5 هزار بافنده‌ زن در طبس برای عتبات عالیات قالی می‌بافند


5 هزار بافنده‌ زن در طبس برای عتبات عالیات قالی می‌بافند

بیرجند - ایرنا - جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان طبس گفت: حدود پنج هزار بافنده زن این شهرستان در حال بافت 468 متر مربع فرش در 58 کارگاه قالی‌بافی برای اهدا به عتبات عالیات هستند.

مهدی مهریان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بافت و اهدای فرش، بیشترین نوع نذورات مردم شهرستان طبس برای عتبات عالیات است به طوری که ‌اکنون این تعداد خانم بافنده در بخش‌های مرکزی، دستگردان و دیهوک شهرستان طبس فعال هستند.

وی گفت: علاوه بر ۴۶۸ متر مربع فرش که در دست بافت است، حدود ۳۵۰ تخته قالی دیگر به متراژ بیش از سه هزار مترمربع پیش از این توسط بافندگان طبسی بافته و به عتبات عالیات اهدا شده است.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان طبس با اشاره به اینکه انجام کار خیر، سن و سال نمی‌شناسد یادآور شد: فعالیت قالی‌بافی برای اهدا به عتبات عالیات از سال ۱۳۹۲ در طبس آغاز شد و افرادی از ۱۰ تا ۸۰ سال و حتی از معلولان جزو بافندگان فرش در این شهرستان هستند.

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از کمک‌های ستاد عتبات عالیات طبس مربوط به فعالیت قالی‌بافی است گفت: فرش‌های بافته شده به همان صورت به اعتاب مقدسه در شهرهای کربلا، نجف، سامرا و کاظمین در کشور عراق فرستاده می‌شود یا توسط کارشناسان ارزش‌گذاری و در ایران فروخته شده و معادل آن، مصالح ساختمانی خریداری و به عتبات عالیات ارسال می‌شود.

مهریان با اشاره به افزایش میزان کمک‌های مردم طبس به عتبات عالیات افزود: شهرستان طبس با میانگین پرداخت سالانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان نذورات به ازای هر نفر برای کمک به عتبات عالیات طی چند سال متوالی رتبه نخست استان خراسان جنوبی را از آن خود کرده و در سطح کشور نیز همواره جزو شهرستان‌های پیشتاز است به طوری که امسال موفق به کسب رتبه برتر کشور شد.

وی بیان کرد: طرح جمع‌آوری کمک‌های ماهانه مردم در قالب دفترچه‌های ذخیره آخرت از چند سال پیش در شهرستان طبس در حال اجراست و برخی خیران طبسی، درخت و گوسفند برای عتبات عالیات نذر کرده‌اند یا حتی سبزی‌کاران بخشی از محصول خود را به عتبات عالیات اختصاص می‌دهند.

وی گفت: تمامی کمک‌های دریافتی پس از فروش و تبدیل به مصالح ساختمانی در قالب مصالح به عتبات عالیات ارسال شده و به دست چهار هزار نیروی کار ایرانی می‌رسد که در اعتاب مقدسه عراق مشغول عملیات ساختمانی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید