لرستان بالاترین تنوع و ارقام گندم بذر آبی و دیم را به خود اختصاص داده است


لرستان بالاترین تنوع و ارقام گندم بذر آبی و دیم را به خود اختصاص داده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: استان با کشت 28 رقم گندم بذری آبی و دیم و 17 رقم جو آبی و دیم بالاترین تنوع و ارقام به لحاظ کمی و کیفی را در کشور به خود اختصاص داده است.

اسفندیار حسنی مقدم در مراسم تجلیل از اعضای کمیته فنی، مدیران عامل شرکت‌های تولید بذر، کارشناسان ناظر بر واحد ثبت و گواهی بذر و نهال و کارشناسان فنی شرکت‌ها که ۲۹ بهمن‌ماه صورت گرفت، با بیان اینکه در چند سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده است اظهار کرد: هم‌اکنون با تلاش‌های انجام شده توسط کلیه اعضای کمیته فنی واحد بذر جهاد کشاورزی استان لرستان، امور بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: در لرستان وجود ۲۸ رقم بذر گندم و ۱۷ رقم بذر جو مزیت بسیار خوبی برای استان است و خوشبختانه در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در راستای خالص‌سازی هسته‌های اولیه اقدامات بسیار خوبی انجام می‌شود و اگر چنین تلاش‌هایی نباشد چرخه بذر شروع نمی‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: در شورای عالی زراعت کشور بر اساس بحث‌های مطرح شده شاید در آینده بخشی از بذر کشور توسط استان لرستان تأمین شود.

حسنی مقدم کارشناسان ناظر فنی واحد ثبت و گواهی بذر و نهال را موظف کرد بازدیدهای مرحله‌ای از سطح سبز مزارع بذری را شروع کنند چراکه مزارع بذری مزارع ویژه‌ای هستند و نیاز به رصد دارند اگر در مزرعه کارشناسان ناظر کار خود را به‌خوبی انجام دهند و بذر را در مزرعه تمیز و خالص کنیم در بوجاری کار راحت‌تر خواهد شد و افت کمتری خواهیم داشت.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه در مزارع بذری، اضافه کرد: مزارع بذری دو برابر مزارع عادی نیاز به کود دارند، همچنین خوشه کشی را در دستور کار داشته باشیم و اختلاط را جداسازی کنیم و با دقت ظرافت و حساسیت این امور را انجام دهیم.

رئیس جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود برای سال زراعی جاری حداقل ۲۵ هزار تن گندم بذری و پنج هزار تن جو بذری تولید و خریداری شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید