از وزارت کشور خارج‌شده و این درست نیست که بر اساس یک کاغذ استاندار را ارزیابی کنیم. ایشان از استانداران خوب است که توانست استانی به این حساسی و وسعت بسیار را در یک مدت طولانی به‌خوبی اداره کند.

در واقع رئیس دفتر رئیس‌جمهور اصل موضوع و نمره بسیار پایین استاندار را تائید می‌کنند. ازاین‌رو باید این سؤال را مطرح کرد فردی که شایستگی و صلاحیت علمی دراین‌باره نیز نداشته آیا بهتر نبود گزینه بهتر و دارای صلاحیتی که حرف‌وحدیث کمتری درباره آن وجود داشت انتخاب می‌شد. به نظر می‌رسد همان‌گونه که پزشکیان مطرح کرده این انتخاب بیش از آن‌که مبتنی بر کار کارشناسی و علمی باشد بر اساس مبنای عوامل دیگری صورت گرفته است.

البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که در یک یا دو سال اخیر بارها صحبت از این بود که شریعتی قرار است با استان خوزستان خداحافظی کند و منصب و جایگاهی در سطح ملی به وی داده شود اما هیچگاه این ماجرا رنگ واقعیت به خود نمی‌گرفت. از این بابت باید به دولت خسته نباشید گفت که حداقل این امر را به سرانجام رساند و از این بابت در چند ماه آینده تا پایان دولت، دیگر دغدغه‌ای وجود نخواهد داشت.